ב-1962 עלתה לשידור בארצות הברית סדרת אנימציה שנקראה The Jetsons (משפחת סילוני), שהפכה לקלאסיקה ונחשבת לאחת היצירות הראשונות שדמיינו את העתיד באופן צבעוני, משעשע ואופטימי. משפחת ג'טסון חיה בעיר עתידנית שמשרתים רובוטים, שיחות וידאו ושעונים חכמים היו בה עניין שגרתי. יותר מ-60 שנה אחרי, חלק מהדברים שהסדרה פנטזה עליהם אכן התגשמו, ואחרים עדיין רחוקים.
ברחבי העיר של הג'טסונים, למשל, ריחפו מטוסים קטנטנים שהפכו את השמיים לנתיבי נסיעה שמזכירים כבישים. ג'ייסון מודריק, מנהל קרן גידור בן 50, צפה בילדותו בסדרה, אבל מעולם לא חשב שיום אחד יקח חלק בניסיון לייצר עולם תמונה כזו בשמיים. עכשיו זה בדיוק מה שהוא עושה.
זה אחד החלומות הגדולים של מנהלים בתחום התעופה והחלל: מוניות מעופפות חוצות את השמיים מעל ערים גדולות, מסיעות נוסעים בין שדות תעופה ומרכזי ערים, ומשמשות כאמבולנסים להובלת חולים. יש מי שמדמיינים עיירות חדשות שתושביהן מתחילים כל יום עבודה בטיסה קצרה למשרד.
ממש מעבר לפינה
מודריק מתמחה בהשתלטות על חברות במצוקה, לעתים קרובות עסקים מבוססים שאיבדו את הפופולריות. ככה הוא עשה חלק גדול מההון של הקרן שלו, Mudrick Capital Management, שמנהלת נכסים בשווי 3.3 מיליארד דולר. בסוף השנה שעברה הוא הפך לבעל המניות הגדול ביותר של סטארט-אפ בריטי בתחום התעופה ופיטר את מי שהקים אותו, והחליט להמר על תעשייה עתידנית שכבר שנים נראית ממש מעבר לפינה.
החברה הבריטית, Vertical Aerospace, שואפת להביא לשוק עד 2028 את אחד המטוסים הראשונים בעולם שהם מטוסי המראה ונחיתה אנכיים חשמליים. תחום המוניות המעופפות מכונה eVTOL: מטוס דומה למסוק, מופעל על ידי סוללות, הרבה יותר שקט, בטוח וזול יותר לתפעול, תוך שהוא נושא עד שישה נוסעים ואת מזוודותיהם. המטוס של ורטיקל נקרא VX4, יש לו טווח נסיעה של כ-160 ק"מ, והוא מסוגל להביא, לדוגמא, ניו יורקר עשיר להמפטונס תוך כ-40 דקות.
מודריק מודע לכך שהרעיון עדיין נראה מופרך, אבל אותו זה לא מרתיע. "יש לנו מטוסים, הם טסים, התעשייה הזו נהפכה למציאות", אמר לוול סטריט ג'ורנל. גם אם הרעיון אכן עדיין נראה מופרך, זה לא אומר שאין התקדמות בדרך למימושו.
"עד סוף העשור"
חברת Archer Aviation מסן חוסה, קליפורניה, כבר בנתה נתיבי טיסה לניו יורק וללוס אנג'לס. חברת Beta Technologies מברלינגטון, ורמונט, התקינה כ-50 עמדות טעינה ב-22 מדינות, ולאחרונה הטיסה נוסעים בגרסה ראשונית של מטוסה. בדובאי החלה בניית ה"ורטיפורט" הראשון של איחוד האמירויות, לקראת התוכניות ש-Joby Aviation תתחיל לטוס לשם בהמשך השנה. Joby היא החברה המובילה בתחום, ובשיתוף עם אובר, וירג'ין אטלנטיק ודלתא מקווה להתחיל שירות הסעות מערים גדולות לשדות התעופה כבר בשנה הקרובה.
חברות גדולות אחרות הן בטא, שמקבלת מימון מאמזון, וארצ'ר, שמשתפת פעולה עם יונייטד איירליינס. שלוש החברות הגדולות האלה מצפות להתחיל להטיס נוסעים בארה"ב כבר בשנה-שנתיים הקרובות, אם יקבלו את אישור מנהל התעופה הפדרלי. מודריק אומר שיריביו אופטימיים מדי בלוח הזמנים שלהם, אבל מכיר בכך שהחברה שלו היא אנדרדוג וגם צריכה לעמוד בתקני בטיחות אירופיים גבוהים יותר מבארה"ב.
"לא ברור האם ערים והציבור הרחב יקבלו מטוס חדש שיוסיף לשמיים הצפופים ממילא", אמר אדם כהן, חוקר באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, "בין היתר הם יוסיפו עומס על בקרי התנועה האווירית שכבר נמצאים בלחץ רב. אני מצפה שהמוניות האלה יהיו פעילות בקנה מידה קטן מאוד עד סוף העשור, כאשר שירותי חירום הם דרך אפשרית אחת לפריסה יעילה שלהם".