מרבית הספנים שמובילים ברזל ומתכת הפסיקו לעבוד עם נמל אשדוד, לטענתם בגלל שעובדיו מעכבים את פריקת האוניות מלאות הברזל ומתכת.
"זה נהייה כבר בלתי אפשרי", טוען איציק איסטריק, יבואן ויצואן ברזל וראש חטיבת הפלדה באיגוד לשכות המסחר. ״העובדים מעדיפים לפרוק דברים קלים יותר כמו מכוניות שבהן הם יכולים לשבת במזגן ולא את הברזל שאנו משוועים לו בתוך הארץ".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
שרת התחבורה מירי רגב ביקרה לפני מספר שבועות בנמל, שנכון להיום לחברה הממשלתית שמנהלת אותו עדיין אין מנכ"ל, לרגל הגעתה של אוניית המטען הגדולה ביותר שהגיעה לישראל. השרה ואנשי משרדה הצטלמו בנמל וחגגו את המאורע, אך לא התייחסו לבעיות עליהם מתלוננים יבואני המתכות.
איסטריק מלין כבר שנים על כך שבנמל אשדוד אין אף רציף ייעודי לפריקת ברזל בעוד סחורות אחרות מקבלות רציפים משלהם- דוגמת 4 רציפי גרעינים ומסוף המלט של חברת שפיר. "בעלי אוניות לא מוכנים כבר לעבוד עם הנמל בגלל שכל יום עיכוב עולה להם כסף. זה כמו רולטה רוסית עבורם להגיע לנמל הזה כי כשהם מגיעים לנמל הם לא יודעים מתי הם יוכלו לצאת ממנו להפלגה הבאה ולכן הם מעדיפים להימנע".
בשל הטענות, בעלי האוניות מעדיפים להגיע לאחד מנמלי חיפה, אך איסטריק טוען כי הדבר מביא לעלויות גבוהות יותר שבסופו של דבר מגיעות גם לצרכנים משום שהביקוש לברזל גדול יותר בדרום: "60% מהברזל צריך להיות באשדוד - יותר קרוב למרכז ודרום הארץ. כשאתה מעלה מיליוני טונות של ברזל על משאיות מנמל צפוני ומשנע אותם דרומה בכבישים קורים שני דברים, לנו היבואנים זה עולה יותר כסף וזה מגולגל לרוכשים, וגם הדבר מביא לפקקים אדירים, יותר תאונות דרכים, הורס את תשתיות הכבישים ומגדיל את זיהום האוויר".
איסטריק הפנה את האשמה ישירות לשרה רגב: "ההפקרות בנכס הלאומי חוגגת. אין אף אחד שמנהל את נמל אשדוד והגיע הזמן שמשרד התחבורה יתעשת על עצמו, שהשרה רגב תפעיל את הכוח שלה בכדי להניע את הנמל שכל המדינה תלויה בו, אני מבין שיש קשר בין המחויבות שלה למצביעי הפריימריז ששולטים בוועדים, אבל המדינה יותר גדולה מהפריימריז וצריכה לתפקד ולהיבנות על ידי ברזל שחייב להביא אותו לענפי התעשיה והבניה בתוך הארץ״.
תגובת נמל אשדוד: "תחום פריקת המתכות מתנהל במסגרת תחרות גוברת בין הנמלים, כמו כל סוגי המטענים האחרים, והנמל פועל בהתאם לכך באופן עסקי וענייני. בתחום המתכות ההחלטה על בחירת נמל כפופה לשיקול דעת העסקי של היבואן בלבד, כמו בכל תחומי הפעילות של הנמל".
ממשרד התחבורה ומהשרה רגב לא נמסרה תגובה.