חברת HOT (הוט) תיקנס ב-5.5 מיליון שקלים על הפרת חובת הפריסה האוניברסלית לפיה על החברה לפרוס תשתיות בכל הארץ ועל אי דיווח על כך, כך הודיע היום (ראשון) משרד התקשורת. הכנסות HOT ב-2022 שקל מהמגזר הנייד עמדו על 3.85 מיליארד שקלים והיא מרוויחה ממנו מאות מיליוני שקלים בשנה. "ההפרה אף מתעצמת כתוצאה מכך ש-HOT לא דיווחה למשרד ולוועדה המייעצת לעניין פריסה אוניברסלית את דבר קיומם של אזורים ויישובים נעדרי תשתית HOT וההפרה התגלתה עקב פנייה יזומה מצד המשרד", כך נמסר ממשרד התקשורת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד נמסר ממשרד התקשורת כי "בשימוע שנעשה בנושא, טענה החברה שמדובר בטעות דיווח. הטענה לא התקבלה שכן מהצהרת החברה עצמה עלה כי במשך שנים ארוכות, החברה לא פרשה תשתיות ב-36 יישובים, כולל מזרח ירושלים".
1 צפייה בגלריה
הוט
הוט
הוט
(צילום: תומי הרפז)
בין היישובים ברשימה שהחברה מחויבת לספק להן תשתיות ולא עשתה זאת לכאורה: דבוריה, נמרוד, דיר אל אסד, מבוא מודיעים, קריית יערים, טורעאן, באר מילכה, גרופית, שלומית, פלך, עזוז, כפר כנא, נצר חזני, עוספיה, יהל, אליפז, אבו סנאן ועילוט. בין השכונות במזרח ירושלים: הרובע המוסלמי, הרובע הנוצרי והרובע הארמני בעיר העתיקה; שועפאט, שייח' ג'ראח, סילוואן, בית חנינא, בית צפאפא, המושבה האמריקאית וקריית מנחם בגין.
לפי המשרד, "החברה טענה כי היא מספקת ביישובים אלה שירות בנייטרליות טכנולוגית, כלומר בהנחת תשתית אלחוטית, אולם מדיווחי החברה עצמה עולה כי נכון לינואר 2024, HOT מספקת שירות ב-36 היישובים בהיקף מצומצם עד זניח: כמאות בודדות של משקי בית בלבד בכל שאר היישובים יחד. זאת מתוך כ-111 אלף משקי בית באזורים אלה.
"עיצום כספי זה מצטרף לעיצום כספי קודם שהוטל על הוט ב-2022 בגין הפרה דומה: החברה לא נתנה שירות בניטרליות טכנולוגית ב-219 יישובים, לאחר שניתנה לה הקלה שאפשרה לה לא לפרוש ביישובים אלה תשתית כבלים אלא לתת בהם שירות באמצעים אחרים. במסגרת הליך זה התגלו 35 היישובים הנוספים והשכונות במזרח ירושלים בהם החברה לא פרסה תשתית כלל ובעקבות זאת נפתח ההליך הנוכחי."תשתיות תקשורת הן צורך חיוני בשגרה ובחירום. משרד התקשורת רואה בחומרה כל פגיעה באספקת שירותי התקשורת וימשיך לפעול בכל רחבי הארץ כדי לוודא שהחברות עומדות בחובות רישיונן".
ב-HOT טוענים שנפלה טעות דיווח לגבי יישובים אלה, אותם השמיטה מבקשה שהגישה למשרד התקשורת לאספקת אינטרנט בנייטרליות טכנולוגית. החברה טוענת שדרישת המשרד לפריסת כבלי נחושת ארכאית, משום שהיא פורסת באזורים הללו סיבים או אינטרנט אלחוטי (במקרה של תוואי בעייתי או תקלות ציוד).
מחברת HOT נמסר בתגובה: "חברת HOT משקיעה סכומי עתק בפריסת רשת סיבים אופטיים מתקדמת ובאספקת מגוון שירותי תקשורת לאזרחי ישראל בכל רחבי המדינה. מדובר בהליכי הפיקוח שנערכו לפני שנים רבות, בעקבות טעות טכנית בגינה לא נכללו האיזורים נשוא העיצום בבקשת החברה לספק שירותים בניטרליות טכנולוגית. צר לנו כי בשנת 2024, ועל אחת כמה וכמה בעת הזאת, עוסק משרד התקשורת בסוגיות ארכאיות שאין בהן תועלת ציבורית".