האינפלציה בגוש האירו שברה שיא נוסף כשזינקה בחודש אוקטובר ל-10.7% בחישוב שנתי - הרמה הגבוהה ביותר מאז הקמת הגוש. מדובר בעלייה לעומת ספטמבר אז עמד מדד המחירים לצרכן באיחוד על 9.9%. ציפיות האנליסטים היו מעט נמוכות יותר ועמדו על 10.3%. בחישוב חודשי עלה המדד ב-1.5%, לאחר עלייה של 1.2% בספטמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות של הזינוק באינפלציה הוא שהבנק האירופי המרכזי צפוי להחליט על העלאות ריבית משמעותיות נוספות בחודשים הקרובים בניסיון לצנן את המדד. זאת לאחר שבשבוע שעבר העלה את הריבית ב-0.75%.
1 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)
מחירי האנרגיה שזינקו בשיעור שנתי של 41.9% לעומת 40.7% בספטמבר, הובילו את העלייה. מחירי המזון, האלכוהול והטבק רשמו עלייה שנתית של 13.1%, השירותים עלו ב-4.4% בחישוב שנתי, בעוד מוצרים שאינם אנרגיה עלו ב-6%.
מדד הליבה של עליית המחירים (ללא אנרגיה ומזון) קפץ באוקטובר ב-5% בחישוב שנתי, מול תחזית לעלייה של 4.8%, בהמשך לנתון של 4.8% בספטמבר.
התייקרות מחירי הגז ב-19 מדינות האיחוד עוד לפני החורף ועונת החימום נשארו המניע המרכזי לעלייה באינפלציה, אבל גם מחירי המזון ומוצרי תעשייה, שאינם קשורים לאנרגיה. האינפלציה הובילה, כאמור, את הבנק האירופי להעלות ריבית ביולי (לראשונה מזה 11 שנים), מ-0% ל-0.5%, ולהעלאת ריבית נוספת בספטמבר ובאוקטובר.
בתוך כך, העלאת הריבית צפויה ביום רביעי בארה"ב, כנראה שוב בשיעור גבוה של 0.75% או לפחות 0.5%. זאת לאחר שהאינפלציה בארה"ב לא נרגעת למרות העלאות הריבית הגבוהות הרצופות. אנליסטים מעריכים שהפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, ימשיך בהעלאות ריבית אגרסיביות שיביאו אותה עד לראשית הקיץ הקרוב לשיעור גבוה של 5%.