האם תשונה הנוסחה למימון ימי הבידוד של העובדים השכירים? חברי כנסת וארגוני מעסיקים דנו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת על מתווה האוצר וההסתדרות לפיו 50% מעלות ימי הבידוד תוטל על המעסיקים.

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, שמתנגד בחריפות למתווה, אמר בוועדה: "מדובר בחרפה. עד כה המעסיקים שילמו למעלה מ-3.5 מיליארד שקל על מימון ימי בידוד של עובדים, בעוד ש-95% מהמדינות לקחו את מימון ימי הבידוד על עצמן. רק בישראל הממשלה מתנערת מאחריות ומטילה מס נוסף על המעסיקים שממילא מתקשים לשרוד".
1 צפייה בגלריה
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
,הממשלה מתנערת מאחריות ומטילה מס נוסף על המעסיקים שממילא מתקשים לשרוד"
(צילום: מוטי קמחי)
כל חברי הכנסת שנכחו בדיון התנגדו לכוונת המדינה להשית על המעסיקים את מימון ימי הבידוד אשר כונה בפי נשיאות המגזר העסקי כמס נוסף על המעסיקים. בין חברי הכנסת שהתנגדו: קרן ברק, יצחק פינדרוס, מיקי לוי, עידן רול, אוסמה סעדי ומטאנס שחאדה.
"אנו נמצאים באירוע דרמתי, בטרגדיה, גם לעובדים וגם למעסיקים", אמר אמיתי. "בג"צ קבע במובהק שימי בידוד לא יכולים להיחשב כימי מחלה ושעל המדינה לתת מענה החל מ-1 בספטמבר. לא יכול להיות שעסקים ייקחו הלוואות כדי לשרוד ויוציאו הכל על ימי בידוד של עובדים ועוד ישלמו פעמיים, גם על שכר לעובד שיידרש להחליף עובד שמצוי בבידוד.
"תזכיר החוק שרוצים להעביר הוא לא פחות ממחדל וניסיון לחוקק חוק עוקף בג"ץ: ימי בידוד אינם ימי מחלה. בחורף הקרוב כל מי שיהיה מצונן ייכנס לבידוד. זה שוחק את ימי הבידוד לעובדים שיזדקקו להם באמת, יגרום למצב שעובדים ינצלו את זה. בנוסף לא ייתכן שאנשים לא ישמרו על עצמם ולא ישמעו להוראות כמו השתתפות בחתונות, הפגנות, תפילות וכל התקהלות אסורה והמעסיקים יצטרכו לשלם. אני מצפה שהמדינה תשלם כפי שהיא משלמת על ימי מילואים".
מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה, עו"ד רוית גרוס, אמרה כי "לא ניתן לגזור גזירה שווה על עסק של 3-4 עובדים כעל עסק של 100 עובדים. בסקר שערכה ההתאחדות עלה כי אחד מכל ארבעה בעלי עסקים נכנס בעצמו לבידוד או שמי מעובדיו נכנסו לבידוד ואחד מכל חמישה עסקים קטנים נסגר במהלך ימי הבידוד. עוד עולה מהסקר עלה ש-50% מהעסקים הקטנים חוששים לגורלם ולא יודעים אם יצלחו את החודשים הקרובים".
לדברי עו"ד גרוס, הנזק הנגרם לעסקים הקטנים כתוצאה מימי הבידוד עומד על 100 מיליון שקל בחודש, וכי הנזק המצטבר על העסק הקטן גדול יותר מעלות ימי מחלה ויש לכלול גם את ההפסד מאי הפעילות.
עו"ד גרוס הוסיפה כי "בג"ץ קבע שימי בידוד הם לא מחלה - אבל עבור העסק הקטן הם מחלה שעלולה להיות קטלנית".
יו"ר הוועדה, ח"כ קרן ברק, אמרה בדיון שהיא מתנגדת בתקיפות למתווה שנקבע. לדבריה, מצב העסקים חמור עוד לפני שיהיה עליהם לממן גם את מחצית ימי הבידוד.