"אם לא היה מדובר בבית הפנקייק, שלציבור יש קשר נוסטלגי אליו, איש לא היה מתעניין בסכסוך שלנו. עוד סכסוך בין רשת לזכיין". כך אומר בני בר מאיר, בנם של מייסדי בית הפנקייק המקורי, בעל הזכויות על השם ועל העסק שמפעיל כיום 8 סניפים. המוכר ביניהם, בתחנת הדלק פז בצומת הסירה בהרצליה, עדיין שומר על עיצוב של דיינר אמריקני משנות ה-70.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בר מאיר: "אין הרבה מותגי מזון בני 50 שנה שזכו לאזכורים בשירים ובמערכונים כמו המערכון המיתולוגי של דודו טופז, משה והאורנג'דה, 'בכפר ויתקין עצרנו בפנקייק', ועד ארץ נהדרת, כשאשתו של אשר מהמונית שואלת אותו 'אשר, איפה אתה?' והוא אומר: 'בדרך לבית הפנקייק'".
2 צפייה בגלריה
בית הפנקייק
בית הפנקייק
בית הפנקייק
(צילום: עידו ארז)
בר מאיר נמצא כיום בסכסוך משפטי מתוקשר עם זכיין לשעבר של הרשת, אלון קיפניס (התחרה בנינג'ה ישראל), שהוא גם אחיינו, מה שהופך את הפנקייק הזה לדביק יותר. קיפניס, שהיה זכיין הרשת ופתח סניף בנמל תל-אביב ואחר כך ליד כיכר רבין, התנתק מהרשת חד-צדדית, לטענת דודו תוך הפרת הסכם הזיכיון והטעיית הציבור לחשוב כי הסניפים שמפעיל קיפניס (בית הפנקייק TLV) הם של בית הפנקייק המקורי. על כך הוא תובע את קיפניס וחבריו-שותפיו מהשייטת ב-2 מיליון שקל ודורש מהם לחדול משימוש בלוגו ובשם.

הולכים לגישור

קיפניס טוען כי דודו רימה אותו לכאורה וגבה ממנו כזכיין מחירים מנופחים על אבקת הפנקייק שרכש מהרשת. הוא תובע ממנו 600 אלף שקל פיצוי מלבד טענתו לזכותו כנכד לסבא המייסד, שנתן לו כמתנת שחרור את הזיכיון להשתמש בהיסטוריה של משפחתו ולהציג תמונות משפחתיות הקשורות לבית הפנקייק באתר שלו. הדוד טוען כי הן מועתקות מאתר בית הפנקייק המקורי. בכתב ההגנה שהגיש קיפניס הוא טוען כי לדוד אין כל זכויות קניין רוחני בשם בית הפנקייק המקורי. אף שהשניים כבר התנגחו בביהמ"ש לאחרונה הוחלט כי ילכו לגישור.
2 צפייה בגלריה
בני בר מאיר בבית הפנקייק בהרצליה
בני בר מאיר בבית הפנקייק בהרצליה
בני בר מאיר בבית הפנקייק בהרצליה
יש להניח כי הסבא (92) והסבתא ז"ל, שלמה וסילביה, שעלו מארצות-הברית בשנות ה-50 והביאו את בשורת הפנקייק, לא חלמו כי המפעל יידרדר לסכסוכים בתוך המשפחה ולבתי משפט. השניים התיישבו במושב אורות עד שהרימו ידיים מהעיסוק בחקלאות. שלמה מצא עבודה בתחנת פז בגני התערוכה ובהמשך קיבל את ניהול המזנון. סילביה חשבה שאולי כדאי לתת לסועדים פנקייק בבוקר, כמו בילדותה, כגימיק למשוך לקוחות, והשאר היסטוריה. מגני התערוכה התקדמו לבית הפנקייק המיתולוגי על כביש החוף, שהפך בשנות ה-70 למקום לראות ולהיראות בו (כיום אינו חלק מהרשת ופועל עצמאית). בשיאה מנתה הרשת כ-15 סניפים.
בר מאיר: "הוא אומר שקיבל את הזיכיון כמתנה מסבא. זה סיפור נחמד. אני מוכן לתת לו את ברכת הדרך אם לא ישתמש בשם ובסמל"
איך ההרגשה להילחם בבן משפחה? אתה תבעת אותו ראשון. בר מאיר: "אני היחיד שכל השנים עזרתי להורים כשהיו בקשיים כספיים. הוא שייך לדור האינסטגרם שחושב שהכל מגיע לו ואין לו בעיה שהכביסה המלוכלכת תהיה בחוץ. הוא הלך לנינג'ה ישראל כי הוא מרגיש טוב עם מלחמה וקרבות. תבעתי אותו רק מכיוון שלא שם עליי פס. אלון פירק את המשפחה. כבר בהתחלה הצעתי לאחותי שאלון יוריד את השם והלוגו ואני אוריד את התביעה, אבל הוא לא רצה. הוא אומר שקיבל את הזיכיון כמתנה מסבא.
"זה סיפור נחמד, אבל הייתי שותף עם אבא. עשיתי את חוזה הזיכיון מולו ב-2014 בלי תמלוגים ובלי דמי זכיינות. ב-2017 העביר לי אבא את כל המניות ואני בעלים יחיד. יום אחד הודיע לי אלון שהוא מתנתק, ומאחורי הגב הכין את התשתית להתנתקות. אתן לו את ברכת הדרך בתנאי שלא ישתמש בשם ובסמל. הוא אמר: 'זה לא יקרה'. אמרתי לו, 'אתה לא יכול להשתמש בתמונות שבאתר שלי, אתה מתלבש על המוניטין שלי'. אם צריך אלך איתו עד העליון".

"לא לערב משפחה"

אלון טוען שגבית ממנו מחיר מנופח לחומרי הגלם. שבית הפנקייק בכפר ויתקין רוכש אותה ב-9.5 שקל לק"ג ואלון שילם לך 24 שקל לק"ג.
"זה תירוץ. הגיעה אליו בטעות ממפעל האבקות חשבונית לא שלו וראה שמוכרים את האבקה בזול. אמרתי לו שזה לא המחיר שאני משלם. הסכסוך פרץ מכיוון שב-2018 העברתי את הפעילות והניהול של בית הפנקייק המקורי לשרון אדרי. נשארתי בעל המותג והוא בעל זכויות ההפעלה והשימוש במוניטין. ברגע שזה נודע למשפחת קיפניס הם כעסו שלא אלון קיבל. אחותי אמרה לי בפירוש: 'חשבנו שאלון יקבל מאחר שהילדים שלך לא בעסק'. היה לי עובד שפרש ופתח את אולדיס שמתמחה בפנקייק. לא הפריע לי כי הוא בשם אחר".
אז לא צריך לעשות עסקים עם המשפחה? "עדיף לא לערב משפחה או חברים, אבל קשה להגיד לא לבן משפחה".
מה חדש בתחום הפנקייק? "מנסים לפתח את העסק בארה"ב. אף שארה"ב היא ארץ הפנקייקים, יש מה ללמד את האמריקאים. באים אליי אנשי השגרירות האמריקאית שמסיימים את התפקיד לקנות אצלי אבקות להכנת פנקייק כי האבקות שלנו איכותיות ומכילות 6% אבקת ביצים, בעוד בארה"ב שמים 1%-1.5%".
קיפניס ובא כוחו סירבו להתראיין.