44 מיליארד שקל למשך חודשיים. זה מחיר הפגיעה המשוער בכלל ענפי המשק כתוצאה מגל האומיקרון שהחל להכות במשק בחודש שעבר, בעיקר בשל היעדרות של מאות אלפי עובדים מבודדים ממקומות עבודתם ושל הלקוחות הצרכנים, בין השאר גם בשל הידבקות ילדים בנגיף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך עולה ממחקר מקיף של המרכז הישראלי מאקרו לכלכלה מדינית, שנערך על ידי ד"ר רובי נתנזון, כלכלן ויועץ ארגוני העצמאים, נוכח התפשטותו הרבה של זן האומיקרון שאובחן לראשונה בישראל בסוף חודש נובמבר.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
לפי המחקר, אם הממשלה תחליט על פיצוי ענפי המשק שנפגעו בגובה 12.5% מסך הפגיעה זה יעלה למדינה כ-5.5 מיליארד שקל, ואם יוחלט על פיצוי גבוה יותר בשיעור של 25% מסך הפגיעה, העלות המשוערת עומדת על כ-11 מיליארד שקל.
המחקר נערך לאור התחלואה הגוברת בשבועות האחרונים, שבגינה החליטה ממשלת ישראל להטיל הגבלות במסגרת התו הירוק והסגול על ענפי המשק השונים. כמו כן, ב-19 בדצמבר הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט כי הגל החמישי החל וקרא לציבור להקפיד על ההנחיות ולהתחסן.
בכדי לאמוד את שיעור הפגיעה בכל ענף כלכלי כתוצאה מהגל החמישי, השתמשו עורכי המחקר בנתונים של בנק ישראל ובהשוואה של שיעור השינוי בפדיון בעת חודשי האומיקרון עם עבור חודשים יוני-ספטמבר 2021, מתוך ראייה כי אלו חודשים דומים, הן מבחינת מקדם ההדבקה והן מבחינת ההנחיות במשק, לחודשי הגל החמישי.

איזה ענף צפוי להיפגע הכי קשה?

מהמחקר עולה כי הנזק העיקרי לענפי המשק כתוצאה מהאומיקרון יהיה לענף האמנות, הבידור והפנאי בשיעור של 45%, מתוך פדיון חודשי של 845 מיליון שקל. נזק גבוה במיוחד צפוי גם בענף שירותי אירוח ואוכל - בתי מלון, מסעדות, בתי קפה וברים - בשיעור של 35% מהפדיון הכולל בחודש של 3.359 מיליארד שקל.
עוד נזק גדול במיוחד צפוי גם לפעילויות בנדל"ן, שירותים מיקצועיים, מדעיים וטכניים ושירותי ניהול ותמיכה, שהפדיון שלהם גבוה מאוד - 23.874 מיליארד שקל בחודש. ענפים אלה ייפגעו מהבידודים של העובדים והלקוחות בכ-30%.
המסחר הסיטונאי, שפדיונו הוא הגבוה ביותר - 49.71 מיליארד שקל בחודש - יסבול מירידה נמוכה יותר בפדיון של 15% בכל חודש של אומיקרון. בנוסף, החקלאות והדיג ייפגעו ב-7.5%, הבינוי ב-5% ושירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות ייפגעו ב-5%.
בענף המידע והתקשורת הפגיעה תגיע ל-20%, בשירותים הפיננסיים ושירותי ביטוח ב-10%, בחינוך ב-15%, בשירותי הבריאות, הרווחה והסעד ב-5% בלבד ובשירותים שונים אחרים ב-25%.
מנגד, בענף התעשייה ובענפי אספקת חשמל, מים, שירותי ביוב וטיפול בפסולת בינוי, החוקרים מעריכים כי לא צפויה כל פגיעה בשל הגל החמישי.
אם כן, הערכת מרכז מאקרו לסך הפגיעה בעקבות הגל החמישי בענפי המשק השונים, היא שעבור כל חודש בו המשק נתון בעיצומו של גל האומיקרון, הוא יספוג פגיעה בהיקף גבוה של 22 מיליארד שקל.