לפני כשלושה חודשים העלה נשיא טורקיה ארדואן את המכס על התמר הישראלי מ-15% ל-25%, מה שפוגע מאז בכושר התחרות של התמר הישראלי בשווקים בטורקיה. כעת, מגדלי התמרים בארץ מספרים כי המהלך גורם להם לנזק משמעותי, וזאת בעוד שממשלת ישראל מעודדת ייבוא עגבניות וירקות נוספים מטורקיה ללא מכס במסגרת רפורמת החקלאות המתוכננת.
מגדלי התמרים, ענף שהיה אחד הרווחים ביותר, ומאז הקורונה חווה קשיים וירידה במחיר, פנו לנשיא המדינה יצחק הרצוג שאמור לבקר בטורקיה על רקע התחממות היחסים בין שתי המדינות, וביקשו כי ינסה לבטל את רוע הגזירה. זאת, לאחר שמשרד הכלכלה מנסה מזה כמה חודשים לשכנע את הטורקים לסגת מהמהלך, אך עד כה ללא הצלחה.
מעבר להעלאת המכס על תמרים מישראל, ארדואן גם העניק יתרון למתחרים, והגדיל את המכסה הפטורה ממכס לתמרים מהרשות הפלסטינית ל-3,000 טון והעניק למצרים פטור מלא ממכס ללא מגבלת כמות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
גדיד תמרי מג׳הול בעין יהב
גדיד תמרי מג׳הול בעין יהב
גדיד תמרי מג׳הול בעין יהב
(צילום: פעימות מדבר, הערבה התיכונה)
טורקיה היא אחד היעדים המרכזיים לייצוא עבור מגדלי התמר הישראלים המתמחים בתמר מג'הול. החקלאים טוענים שההחלטה של ארדואן פוגעת בהם קשות, וזאת בנוסף למשבר של השנתיים האחרונות בצל מגפת הקורונה שעצרה פעילות שווקים גדולים בישראל ובעולם.
אמנון גרינברג, יו"ר שולחן התמרים במועצת הצמחים, אמר ל-ynet: "לפני שינוי מדיניות המכס, היקף ייצוא התמרים מישראל לטורקיה עמד על כ-2,500 טון; לאור השינוי, היקף הייצוא ירד לכ-1,800 טון, ואנו חוששים מהתדרדרות נוספת.
"העלאת המכס בטורקיה מייצרת תחרות לא הוגנת מול שאר המדינות ופוגעת קשות באלפי המגדלים הישראלים בבקעת הירדן, בערבה ובמקומות נוספים, שמתבססים על גידול התמרים לפרנסתם. לכן, פנינו לנשיא המדינה וביקשנו להעלות את הנושא לסדר היום בביקורו בטורקיה, ואנו מקווים שייעתר לבקשתנו".