"שגינו בשיקול הדעת שלא דווח אירוע העכבר. זה לא תקין ואת ריקול הנחש כנראה שהיינו צריכים לעשות בשישי ולא לחכות. אנחנו מצטערים". כך אמר אמש (ב') מנכ"ל תנובה אייל מליס בריאיון ל-ynet, שאף הכריז על איסוף של כל מוצרי השעועית של החברה מצרכנים ומנקודות המכירה, ועצירת שיווק סחורה חדש.
"יש מספר אדיר של חיות בשדה. התפקיד שלנו הוא למיין ולתת סחורה נקייה לצרכנים, ובדרך כלל אנחנו מצליחים בזה. נכשלנו פה. אלה דוגמאות מהסוג שהיו לא צריכות להיות", הוא מתנצל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
חלקי עכבר ונשל של נחש בשעועית של סנפרוסט
(צילום: משרד הבריאות ומתוך הפייסבוק)
"נעשה הכל כדי שמקרים כאלה כפי שקרו לא יקרו. זה צירוף מקרים נדיר. זה לא היה צריך לקרות. לא לחינם חשוב שסנפרוסט צריכה להתנצל למול הצרכנים שלה שהתאכזבו ממנה".
אתמול נערכה ביקורת פתע, שנייה בחודש האחרון, על ידי משרד הבריאות. והמשרד פרסם שמצא ליקויים במפעל סנפרוסט. מה הליקויים שמצא משרד הבריאות? "אם היו מוצאים משהו בעייתי הם היו מפרסמים. בכל ביקורת יש ליקויים, ומהליקויים אנחנו רק נבנים. אנחנו דואגים לבקר את עצמנו מבחוץ. הם מבינים את כל הפעולות שנעשות היום בסנפרוסט כדי לשפר את מה שנחשב מערך איכות טוב".
אבל מהן הנקודות לשיפור? "תנוח דעתך שאם במשרד היו מוצאים משהו בעייתי היו אומרים. לא חיכינו לביקורת השנייה שלהם. אנחנו עובדים למעלה מעשרה ימים לנסות להבין אם יש נקודות כשל שלא ראינו".
אין לכם מספיק ממיינות אופטיות במפעל שיזהו חלקי חיות בירקות הקפואים. אחרת למה אתם רוכשים ממיינות חדשות? "לפני שנתיים סיימנו התקנה של שתי ממיינות לייזר. כל התוצרת עוברת שתי ממיינות לפחות. הסטנדרט של מפעל סנפרוסט במגדל העמק הוא ברמה עולמית ברמת המכשור והתהליכים".
חסכתם מכשור אופטי על חשבון הצרכנים? "אנחנו לא חוסכים ולא חסכנו. נרחיב בחצי שנה-עשרה חודשים הקרובים את הציוד בעוד מכשור אופטי ועוד חלקים. הכל עובר מיון אופטי. הכל".


מה עשיתם עם הסחורה שעצרתם את שיווקה, עצרתם כדי שהפעם תבדקו אותה כראוי? "ההחלטה שקיבלנו בשבוע שעבר היא לקחת את כל מלאי השעועית שיש לחברה ולא לשווק אותו, ולהעבירו מיון שלישי ורביעי ולא לשווק כדי שהשבוע נוכל להתחיל לשווק שעועית שעברה עוד תהליכי מיון. זה מתווסף להחלטה של אתמול לאסוף איסוף יזום את כל מוצרי השעועית של סנפרוסט מהחנויות. לא כי יש סכנה בריאותית, אלא מכיוון שאנחנו יודעים שאכזבנו את הצרכנים וגרמנו להם לעוגמת נפש. אנחנו רוצים ללמוד מהמקרה הזה, לקחת את האחריות באיסוף ולתת פיצוי כפול לכל צרכן שיתקשר ויגיד שיש בידיו שקית של שעועית".
2 צפייה בגלריה
אייל מליס מנכ"ל תנובה
אייל מליס מנכ"ל תנובה
אייל מליס מנכ"ל תנובה
(צילום: אוראל כהן)
אם צרכן נגעל מסנפרוסט, פיתח סלידה למותג בעקבות חלקי החיות המתות שנתגלו בו, ולא בא לו על זיכוי כפול? "זאת אכן עוגמת נפש רבה. נקווה שאמון הצרכנים יחזור אלינו. מוקד הצרכנים זמין, נדבר עם כל מי שיתקשר ויאמר שיש לו רתיעה, נטפל בו בחפץ לב ונבחן פיצויים אחרים למי שצריך כדי שלקוחות סנפרוסט יהיו מרוצים כדי להתקדם קדימה".
למה לא כללתם אפונה בריקול? גם בה נמצאו חיות. "השעועית חוותה את אירועי הנחש והעכבר. הממצאים החמורים היו שם. גם באפונה יש לפעמים חלזונות. אנו משקיעים הון עתק כדי לאתר את הכשלים האלה. המפעל הוא עונתי, עכשיו אנחנו לא קוטפים שעועית. סיימנו הקטיף מזמן אבל זאת התקופה בה חיות מהשדה בהחלט מגיעות לתוצרת. אנחנו מוכרים 25 מיליון שקיות בשנה, מעבדים 35 אלף טונות ירקות קפואים מהשדות. כל הסחורה שמגיעה מהשדה נכנסת לייצור והקפאה באותו יום. עם הגעה של יבול הירקות מגיעים גם כל מרבצי השדה למיניהם. כשלנו במקרים האלה במיון ובמתן סחורה נקייה ללקוחות".
מי קיבל את ההחלטה על הריקול? "זה לא נכפה עלינו הפעם ממשרד הבריאות. זאת החלטת מנכ"ל באישורו ובברכתו של יו"ר החברה (חיים גבריאלי)".
היו אירועים בעבר של עכברים בשעועית? הרי אין ספק שזאת לא פעם ראשונה ואתם לרוב מפצים בפרטי. בעבר סגרתם את זה מול צרכנים. עכשיו פשוט זה התפרסם. "אני לא זוכר מקרה כזה עם עכבר בעבר. יכול להיות שהיה בעבר. לפני שנתיים היה אירוע של חלק נחש. מספר החיות בשדה הוא עצום. אנחנו עושים הכל כדי להוציא מוצרים בטוחים לשימוש, שעוברים חליטה של 98 מעלות בדקה וחצי. אחד מתהליכי ההיגיינה הרציניים שיש בתעשייה (אם כי רק אתמול התגלה זיהום ליסטריה אצל ירקות קפואים של חברת טלפרוסט - מ.ק), והקפאה כמה שעות אחרי שנקטפו מהשדה. אז יש מקרים שחודרים גופים זרים שלא צריכים להיות. אנחנו עושים עבודת אין קץ שלא יקרו מקרים כאלה. אנחנו עושים הכל שזה לא יקרה".
על העכבר משרד הבריאות גילה מהתקשורת. מקרה הנחש כבר דיווחתם, אבל גם איימתם על משרד הבריאות עם עורכי דין. ונראה שהגישה במקרי עבר הייתה לסגור את זה מול הצרכנים ולא לפרסם לציבור. "אכן שגינו בשיקול הדעת שלא דווח אירוע העכבר. זה לא תקין. למדנו מזה ולכן דיווחנו על אירוע הנחש מיידית ברגע שאספנו את המוצר וראינו את הממצא. נכנסנו לדיאלוג מקצועי עם משרד הבריאות גם במכתב ששלחנו וגם בשיחות אמרנו נעשה את אשר תגידו. לא חשבנו שיש סכנה לבריאות הציבור. זה לא כמו זיהום חיידקי שקורה לפעמים בתעשייה, זה ממצא אחד בודד בשקית שהגיע מהשדה, העברנו את זה בדיקת מומחה וניתוח טכנולוגי שהעיד כי לא היה זיהום. לא רצינו לגרום בהלה בציבור. בשישי קיבלנו מכתב ממשרד הבריאות, אספתי את הצוות ואמרתי שלא נתווכח יותר. הרגולטור אמר את דברו. החלטנו להתארגן לריקול במוצ"ש".
למה לא בשישי? "כי הבנו שאין סכנה בריאותית מסיבית כמו בזיהום חיידקי, לכן התמהמהנו וידענו שזה יכול לחכות למוצ"ש. זה שהאירוע יצא לתקשורת עוד לפני שהספקנו לצאת זאת הייתה מבחינתנו תקלה. ייתכן שהיינו צריכים לעשות את הריקול כבר ביום שישי. ואנחנו מצטערים על זה".
אבל החלקים האחרים של הנחש איפה הם, אולי מפוזר בשקיות אחרות או בשדה? "מהניסיון שלנו חלקים מגיעים כך מהשדה. לפעמים בשלמותם, ואז מיידית לוכד נחשים מטפל בהם. לא ממית. אנחנו הסתמכנו על חוות דעת של חברת ההדברה הכי גדולה בארץ".
יש השפעה על המכירות של סנפרוסט? "עוד מוקדם לדבר. שלשום התחיל. נדע היום אינדיקציות ראשונות על פגיעה במכירות. אני מניח שתהיה פגיעה מסוימת במכירות המותג, נוריד מוצרים, נתמקד בהחזרת האמון, באיסוף השעועית ובשיווק מחדש בשבוע הבא".
כמה זה עולה לאסוף את כל הסחורה? "עוד לא יודע. קיבלנו החלטה בלי להסתכל על עלויות. בימים הקרובים נעשה הערכת עלויות. זאת עלות לא מבוטלת אבל זה לא מה שעומד כנגד עיניי. חשבנו שעלינו לעשות את הדבר הזה כאקט של לקיחת אחריות מול הצרכנים".
מה נתח השוק של סנפרוסט בשעועית? "אנחנו 56% מהשוק בכמות (וקרוב ל-70% בנתח שוק כספי - מ.ק), ושעועית, אפונה ותירס מהווים אחוז כמותי ניכר מהמכירות.
הבעלים הסינים מודעים לסיפור? "דירקטוריון החברה מעודכן מהנהלת החברה, מיו"ר החברה באופן שוטף".
פורסם לראשונה: 22:04, 22.08.22