על רקע התחממות המאבק בין ה"יהודית" ל"דמוקרטית" בתקופה האחרונה, דיברנו בפרק מיוחד של "כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, על המשמעויות הכלכליות של עירוב הדת במדיניות המדינה, או למעשה על הנזקים הכלכליים של אי-ההפרדה בין דת למדינה בישראל.
הכלכלן ד"ר עופר קורנפלד, יו"ר עמותת ישראל חופשית - התנועה הגדולה ביותר שעוסקת בנושאי דת ומדינה בישראל - הסביר בפרק כי "כל מי שמתעסק בדת ומדינה ומבין קצת בכלכלה יכול לראות שבשנייה שנכנסים מושגים של דת או פוליטיקה דתית לתוך איזו סוגייה, הכסף הוא לא עניין יותר. כמה זה עולה? זה לא חשוב. זה לא חשוב ברמה שאם אתה פונה לפקידים או מנסה לברר כמה עולה החלטה כזאת או אחרת שקשורה לדת - בדרך כלל הם לא יודעים, אין לאף אחד מושג כמה זה עלה כי כסף is not an issue. זה יוצר שיבושים ממש ברורים בכל הנוגע לזה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
ד"ר קורנפלד סיפר כי "אני חושב שנתקלתי בזה בפעם הראשונה באופן אישי לפני 20 שנה. אז היה כביש שרצו לסלול בטבריה, וגילו שיש שם בית קברות. אז אמרו טוב, נזיז את הכביש הזה 100 מטר ימינה, אבל בטבריה היו הרבה מתים - וגילו שגם שם יש בית קברות. הפתרון שנמצא זה כביש מרחף - כביש עם בועות כאלה מבטון וככה כהנים יכולים לנסוע עליו. עכשיו כמה זה עולה? ה-700 מטר האלה עלו 15 מיליון שקל. אבל צריך שכהנים ייסעו, מה יעשו עם הטומאה? כסף הוא לא שיקול בסוגיות האלה, זה לא משנה בכלל".
דוגמא נוספת היא הפעלת הרכבת הקלה בשבת, נושא שישראל חופשית עסקה בו רבות. "הדבר הראשון שעשינו היה לשאול את משרד האוצר כמה עולה לא להפעיל את הרכבת הקלה בשבת. וכמובן שלא באוצר ולא במשרד התחבורה ולא בנת"ע לא עשו את החשבונות האלה. אז אנחנו עשינו את זה, עבודה כלכלית שהיא לא מאוד מסובכת, כמה חודשים של איסוף אינפורמציה והגענו למספר מבהיל - קרוב למיליארד שקל, 880 מיליון שקל בשנה, עולה לנו זה שהרכבת הקלה לא עובדת בשבת. וזה אומר שמחירי הכרטיסים שאנחנו קונים יותר יקרים וכו'".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה בריאיון ל-ynet לאחרונה שלא תהיה רכבת קלה בשבת, נקודה. מה דעתך? "קודם כל היא טועה ומשקרת, כמובן, כשהיא אומרת שזלא יהיה. כי בסופו של דבר, שנים לא היה תחבורה ציבורית בשבת בכל גוש דן - ועכשיו הפלא ופלא יש תחבורה ציבורית בשבת. אז צריך לזכור שאנחנו במדינה שיש בה אנשים מסוג מאוד ספציפי שיודעים לעשות "קונץ פטנטים". בישראל מסדרים כל דבר. כלומר, אסור להתחתן פה? אז מתחתנים בקפריסין. הישראלים מוצאים סידורים. עובדה שבמאמץ מאוד רחב, יש תחבורה ציבורית בשבת באמצעות אוטובוסים, שנגיד לפני 5 שנים היו יכולים לנסוע בהם 200 אלף איש, והיום יכולים לנסוע בהם שני מיליון אנשים. זה לא 10 מיליון, זה עדיין לא מספיק, אבל לשני מיליון אנשים יש תחבורה ציבורית בשבת. ומירי רגב, היא טועה בזה שהיא אומרת את הדברים האלה, היא פשוט נוקטת בעמדה פוליטית".
בנוסף, ד"ר קורנפלד התייחס גם לתקצוב החינוך, והסביר כי "תלמיד בבית ספר ממלכתי דתי ביסודי מקבל 15% עד 17% יותר, ובחטיבות ביניים ובתיכון הוא מקבל 30% יותר. למה? כי חייבים בחינוך הדתי כיתות יותר קטנות, חייבים להפריד בנים ובנות, יש תוספות תפילה, תוספות רב, כל מיני סידורים, והמדינה מקצה יותר. אבל הכסף הגדול והאמיתי מוסתר, כי הוא עובר במסגרת הכשרות למיניהן, במסגרת כל מיני כספים קואליציוניים.
"המספרים זה מספרים שהם לא יאומנו - ב-2023 יש תוספת בכספים הקואליציוניים לציבור החרדי של שני מיליארד וחצי שקל ב-2023, ולציונות הדתית זה מיליארד ומשהו שקל, זה מספר שלא דומה לשום דבר. הכסף הזה צבוע בכל מיני צורות ובכל מיני דרכים ובכל שבוע יש כל מיני דיונים ועובר עוד כסף ועוד כסף. זה שקוראים לזה "כספים קואליציוניים" זה לא מלבין את הדבר הזה, כי הקשיים שנובעים מהמערכת הכספית הזאת, זה לא רק שהכסף הולך למטרות שאני חושב שהן מיותרות. זה גם מייצר הסללה של הציבור החרדי לעוני.
"העובדה שאין לימודי ליבה, שנותנים הרבה כסף לאברכים - זה מאפשר לקיים, לכאורה, מערכת שבה אנשים לא עובדים. אתה מסתכל בסוף על הנתונים ואתה רואה שגבר חרדי מרוויח משהו כמו 60% מגבר יהודי לא חרדי, וששיעור התעסוקה של גברים חרדים הוא סביב ה-50% לעומת קרוב ל-90% אצל גברים יהודים לא חרדים, אז אתה מבין שיש פה אובדן הכנסות עצום למדינת ישראל".

מה אתה עונה למי שמשווה את הכספים שמועברים לחיזוק היהדות לכספים שהולכים לתרבות, למשל? "זה לא דומה. תקציב התרבות של מדינת ישראל כולו זה בערך מיליארד שקל, תקציב משרד התרבות המדע והספורט, ועוד חצי מיליארד שקל. וזה אחרי שמיקי זוהר נלחם והגדיל את התקציבים. זה מה שמדינת ישראל מקצה לכל פעילויות התרבות של כל מדינת ישראל.
"פה מדובר על מיליארדים של כספים שעוברים לפעילות ולאורח חיים שבבירור מסליל אנשים לעוני. אובדן התוצר של מדינת ישראל מהמצב הזה, מהחשבון שעשינו, מגיע לבערך 20 מיליארד שקל בשנה, רק מזה.
"כשאתה מסתכל על השוואות עולמיות, ברוב העולם אין כזה דבר תקציבי דת. ברוב העולם המערבי, בקרב בין המדינה לדת - המדינה ניצחה, ודת זה עניין אישי. בהרבה מדינות אתה יכול לבחור לשלם מס דת. בגרמניה, באיטליה, יש הרבה מדינות שאתה יכול להגיד בהן 'אני דתי ואני משלם מס מיוחד למען זה'. המדינה אוספת את המס הזה, מחלקת אותו לכנסיות, ואני יכול לצרוך שירותי דת. אם זה היה בישראל כמה אנשים היו בוחרים לשלם מס דת?".
עוד הוסיף ד"ק קורנפלד כי "אנחנו רואים ש-75% בעד תחבורה ציבורית בשבת. כולל חלק מהדתיים, כולל רוב עצום מהמסורתיים. נישואים אזרחיים - גם 75% בעד. יש רוב עצום במדינת ישראל שרוצה חופש. האוכלוסייה של ישראל היא ליברלית, וגם המציאות של ישראל הולכת ונהיית יותר ויותר חופשית. דמות השבת, מסחר בשבת, וכן הלאה. מה שאתה רואה זו תנועת נגד. כשהפוליטיקאים לא מצליחים לפתור את סוגיות גיוס החרדים, השבת, הנישואים, אז הם סותמים את זה עם כסף לחרדים ולאזורים הדתיים, וזהו. הסוגיות האלה מגיעות כי לאנשים יש בעיות כתוצאה מזה, יש הרבה שיבושים. הפתרונות הם של פשרה, ונמאס מהפשרה הזאת". לריאיון המלא האזינו לנגן שבראש הכתבה או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.
אם פספסתם: על רקע הירידה בפעילות של ענף המסעדנות וסגירה של שורת מסעדות וברים בתקופה האחרונה, דיברנו אתמול ב"כסף חדש" עם מסעדנים שהסבירו למה מאז הקורונה הכל השתבש, איך הם מתמודדים עם עליות המחירים ומה הטיפים שלהם למסעדן המתחיל. לפרק המלא האזינו>>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות