בשיתוף אתר "המקצוענים"
בימי הקיץ החמים, כולנו מחכים לרגע שבו נגיע הביתה, נפעיל את המזגן ונתרווח על הספה. מערכת המיזוג היא מערכת מורכבת מאוד, שבה כל אחד מהרכיבים משפיעים אחד על השני.
תקלה ברכיב קטן יחסית יכולה לגרום לתקלות נוספות, אם נתעלם ממנה. ככל שהתקלות מורכבות יותר לתיקון, כך עולה הסיכוי שנצטרך להחליף את המזגן, שכן לא תמיד התיקון ישתלם.
כיצד יודעים מתי מוצדק להשקיע בתיקון ומתי מוטב לרכוש מזגן חדש? כל התשובות לפניכם.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רעש חשוד: כך תבדילו בין סוגי הרעשים השונים במזגן

שמעתם רעשים חריגים מכיוון היחידה החיצונית של המזגן? הסיבה הנפוצה ביותר לכך היא שאחד החלקים רופף בשל התקנה רשלנית או עקב בלאי, ויש לחזק אותו. לרוב, זה יהיה המכסה של היחידה החיצונית.
גורם נוסף שעלול להוביל לרעש חריג מהיחידה החיצונית של המזגן, הוא לכלוך או חפץ שעף עם הרוח ונתקע בתוך המאוורר החיצוני.
רעשים לא סבירים שמקורם ביחידה הפנימית של המזגן עלולים להתרחש בעקבות סגירה חלקית של מכסה המזגן (או שבר של אחד התופסנים שלו), מאיץ שהשתחרר מהתושבת או פילטר שאינו מקובע כראוי.
גם תריסים רופפים בתוך היחידה הפנימית עלולים להוביל לרעש לא סביר מהמזגן.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה עושים במקרה שהמזגן מרעיש?
ברוב המקרים, מדובר על תקלה קלה שניתנת לתיקון באמצעות חיזוק החלקים הרופפים או סגירה טובה יותר של המכסה.
שימו לב – אם נשמעות שריקות בזמן שהמזגן מחמם את החדר, ייתכן ומקור התקלה יהיה עודף גז. במקרה כזה, תצטרכו להיעזר בטכנאי מזגנים מוסמך.
אם הרעש חזק במיוחד ובלתי נסבל, ייתכן שמקור הרעש הוא תקלה במדחס, ואז התיקון הופך ליקר וללא משתלם, בייחוד אם יש לכם מזגן עילי קטן יחסית עם 1-1.5 כוח סוס.
כלל האצבע הוא כזה: לא משנה מה סיבת התיקון, ברגע שעלות התיקון בגובה של מעל מחצית מערך של מזגן דומה חדש, הרי שאין טעם להשקיע בתיקון, ומוטב לרכוש מזגן חדש.
זאת, משום שגם תיקון המזגן לא מבטיח שיהיה לכם שקט לאורך זמן, שכן רכיב נוסף עלול להתקלקל, ואז תצאו נפסדים וממילא תצטרכו להחליף את המזגן זמן קצר לאחר מכן.

הפעלתם את המזגן והחדר עדיין חם? אלו הן תקלות האפשריות

אוורור במקום קירור: התחילו בבדיקה פשוטה, שיכולה להישמע לכם מובנת מאליה והיא לבדוק האם השלט מכוון על המצב הדרוש לכם (קירור או חימום, בהתאם לעונת השנה).
פעמים רבות, אחד הכפתורים נלחץ בטעות, וגורם לקריאות שירות מיותרות לטכנאי מיזוג, דבר שעולה לפחות 250 שקל והוא בהחלט מיותר ומסתכם בלחיצת כפתור בשלט.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
תקלה בכרטיס הפיקוד של המזגן: בכל מזגן, יש כרטיס פיקוד אלקטרוני שמקבל את פקודות השלט הרחוק ומבצע אותן. אם כיוונתם את השלט למצב קירור, והאוויר אינו קר, ייתכן שאחד החיישנים של כרטיס הפיקוד התקלקל.
דליפת גז: מערכת המיזוג כוללת צנרת ובתוכה גז. המערכת סגורה ולא מאפשרת את יציאת הגז. אם יש דליפה קטנה מאחד מצינורות הגז, המזגן לא יקרר היטב את החדר.
אם הדליפה זעירה, והמזגן שלכם בשימוש כבר כמה שנים, ייתכן שמילוי גז יפתור את הבעיה ויאפשר לכם ליהנות מהמזגן עוד תקופה ממושכת.
אחרת, תצטרכו לאתר את מיקום הדליפה, דבר מורכב מאוד לביצוע, ולא תמיד משתלם. לעתים, אין מנוס אלא להחליף מזגן.
תקלה בקבל או במדחס: תפקיד קבל ההתנעה הוא להפעיל את המדחס. קבלי ההתנעה נוטים להישחק עם הזמן, ואינם מצליחים להתניע את חלקי המערכת. במצב זה המזגן יפעל, אך לא יצליח לקרר את האוויר.
מה עושים כשהמזגן לא מקרר את האוויר?
אם, כאמור, מקור הבעיה הוא רק בכיוון לא נכון של השלט, יש להעביר אותו למצב קירור (סימון של פתית שלג).
אם מקור הבעיה הוא בדליפת גז, הרי שמילוי גז או איתור מקור דליפת הגז יפתור את הבעיה, ולרוב זהו תיקון נפוץ למדי אותו מבצעים טכנאי מיזוג.
אם הבעיה היא תקלה במדחס או בכרטיס הפיקוד, כאן התיקון לא בהכרח משתלם. במזגן עילי גדול ועוצמתי, ייתכן ששווה להשקיע בתקלה ולא לרכוש מזגן חדש ולשלם על התקנתו.
ואולם, מזגנים עיליים קטנים יחסית, שבשימוש כבר שנתיים-שלוש ממילא, שווה להחליף.
בכל מקרה, קבלו 2-3 הצעות מחיר טלפוניות עם טכנאי מיזוג לפני שאתם מקבלים החלטה ובדקו עלות של מזגנים דומים בשוק.
ככל שאתם בשיא העונה (שיא החורף או שיא הקיץ), כך הסיכוי שתמצאו מחירי מבצע אטרקטיביים במיוחד, קטן יותר.

המזגן גורם לקצר חשמלי? יש לכך שלוש סיבות עיקריות

עומס בלוח החשמל: אם הדלקתם את המזגן ולאחר מספר דקות החשמל בבית קפץ, מקור התקלה יכול להיות בלוח החשמל שלכם, בקו החשמל המחבר את המזגן ללוח או באחד מרכיבי המזגן.
כיצד תדעו אם מקור התקלה הוא במזגן או במערכת החשמל והאם להזמין טכנאי או חשמלאי מוסמך? הורידו את כל הפקקים של לוח החשמל והרימו רק את ממספר הפחת.
לאחר כמה שניות התחילו להרים בנפרד כל אחד מהפקקים של הלוח. אם המפסק של המזגן נופל שוב כשאתם מנסים להרים את המתג, סביר להניח שמקור התקלה הוא במזגן ולא בלוח החשמל.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תקלה ברכיבים החשמליים: למדחס ולמאוורר במזגן יש קבל התנעה שתפקידו ליצור התנעה של החלקים השונים ולגרום למזגן.
קבלי ההתנעה נוטים להישחק עם הזמן, מה שגורם להם לצרוך כמות חשמל גדולה יותר שגורמת לעומס ולקצרים חשמליים.
תקלה נוספת יכולה להתרחש במנוע המאוורר שנמצא ביחידה החיצונית (המעבה). במקרה כזה, המאוורר לא יצליח לפלוט החוצה את האוויר החם או הקר והמזגן יפסיק את עבודתו לאחר זמן קצר.
מים ולחות: הצטברות של לחות בתוך המזגן יכולה לגרום לקצרים חשמליים. לכן, הקפידו להכניס את הפילטרים של המזגן רק כשהם לגמרי יבשים.
בנוסף, הקפידו להפעיל את המזגן על מצב ייבוש (סימון של טיפה) מדי יום למשך מספר דקות. בכך, תמנעו תקלות וגם היווצרות של עובש בתוך המזגן.
מה עושים במקרה שהמזגן מקצר?
כדאי לזהות את מקור התקלה לפני שמזמינים בעל מקצוע. אם זיהיתם שמקור התקלה הוא הפקק בלוח החשמל, עליכם להזמין חשמלאי מוסמך שיחליף את הפקק ויבדוק את תקינות לוח החשמל, את תקינות ההארקה בבית ויבצע חיזוקים נדרשים לחוטי החשמל שבלוח כחלק מתחזוקה תקופתית.
אם התקלה היא בקבל ההתנעה, הרי שזהו תיקון זול ומשתלם. לעומת זאת, אם מקור התקלה הוא במנוע של המאוורר, הרי שההחלפה תהיה יקרה ומורכבת יותר, ושווה בהחלט לשקול להחליף מזגן ולא לתקן אותו.

המזגן מטפטף? יכולות להיות מספר סיבות לנזילות מים מהמזגן

אם מים מטפטפים מהיחידה הפנימית של המזגן אל תוך הבית, יכולות להיות לכך כמה סיבות: פילטרים סתומים שמחייבים ניקוי יסודי, דליפת גז או סתימה בתעלת הניקוז או בצינור הניקוז.
סתימה בתעלת הניקוז: תפקידה של תעלת הניקוז הפנימית הוא לנקז את מי המזגן החוצה. התעלה עלולה להיסתם כתוצאה מהצטברות של לכלוך שחוסם את פתח היציאה. סיבה נוספת לנזילה היא חור או סדק שנוצרו בתעלה.
סתימה בצינור הניקוז: צינור הניקוז מחובר ליחידה הפנימית ודרכו זורמים המים שיוצאים מתוך המזגן החוצה. גם הצינור עלול להיסתם, ובכך לא לאפשר את ניקוז המים החוצה. כשהמים מצטברים במערכת, הם מטפטים ישירות אל תוך הבית.
פילטרים מלוכלכים וסתומים: הפילטרים אחראים על סינון האוויר לפני שהוא עובר תהליך של קירור.
לכן, סתימה בפילטרים, בשל הצטברות של אבק ולכלוך זמן רב, תקשה על פעולת המאייד, ותמנע זרימה חופשית של מים במערכת המזגן, מה שיגרום לנזילות מים.
דליפת גז: דליפת גז במזגן יכולה להוביל להצטברות של קרח על המאייד. במקרים כאלה, הקרח שיפשיר יתחיל לטפטף ולנזול ישירות לתוך הבית.

מה עושים במקרה של נזילה מהמזגן?

במקרים בהם מדובר על פילטר מלוכלך או שיפוע לא מתאים בצינור הניקוז, תוכלו לפתור את התקלה בעצמכם תוך מספר דקות.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
את הפילטרים תצטרכו לנקות היטב, לייבש ולהחזירם למזגן ואילו את צינור הניקוז תצטרכו להזיז מעט כדי לייצר לו שיפוע נכון.
במקרה שמדובר על סתימה בתעלת הניקוז, תצטרכו להזמין טכנאי מיזוג שיפתח את מכסה התעלה וינקה ביסודיות את הלכלוך שהצטבר בתוכה.

הפעלתם את המזגן והאוויר לא יוצא? יש לכך שתי סיבות עיקריות

קבל תקול: גם במקרה זה, ייתכן והקבל של המדחס או של המאוורר התקלקל. הקבל נוטה להישחק במיוחד אם מעבירים את המזגן במהירות מחימום לקירור, או משנים בתדירות גבוהה מדי את הטמפרטורה שבשלט.
תקלה במאוורר או במנוע שלו: במצב בו המזגן תקין, הוא יבצע יניקה של האוויר בחדר ויפלוט אוויר ממוזג בחזרה לחלל. במצב בו המאוורר תקול או שאחת הכנפיים שלו ניזוקו, הפעולה לא תוכל להתבצע בצורה תקינה.
מה עושים במקרה שבו המזגן לא מוציא אוויר?
את החלפת הקבל במנוע המאוורר יוכל להחליף עבורכם בקלות טכנאי מיזוג. מדובר ברכיב זול יחסית ובתיקון קל לביצוע, ולכן הוא מאוד משתלם ובהחלט אין צורך להחליף מזגן.
ואולם, אם הבעיה היא במנוע עצמו, לרוב שווה לשקול להחליף מזגן ולא להשקיע בתיקון יקר שלא מבטיח לכם ששאר הרכיבים לא יתקלקלו.

ריח חזק ולא נעים: הסיבות לריח רע במזגן

ברוב המקרים שבהם תריחו ריח רע מהמזגן, תגלו הצטברות של לכלוך, אבק ועובש על הסוללה הפנימית.
שימוש רציף במזגן ללא הפסקות, מעודדים גם הם את הצטברות העובש והפטריות בחלקים הפנימיים של המזגן.
מה עושים במקרה שהמזגן פולט ריחות רעים?
במקרה של הפסקה ארוכה מהשימוש במזגן, אנו ממליצים להפעיל אותו על מצב ייבוש למשך 5-15 דקות כדי לוודא שהסוללה יבשה ולמנוע את היווצרות התנאים להתפתחות עובש ופטריות עליה.
בנוסף, חשוב להקפיד על ניקוי תקופתי עמוק של המזגן. ניקוי יסודי אחת לשנה-שנתיים, בהחלט יסייע לכם להיפטר מריחות לא נעימים למשך תקופה ארוכה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)

המזגן לא מגיב לפעולות השלט? ייתכן שמקור התקלה בעינית

העינית נמצאת על המאייד ותפקידה לתקשר עם השלט של המזגן. את הפקודות השונות, העינית מקבלת מהשלט באמצעות קרני אינפרה אדום.
במקרים שבהם המזגן לא מגיב לפעולות השלט השונות (ולאחר שבדקתם שהסוללות שבשלט תקינות) כדאי לבדוק את תקינות האינפרה האדום. איך? באמצעות זיהוי האור המהבהב בשלט.
במידה שאתם משתמשים בשלט אוניברסלי, נסו להתאים את השלט מחדש אל המזגן כדי לבדוק אם מקור התקלה בשלט או בעינית עצמה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה עושים במקרה שהשלט לא מגיב למזגן?
בהנחה שהשלט עובד בצורה תקינה ובוצעה התאמה נכונה שלו למזגן, תצטרכו להזמין טכנאי מיזוג שיבדוק את תקינות העינית ובמידת הצורך, יחליף אותה.
כדי לוודא שהוא מגיע עם העינית המתאימה לדגם שברשותכם, ציינו את סוג הדגם ואף שלחו לו תמונה של המזגן שברשותכם.