פעולה פשוטה של תליית וילונות, יכולה לעלות לכם בהרבה מאוד כסף, במקרה של פיצוץ צנרת או נזק לתשתית החשמל שבקיר. היא גם יכולה לגרום לנזק לתריס חשמלי, בקרבת החלון. מה חשוב לבדוק, באילו מקרים תצטרכו שהמתקין יהיה חשמלאי וכמה זה אמור לעלות? לפניכם הטיפים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ממה צריך להיזהר במהלך תליית וילונות?

לא מדובר בפעולה מסובכת מדי, אך ישנם מקרים שהיא עלולה להיות מעט מורכבת. זאת, כשמדובר בחגורת בטון או בקיר בטון, בקרבה לארגז של תריס חשמלי או במצב שבו במקום שהנכם רוצים לקדוח עוברת צנרת מים או חשמל.
בכל מקרה של ספק, מוטב שתתלו את הווילונות סמוך ככל הניתן לחיבור שבין הקיר לתקרה, ובכך תקטינו משמעותית את הסיכון לנזק.
הדבר הראשון שתקדחו יהיה התושבות של המוט (שכאמור, עליהם מונח המוט), או במקרה של תליית מסילה, קידוח המסילה לקיר. רק לאחר שהתושבות או המסילה מקובעים לקיר, יש להשחיל את הווילון על המוט או להרכיב את הווילון על המסילה (בעזרת ווי התלייה).
שימו לב, שהמיקום שבו תתלו את התושבות, הוא המיקום שבו ייעצר הווילון, כשתסיטו אותו. לכן, אם אתם מעוניינים שהוא יכסה שטח גדול יותר משטח החלון, תלו את התושבת במרחק גדול יותר מהחלון (אפילו במרחק של כמה עשרות ס"מ מסיום קו החלון).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם יש לכם מספר חלונות באותו החדר, ובייחוד אם מדובר בחלונות הסמוכים זה לזה (בפינה), כדאי שתתלו את הווילונות באותו הגובה, ליצירת מראה אחיד בחדר. אחרת, התוצאה תהיה מאוד לא אסתטית. זה נחשב ל"טעות" עיצובית לתלות וילון תלייה על מוט שמתחיל ומסתיים בקו החלון. לכן, אם אינכם מבינים בעיצוב, וקשה לכם לדמיין את התוצאה הסופית, הביטו תחילה בתמונות של כל מיני וילונות שונים, ורק אז קבלו החלטה על אורך הווילון ועל גובה התלייה.
בשונה מווילון בד (על מוט או על מסילה), הרי שווילונות גלילה או וילון זברה (המזכיר במעט מראה של תריס אור חשמלי), הרי שנהוג שגובה הווילון יהיה בגובה החלון עצמו.
במקרה של התקנת וילון מורכב יותר (כמו וילון חשמלי), או וילון עם כמות גדולה במיוחד של בד, המתפרש על פני שטח רב (למשל לכיסוי וילונות של תקרה כפולה), כדאי לבצע את ההתקנה בצורה מקצועית. זאת, בכדי שהווילון יהיה יציב, בטוח לשימוש לאורך זמן, ולא יגרום לנזק לתשתית הבית. וילון חשמלאי יותר רק על-ידי חשמלאי. מעבר לעובדה שאם לא יותקן על-ידי חשמלאי, אתם מסתכנים בעבודה רשלנית, הרי שגם אתם מפסידים את האחריות הניתנת על המנוע של הווילון. בקרות נזק, לא תהיו מכוסים. מכיוון שמדובר במנגנון יקר יחסית, לא שווה לקחת את הסיכון.

עוד כמה טיפים לתלייה

ראשית, כדאי שמוט הווילון יהיה רחב יותר מרוחב החלון, כך שהוא יבלוט בכ-10 ס"מ מכל אחד מצדי החלון, ואף כ-20 ס"מ מעל קו החלון העליון.
שימו לב, שחלק מהווילונות מתכווצים מאוד לאחר כביסה. לכן, אם אתם מחליטים לקצר אותם (בעצמכם או במתפרה), עשו זאת לאחר שכיבסתם אותם.
במקרה של ספק, עדיף שהווילון יהיה ארוך יותר, מאשר קצר מדי. במקרה שהווילון ארוך במיוחד, ואינכם מעוניינים להשקיע בקיצורו, תוכלו פשוט לתלות אותו גבוה יותר מקו החלון, דבר שיגרום לו גם להיראות מעוצב יותר, ולתת אשליה של גובה באותו חדר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אילו אביזרים תצטרכו לרכוש בעצמכם ואילו לא?

כמובן שאת הווילון עצמו, את המוט ואת המסילה, תצטרכו לרכוש בעצמכם. ואולם, שימו לב שפעמים רבות הברגים והדיבלים שמגיעים יחד עם המוט, הם לרוב פחות איכותיים מאלו שבעלי מקצוע משתמשים בהם.
לכן, אם אתם מזמינים מתקין וילונות או הנדימן, מוטב שיעשה שימוש בכלי העבודה שלו, כולל בברגים ובדיבלים. מתקין מיומן, ידע להתאים את הברגים והדיבלים לסוג הקיר שלכם, ולמשקל שמוט התלייה אמור לשאת.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה תעלה התקנת וילון?

כאמור, תלוי בסוג הווילון, במורכבות ההתקנה ובגישה לחלון. ישנם חלונות גבוהים במיוחד (בסלון עם תקרה כפולה), שההתקנה שלהם יכול להימשך מספר שעות.
"המחיר הנמוך ביותר שתוכלו להשיג עבור התקנת וילון הוא 100-150 שקל, אך לא כעבודה בודדת", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"כלומר, אם תרכזו מספר תיקונים ותזמינו הנדימן, הוא יגבה תוספת מחיר על תליית הווילון, אך בחישוב כולל תשלמו הרבה פחות מאשר אם תזמינו אותו רק לצורך עבודה זו. לכן, רכזו רשימת תיקונים קטנים ומעצבנים שהצטברו לכם (תליית מדפים, חיזוק צירים בדלתות, החלפת מנגנון ידית בדלת פנימית וכן הלאה), ובכך העלות לתיקון בודד תרד".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם תזמינו מתקין וילונות, המחיר יחושב לפי מ"ר. "כלומר, בהתאם לשטח הווילון, תשלמו 50-100 שקל לכל מ"ר", מוסיפים במוקד השירות. "תעריף זה מתייחס להתקנת וילון בגודל סטנדרטי, שגודלו הוא עד 3.5 מ"ר. מעבר לכך, מדובר בווילון כבד ומעט מורכב יותר לתלייה, ולכן התעריף יהיה גבוה יותר.
"תליית מסילה, מחושבת לפי מטר רץ, כך שמחיר ההתקנה הוא 50-100 שקל למטר אורך.
"אם לא מדובר בווילון חדש, אלא אתם רוצים לתקן וילון קיים, המחיר יהיה 30-80 שקל למ"ר. בסכום זה תוכלו להצר את רוחה הווילון, לקצר אותו, לתקן בו קרעים מקומיים או להחליף חוטי משיכה".
עוד כתבות בנושא:
ומה לגבי תליית וילונות חשמליים?
"אם מדובר בהתקנת וילון חשמלי, כאן כבר תצטרכו לרכוש מנוע, מסילות ייעודיות (לעתים מסילה כפולה) ולשלם למתקין שהוא גם חשמלאי", מסבירים במוקד השירות. "במקרה שחשמלאי הוא שיתקין לכם את הווילון ויחבר את המנגנון החשמלי המחיר הוא 400-600 שקל, במקרה של גישה נוחה להתקנה, ויכול לעלות אף יותר אם מדובר בהתקנה מורכבת במיוחד".