אם נזילת מים יכולה לגרום לנזק לתשתית הבית ולחשבון מים מנופח, הרי שנזילת ביוב יכולה להפוך את החיים שלכם לסיוט. בשונה מנזילת מים סמויה שיכולה להימשך חודשים לפני שתשימו לב אליה, הרי שנזילת ביוב גורמת לריחות ולמראות שלא ניתן להתעלם מהם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם מקור הסתימה בצנרת של הדירה שלכם או בצנרת המשותפת?
צנרת מים וצנרת ביוב מתחלקת לצנרת פרטית ולצנרת משותפת. אם היא משמשת את כל בעלי הדירות בבניין (או לפחות את רובם), הרי שהיא נחשבת לצנרת משותפת.
הגורם לנזילות הוא לרוב סדק בצנרת, שיכול להיגרם כתוצאה משינוי לחצים, מחברים שהתנתקו ולעתים בלאי טבעי כשמדובר בצנרת ברזל ישנה.
ברגע שצנרת ברזל צוברת קורוזיה, היא נחלשת וחשופה יותר לפגעי שורשים וצמחיה סבוכה שיכולים לחדור לתוכה. לעתים נזילת הביוב תהיה חלשה ולעתים הדבר יכול להגיע למצב של פיצוץ צנרת. לרוב, בתוך הבית, נקודת התורפה תהיה בחיבור שבין האסלה לבין צינור הביוב. זה יכול להיות בגומייה שמחברת ביניהם או סדק בצינור.
אמנם פיצוץ בצנרת הביוב הרבה פחות נעים, ומלווה במראות ובריחות לא נעימים, אך הוא גלוי וקל לטפל בו מיידית. לעומת זאת, צנרת ביוב נסתרת, תחייב אתכם לערנות גבוהה יותר.
"אם מדובר בפיצוץ בצנרת הביוב בתוך הדירה שלכם, עליכם להזמין אינסטלטור מטעמכם", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לעומת זאת, אם מקור הנזילה הוא בצנרת של הבניין, דרשו מיידית מועד-הבית להזמין אינסטלטור".
אם מתעלמים מבקשתכם, דעו כי זו זכותכם להזמין אינסטלטור במקרה חירום שכזה, ולהגיש את החשבונית לתשלום לוועד-הבית או לחברת הניהול. מוקד השירות: "ישנם מקרים, שבהם מדובר יהיה בצנרת העירונית, דבר שיחייב אתכם להזעיק את הרשות המקומית שלכם.
"פעמים רבות, כשלא בטוחים אם מדובר בצנרת המשותפת של הבניין או בצנרת השייכת לרשות העירונית, ניתן להזעיק את נציגי הרשות, כדי שהם יחליטו תחילה ברשות מי הצנרת".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהם הסימנים שיכולים להעיד על נזילה בצנרת הביוב?
"סימני רטיבות, נפיחות או עובש על הקיר (או מעל לפאנלים), יעידו על נזילות בצנרת הפנימית שבקיר", מסבירים במוקד השירות. "כדאי להיות ערניים גם לרעשי זרימת מים מהקיר. כמו כן, אם השוליים של אריחי הרצפה משנים את הצבע שלהם, ייתכן שמדובר במי ביוב שנספגו בו כתוצאה מנזילה. במקרים אלו, לא כדאי להתמהמה, וכדאי להזמין אינסטלטור שיקבע האם מדובר בנזילה ומה מקורה".
האם יהיו מקרים שבהם לא ניתן יהיה לזהות בקלות את מקור הנזילה?
לא תמיד הנזילה גלויה, ולעתים יש צורך בחציבה בקיר או בשימוש במצלמה תרמית. כמובן ששימוש במצלמה יהיה מהיר ומדויק יותר, ויכול לחסוך חציבות מיותרות בקירות.
מה עושים במקרה שאכן מתגלה נזילה במקטע צנרת השייך לדירה? האם הדבר מחייב החלפת צנרת?
"כשמדובר בצנרת ישנה, יש שתי אפשרויות: להחליף את כל צנרת הביוב הדירתית, עד שהיא מתחברת לצנרת המשותפת של הבניין, או לבצע מעקף צנרת", מסבירים במוקד השירות. "אם אתם מתגוררים בקומה הראשונה (ולעתים גם השנייה, אם מדובר בבית שאינו בנוי על עמודים, למשל), תוכלו להתנתק מצנרת הבניין, ולהתחבר ישירות לצנרת של הרשות המקומית".
עוד כתבות בנושא:
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

באילו מקרים תהיו פטורים מתשלום עבור התיקון?
"אם מקור הנזילה הוא במקטע של הצנרת המשמש רק את הדירה שלכם, אתם תצטרכו לשאת בעלויות התיקון", אומרים במוקד השירות. "לעומת זאת, אם מדובר בצנרת ביוב המשתפת לכלל בעלי הדירות, עלות התיקון תחול על כל בעלי הדירות. זאת, גם אם מדובר במקטע משותף שעובר דרך הדירה שלכם".
שימו לב, שתצטרכו לשאת בכל עלויות התיקונים העתידיים, גם אם תשלמו לאינסטלטור על התנתקות מקו הביוב המשותף.
זה אמנם יפטור אתכם מהצפות ביוב ומנזקים שגורמים השכנים, ואשר יכולים לגרום לאי נוחות בתוך הדירה שלכם, אך זה לא פוטר אתכם מתשלום. זאת, משום שגם אם אתם לא משתמשים במקטע הצנרת זה בפועל, על פי החוק, מדובר ברכוש משותף, אשר עלויות אחזקתו חלות על כלל הדיירים בבניין.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"