עידוד ליבואנים מקבילים, יבואנים קטנים ויצרנים קטנים, שמייצרים או מייבאים לארץ מוצרים בעלי חובת עמידה בתקן רשמי: משרד הכלכלה והתעשייה, במטרה לעודד את התחרות, יסייע להם ב-25 מיליון שקלים למימון בדיקות עמידה בתקן רשמי כדי לחסוך מהם עלויות משמעותיות.
הסיוע ביוזמת שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, מגיע בהמשך לרפורמת היבוא, כאשר מי שזכאי לו הם כאלה שהכנסתם הכוללת ב-2022 לא עלתה על 20 מיליון שקלים, והם עוסקים בתחומי החשמל ואלקטרוניקה, בניין, וכימיה (כולל צעצועים). משרד הכלכלה ישתתף במחיר הבדיקה בגובה של עד 2,000 שקלים, או 60% ממחיר הבדיקה, הנמוך מביניהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
מכולות. בשורה ליבואנים המקבילים
(צילום: רויטרס)
כזכור, ברפורמה בתחום התקינה נקבע כי יבוא של מוצרים רבים יעשה על בסיס הצהרה או התאמה לתקינה בין לאומית, עליה מבוסס התקן הישראלי, ולא תידרש לגביהם בדיקת מעבדה על התאמת המוצר לדרישות התקן בישראלי. בכך נחסך זמן רב, עלויות בדיקות, עלויות אכסון סחורה על שחרור ועלויות נוספות שנבעו מהמתנה לאישורים הנדרשים טרם שיווק המוצר.
במקביל, הוגברה אכיפתו של הממונה על התקינה בשווקים. אכיפה זו נועדה לפקח על עמידת המוצרים בדרישות התקינה הרשמית, וזאת על מנת להבטיח את בטיחות ובריאות הציבור. בתוך כך עלה הצורך של יבואנים רבים להבטיח את עמידת מוצריהם בתקן, בדיקות להן עלות משמעותית עבורם. כעת, כאמור, יסבסד משרד הכלכלה את הבדיקות.
בנוסף, במסגרת היוזמה, עוסק שיפעל לאכיפה עצמית שכזו, יחזיק בתעודת בדיקה וישתף פעולה עם מינהל התקינה, עשוי להפחית את חשיפתו לפעולות פיקוח ואכיפה של מינהל התקינה. העוסקים יוכלו לבצע את הבדיקות הוולונטריות במעבדות המוכרות על ידי מינהל התקינה, שכוללות את מכון התקנים הישראלי, חרמון מעבדות בע"מ, אי.טי אל בדיקת מוצרים בע"מ וסיסטם מעבדות מתקדמות בע"מ.
כחלק מהשתתפות במסלול הסיוע, יאשרו היבואנים את פרסום הבדיקות באופן פומבי באתר מעבדת הבדיקה על מנת שהבדיקה תוכל לשמש גם למטרת בדיקת השוואה, לשימוש יבואנים מקבילים.
בנוסף, ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה יוארך הסיוע למפעלים באיזורי התעשייה המרחביים של העיר אשקלון לשנה נוספת. היום פוקע תוקף הוראת השעה הקבועה בתוספת השנייה לחוק לעידוד השקעות הון, מכוחה הוכרו אזורי התעשייה המרחביים של העיר אשקלון כאזור פיתוח א' בהתאם לחוק עידוד המעניק למי שמרחיב או בונה מפעל חדש בעיר גם בתחום ההייטק, לקבל מענקים בגובה עד 26% מהיקף ההשקעה, וכעת התוקף הוארך בשנה.