פרופסור ירון פלוס יהיה הסטטיסטיקן הראשי של מדינת ישראל. כך המליצה ועדת איתור, שמונתה לאחר ששנה שלמה לא היה במשרד רה"מ סטטיסטיקן ראשי עם פרישת הפרופ' דני פפרמן לגמלאות. פלוס נבחר פה אחד על ידי חברי הוועדה, כאשר לתפקיד היו 14 מועמדים. המינוי מצריך אישור הממשלה.
את הליכי המינוי ליוותה שערורייה כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה למנות לתפקיד את מקורבו יוסי שלי, שאינו סטטיסטיקן, ובכך, כפי שחששו בכירים במשק, להשתלט על נתוניה הכלכליים של מדינת ישראל, ואולי אף לפרסם נתונים נוחים יותר ובמועדים מסוימים שאינם מקובלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פרופ' ירון פלוס
פרופ' ירון פלוס
פרופ' ירון פלוס
לאחר שהושמעה ביקורת רבה על בחירת המועמד, נפוצו ידיעות שראש הממשלה מנסה למנות לתפקיד את הפרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אולם ככל הידוע שמחון לא חפץ בתפקיד ורואה עצמו מועמד לנגיד בנק ישראל.
פרופסור פלוס (54) הוא מינוי מקצועי. מדובר במדען נתונים, פרופסור חבר וראש המסלול למדידות וגיאו-אינפורמציה במחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל בשומרון. בין השנים 2012 ל-2021 שימש כמדען הראשי וראש חטיבת המחקר והפיתוח במרכז למיפוי ישראל.
כיום משמש מזה כשנה ממלא מקום לסטטיסטיקן הממשלתי, יואל פינקל, מוותיקי בכירי הלמ"ס מזה עשרות שנים וסגן הסטטיסטיקן הממשלתי בשנים האחרונות.
תנאי הסף לתפקיד הסטטיסטיקן הממשלתי כללו בין היתר: בעל תואר שלישי באחד מתחומי של הלמ"ס, רצוי בסטטיסטיקה כלכלה או דמוגרפיה; ניסיון בביצוע מחקרים מדעיים בתחומי הסטטיסטיקה או/ו הכלכלה; פרסום מחקרים מדעיים בכתבי עת מקצועיים; ניסיון עבודה בין לאומי בתחומי המחקר ועוד. בוועדת האיתור ישבו מטעם הנציבות - ד"ר אוסנת לב ציון מנהלת המרכז הרפואי אסף הרופא, מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי ופרופ' אביה ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל.
בינתיים, בהתאם להוראת ראש ההמשלה (הלמ"ס היא אגף במשרד רה"מ) מכרזים לתפקידים ייעודיים בתוך הלמ"ס הוקפאו זמנית, עד להשלמת מינוי הסטטיסטיקן בשבועות הקרובים.
תפקידו של הסטטיסטיקן הראשי הוא לעמוד בראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במשרד ראש הממשלה, שמטרתה היא איסוף, עיבוד, ניתוח ופרסום המידע הסטטיסטי המעודכן של מדינת ישראל בכל התחומים, ובראש ובראשונה בתחום הכלכלי. בין השאר הלשכה היא המפרסמת את מדד המחירים לצרכן, מחירי הדירות ואת החשבונות הלאומיים הכוללים את כל נתוני המשק, כולל שיעורי הצמיחה, האבטלה, היצוא והייבוא.