איך מתמודדים עם משבר הקורונה, מה עושים עם המינוס, כמה משלמים על הדירה, איפה הייתה החופשה האחרונה ועל איזו הוצאה מצטערים במיוחד? אנשים מכל רחבי הארץ מספרים בגילוי לב על החיים עצמם, בשגרה ובצל הקורונה. והפעם: משפחת כהן, ממודיעין.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בצילום: ג'ייסון (46), דנה (44), אליאב (19), איתמר (17), תהילה (14), אמיתי (12).
1 צפייה בגלריה
משפחת כהן
משפחת כהן
משפחת כהן
(צילום: אסי חיים)
הדירה: דירה בבעלותם. משלמים כ-8,000 שקל בחודש משכנתה.
אוהבים את מודיעין? דנה: "כשעלינו ב-2011 עם ארגון 'נפש בנפש' מניו-ג'רזי, הגענו ישר למודיעין. חשבנו שנעבור תוך זמן קצר לאיזה מושב אבל גילינו שזה מקום מדהים ויש פה הכל אז החלטנו להישאר. גם בניו-ג'רזי גדלנו בפרברים".
איך הכרתם? ג'ייסון: "אני למדתי בישיבה יוניברסיטי במנהטן ודנה למדה באוניברסיטת קולומביה ונפגשנו במבחן ללימודי רפואה. ישבנו אחד על השני באותו שולחן". דנה: "לא אחד על השני, אחד ליד השני". ג'ייסון: "למה? היא ניסתה לשבת עליי אבל כאב לי אז הבאתי לה כיסא". דנה: "אחרי שהתחתנו עברנו לישראל וג'ייסון למד רפואה באוניברסיטת תל אביב ואז חזרנו לסטאז' בארה"ב ברפואת כאב ואני סיימתי לימודי עבודה סוציאלית. ביום כיפור אחד, בדרך חזרה מבית כנסת, אמרתי לו 'זהו, אנחנו נחיה ונמות פה בניו-ג'רזי?' אז הוא הגיע להסדר שהוא יהיה שבוע בישראל, ושבוע יגיע לעבוד בבית חולים בארה"ב ועשינו עלייה".
אפשר לחיות ככה? דנה: "מאוד רצינו לעלות ולא חשבנו על זה כל כך. אם היינו חושבים לא היינו עושים את זה". ג'ייסון: "עבדתי גם בארה"ב וגם בקליניקה בישראל, ואחרי כמה שנים רציתי פחות נסיעות ועברתי לייעוץ לחברות ביטוח. זה אפשר לי לתת ייעוץ גם מישראל ולטוס פחות וזה עבד מעולה. הקורונה גרמה לי להפסיק לטוס בכלל. בגלל שהפסקתי לטוס התחלתי לייצר חמאת בוטנים".
זה מחייב הסבר. דנה: "הדבר היחיד שהוא היה מביא מארה"ב זה חמאת בוטנים אורגנית שאין להשיג בארץ. כשהוא הפסיק לטוס פתאום הבנו שאין לנו חמאת בוטנים". ג'ייסון: "היא אמרה לי 'לא אכפת לי מהעבודה שלך אבל חסר לי ולילדים חמאת בוטנים'. ממש אי-אפשר היה לאכול את מה שיש כאן והחלטתי לבדוק איך עושים את זה. למדתי על התנורים לקליית הבוטנים והחלטתי להפתיע אותה. קניתי מכונות שטוחנות וקולות בוטנים והתחלתי לנסות".
חשבת על זה כעסק? ג'ייסון: "בהתחלה לא חשבתי על עסק אלא רק שיהיה לדנה חמאת בוטנים, אבל בפנים עמוק הבנתי שמצאתי הזדמנות. אני רופא ולא מבין כלום בתעשיית המזון והייתי צריך ללמוד. בכל מקרה הייתי מוכן לפחות לייצר חמאת בוטנים לאשתי ואם זה יהיה מוצלח אז נראה. הבעיה הכי גדולה הייתה הבוטנים".
חסר בוטנים בארץ? ג'ייסון: "כמעט 99% מהבוטנים פה הם מסין וזה לא כמו בארה"ב, הטעם שונה. אבל גיליתי שיש בישראל כמה חקלאים שמגדלים זן מיוחד של בוטנים בשם חנוך ומתברר שהוא הכי טוב בעולם וזה נמכר לאירופה, כי שם מוכנים לשלם". דנה: "יום אחד ג'ייסון מראה לי סרטון של חקלאי מטקסס שאומר שהבוטנים שלו הכי טובים בעולם ויש רק זן אחד יותר טוב וזה בישראל. זה היה 12 בלילה וג'ייסון קפץ מהמיטה בהתלהבות כאילו גילה את אמריקה".
התחלתם לייצר? דנה: "נפגשנו עם יצרן אחד שהסביר לנו שרוב חמאות הבוטנים הן מאבקת בוטנים ואז פתאום הבנו. זה לא כמו לקלות את הבוטנים ולטחון אותם, וזה נתן לנו אומץ להמשיך כי הבנו למה לא אהבנו שום דבר שטעמנו".
ג'ייסון: "עשינו המון ניסיונות עד שהגענו לטעם שרצינו וממש נכנסתי לזה. קראנו לחמאת בוטנים שלנו הולי באטר. התחלנו למכור דרך פייסבוק ואינסטגרם ואנשים אהבו אבל לא ידענו איך הופכים את זה לעסק. היינו מייצרים בחניה של הרכב מתחת לדירה. כל פעם היו יוצאות 100 קופסאות, שהיינו ממלאים ידנית, והן היו נחטפות והבנו שאי-אפשר ככה. למזלנו המנכ"לית של משק לין, שמייצרים כל מיני ממרחים ודבש טבעי, קנתה את חמאת הבוטנים שלנו והציעה לנו לייצר אצלה במפעל במודיעין וזה היה כאילו ירד מלאך מהשמיים. נוכל לייצר בפעם אחת פי עשרה ממה שאנחנו מייצרים במחסן".
אתה הולך להחליף מקצוע? ג'ייסון: "יש לי כבוד עמוק לרפואה אבל אני מאמין שהכל מתחיל באוכל נכון ובספורט וחמאת הבוטנים שאני מכין היא חלק ממה שאני מאמין בו. אז אני גם רופא וגם מייצר".
לאן אתה רוצים להגיע? ג'ייסון: "אני בעיקר נהנה לראות ישראלים טועמים ואומרים שלא אכלו משהו כזה. אני מקווה שתוך כמה חודשים יכירו את השם שלנו וימצאו אותנו בכל החנויות. אולי בעתיד זה יתהפך ואביא מישראל חמאת בוטנים לארה"ב".
מינוס? דנה: "בארה"ב מינוס זה המון לחץ ואנחנו לא מוכנים להיכנס לשם. לא הייתי ישנה בלילה".
חופשה אחרונה? דנה: "ים המלח. פעם בשנה לוקחים את הילדים לטיול. היינו שני לילות ומאוד נהנינו. אנחנו אוהבים טבע, לא פנסי".