עימות בין משרד האוצר לבנק ישראל על רקע רפורמת הבנקאות הפתוחה: שר האוצר, ישראל כץ, שיגר בצהריים (יום רביעי) מכתב חריף לנגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, שהתיר לבנקים לבצע השוואה ותיווך של מוצרי גופים מתחרים בעצמם. כץ הודיע בנחרצות, כי מדובר בפעילות המנוגדת לעמדת הממשלה, והיא תביא לכך שהממשלה תאסור על בנקים לפעול שלא בהתאם להוראותיה. המכתב מהווה למעשה התרסה אל מול הנגיד ופותח "מלחמה" גלויה בין השניים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השבוע נכנסה לתוקף רפורמת הבנקאות הפתוחה, הנחשבת לרפורמה החשובה ביותר בתחום הבנקאות מזה שנים. בנק ישראל הביע בימים האחרונים תמיכה גלויה בכך שבנקים יוכלו להיות גופים שיציעו שירותים של השוואת עלויות, בעוד שמשרד האוצר ורשות ניירות ערך הביעו התנגדות לכך, בייצגם את עמדת הממשלה. כדי למנוע ניגוד עניינים ופגיעה בתחרות, תזכיר החוק שפרסם האוצר ביוני 2020 קובע שגופים פיננסים לא יוכלו להציע שירותי השוואה ותיווך מול גופים מתחרים. לדוגמה, בנק לא יוכל להשוות ללקוח בין הצעות להלוואה של בנקים אחרים ולהטעות אותו כאילו הוא יועץ אובייקטיבי.
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי ושלו שלום)
גופים אלה, שיהיו מפוקחים על ידי רשות ניירות ערך, יוכלו לתת שירותים כמו ריכוז כל המידע הפיננסי במקום אחד, השוואת עלויות וכן ייעוץ פיננסי – מעין "זאפ" פיננסי מתקדם. כך הלקוחות יוכלו לראשונה לעקוב בלחיצת כפתור, באופן פשוט וזמין, אחרי כל התיק הפיננסי שלהם, להשוות בין מחירים של גופים פיננסיים שונים ולבחור במוצרים ובגופים המתאימים ביותר עבורם.
אף שהחוק טרם התקדם, הוראות בנק ישראל לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי, שאמורות להוות את שלב היישום של החוק, נכנסו לתוקף השבוע. עם זאת, ההוראות מחייבות את הבנקים וחברות כרטיסי האשראי להעביר את המידע רק ביניהם, בזמן שגופים אחרים, כמו חברות פינטק, יישארו בחוץ.

החוק לא התקדם, ובנק ישראל קבע עובדות

עם זאת, בניגוד לתזכיר החוק, בנק ישראל קבע שהבנקים אכן יוכלו לבצע השוואה ותיווך של מוצרי גופים מתחרים. משרד האוצר וגורמים נוספים בממשלה סבורים כי בכך נותן בנק ישראל יתרון תחרותי לבנקים ומחזק את כוחם על חשבון שאר השחקנים במערכת הפיננסית באופן שיוביל לפגיעה בתחרות, ואף צפוי להוביל לפגיעה בלקוחות בשל ניגוד העניינים.
במכתב שהגיע לידי ynet כותב שר האוצר ישראל כ"ץ לנגיד בנק ישראל אמיר ירון, כי "הנחיות בנק ישראל אשר מאפשרות לבנקים לבצע שירותים אלה בניגוד לתזכיר, יחזקו את כוחם על חשבון שאר השחקנים במערכת הפיננסית ואף עלולות להוביל לפגיעה חמורה בציבור הישראלי ובתחרות במערכת הפיננסית".
עוד כותב שר האוצר, כי "התיקונים לניהול בנקאות פתוחה המוזכרים במכתבך אינם עולים לכדי מניעה אמיתית של ניגוד העניינים ולא יוכלו להוביל להיווצרותו של שוק יעוץ פיננסי אובייקטיבי ותחרותי".
וכאן מגיע ממש "איום" של שר האוצר: "אבקשך להביא את עמדתי ואת מכתבי זה בפני התאגידים הבנקאיים, ולהבהיר להם כי פעילות על בסיס הבנקאות הפתוחה, המנוגדת לעמדת הממשלה, כפי שבאה לידי ביטוי בתזכיר, תהא באחריותם המלאה ותוך ידיעה ברורה שבכוונת הממשלה לאסור עליהם לעסוק בפעילות זו בעתיד, וכן לא תהווה כל שיקול בעת קידום החקיקה בנושא".
השר מציין, כי "מדיניותי בעניין ניגוד העניינים נותרה כפי שנקבע בתזכיר 'חוק מתן שירותי מידע פיננסי', ובדעה אחת עם גורמי המקצוע במשרד האוצר, על פיה יש למנוע מהבנקים לעסוק בהשוואה ותיווך למוצרים של גופים פיננסיים מתחרים, וזאת במטרה ליצור תחרות אמיתית בשוק הבנקאות".
השר מוסיף, כי "אני בטוח שקידום הבנקאות הפתוחה, במתווה שבא לידי ביטוי בתזכיר ואשר גובש לאחר עבודת צוות ממשלתי רחב בהובלת משרד האוצר ובשיתוף כלל הרגולטורים הפיננסיים, יביא ערך רב לציבור הלקוחות בישראל".
מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בנק ישראל מוביל רפורמות לקידום התחרות והחדשנות ולאימוץ טכנולוגיות מתקדמות לטובת הציבור הרחב. כבר במכתב המפקח על הבנקים למערכת הבנקאית מיום 14.4.2021 הוצגה עמדת האוצר, וכמו-כן קבע בו המפקח מנגנונים שיש בהם בכדי לטפל בניגודי עניינים אפשריים ולעקוב אחר התפתחות השוק. הבנק קורא לכל הגורמים הרלבנטיים להמשיך לקיים דיאלוג בלתי אמצעי בסוגיות אלה".