רצון טוב והחלטה צודקת לא תמיד יכולה להגיע לכדי ביצוע. כבר עתה נראה שיהיו קשיים לחברת דרך ארץ לא לגבות קנסות ממילואימניקים שאיחרו בתשלום עבור נסיעה בכביש 6. על הקשיים בביצוע ההחלטה דנה היום (ד') ועדת הכלכלה בכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן.
יו"ר הוועדה קיים דיון בעניין המחווה למילואימניקים במלחמת "חרבות ברזל" לפטור אותם מתשלום בכבישי אגרה. יוזמת הדיון הייתה סגנית שר האוצר לשעבר ח"כ מיכל וולדיגר, שאמרה כי לא יעלה על הדעת להגיד למילואימניק שנמצא בעזה משמחת תורה, שיחזור הביתה בכבישים עוקפים כדי שלא יעלה למדינה כסף.
1 צפייה בגלריה
כביש 6 צפון מחלף אליקים
כביש 6 צפון מחלף אליקים
כביש 6
(צילום: אלעד גרשגורן)
בתחילת הדיון הבהיר היו"ר ביטן כי חברת דרך ארץ הודיעה לו שקיבלה החלטה לוותר על הקנסות ממילואימניקים שלא שילמו חשבון בזמן. בנוסף ביקש ביטן משר הביטחון להפעיל את סעיף 8 בחוק כבישי אגרה, המאפשר לו, בהסכמת שרי התחבורה והאוצר, להוציא צו שיפטור את משרתי המילואים מתשלום בכבישי אגרה.
בדיון טען סמנכ"ל הכספים של דרך ארץ, זהר פכט, כי החברה המתינה לנתונים שטרם התקבלו ממשרד הביטחון כדי לדעת מי הוא איש מילואים, אך עדיין לא קיבלה אותם ולאחר מכן תדון עם החשב הכללי בעניין. היו"ר ביטן אמר כי הובהר לו שעניין הקנסות נפתר ואם יושתו קנסות על מילואימניקים הם יבוטלו. הוא הוסיף כי הצבא נותן כל כך הרבה לחיילים אז הבעיה היא לא הכסף הקטן הזה.
ח"כ וולדיגר אמרה כי שמעה שיש שאומרים שחיילי המילואים לא צריכים לנסוע בכבישי אגרה, וסיפרה כי היא לא מבינה למה הבן שלה, למשל, שלא ראה את אשתו זמן רב כל כך צריך לבזבז שעות בפקקים ושאלה אם הזמן שלו הוא לא חשוב. "לא יעלה על הדעת להגיד לחייל מילואים, שנמצא מאז שמחת תורה בעזה, שיחזור הביתה בכבישים עוקפים כדי שלא יעלה למדינה כסף", אמרה.
נציג אגף החשב הכללי באוצר, שי ששתיאל, אמר כי למשרד הביטחון יש את הנתונים על משרתי המילואים, מקום מגוריהם ומקום ההתייצבות שלהם. הוא הוסיף כי האוצר ניסה לקבל את הנתונים ולא הצליח ולכן הדבר הפשוט ביותר הוא להוסיף את ההחזר לתשלום שמקבלים משרתי המילואים כהחזר הוצאות דלק. ראש תחום פרט של ענף תכנון כח אדם מילואים בצה"ל, סא"ל (במיל') שיר אבינועם, אמרה כי לצה"ל אין נתונים על השימוש בכביש 6, והוסיפה כי היום הצבא לא יכול לשלם על הנסיעה מבחינה תקציבית וצריך שיהיה לכך מתווה ומקור.
יו"ר הוועדה ביטן דחה את הדברים ואמר כי הצבא קיבל תקציב לכל מה שביקש לשנת 2024, וקרא למצוא לכך את הפתרון. הוא אף הודיע כי יכנס את הוועדה שוב בנושא בקרוב, וביקש שעד אז יימצא פתרון לבעיה.