רק לפני כשנה הוכרז השקל כמטבע החזק בעולם, כאשר ערכו עלה מול כל המטבעות העיקריים עמם מקיימות החברות בישראל מסחר וגם מול מטבעות של מדינות אחרות. בנובמבר 2021, שער הדולר למשל עמד על 3.07 שקלים בלבד. אולם מגמה זו נחלשה בחודשים האחרונים והפכה בימים האחרונים להיחלשות רבה של השקל הישראלי. מהן הסיבות לעליית שערי המטבעות הזרים לעומת השקל ומהי ההשפעה על המשק הישראלי ואזרחי המדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)

מהו השינוי בימים האחרונים בשערי המטבעות הזרים? הדולר ירד מאז תחילת חודש ינואר משער של 3.54 שקל עד לשער של 3.35 שקל ב-25 בינואר. מאז עלה שערו בימים האחרונים ברציפות עד לשער של 3.47 שקל היום. האירו ירד משער של 3.77 שקל בראשית החודש עד לשער של 3.65 שקל ב-24 בינואר ומאז עלה כבר לשער של 3.78 שקל היום.
מדוע מתרחשת בעת האחרונה טלטלה בשוק המט"ח גם ברחבי העולם? בעולם התרחשה לאחרונה "מלחמת מטבעות" ועל רקע המלחמה באוקראינה והיציאה ממשבר הקורונה זינק הדולר די במפתיע ותוך ימים לשווי גבוה יותר בכ-2% מהאירו, אולם האירו שב והתחזק בשבועות האחרונים עד כדי שער הגבוה כעת בכ-9% מהדולר בימים האחרונים.
ומה הסיבות שבישראל מתרחשת הטלטלה? אלה אחרות לגמרי. מיד לאחר הקמת הממשלה, התחזק השקל מאוד בראשית חודש ינואר, עם היציאה ממצב של "ממשלת מעבר" ותקווה במשק לתוכנית כלכלית לבלימת האינפלציה וגיבוש מהיר של תקציב מדינה וחוק הסדרים.
ומה קרה לפתע שהשקל נחלש במהירות? בעוד שהממשלה הציגה רק תוכנית עם צעדים זניחים לבלימת ההתייקרויות, עלתה לכותרות כוונת הממשלה לבצע מהפכה משפטית רחבת היקף, שכלכלנים רבים טוענים שתזיק למשק. לכך נוספו בסוף השבוע שני פיגועים קשים בירושלים, מצב שמשק משגשג לא אוהב, ומתוך חשש להסלמה - השקל נחלש.
מהי המשמעות בישראל מהעלייה הרבה של כ-4% ויותר בשערי המטבעות הזרים תוך ארבעה ימים? יש לכך השפעה רבה - בעיקר רעה לאזרח הפרטי וטובה לתעשיינים וליצואנים.
במה התחזקות המטבעות הזרים רעה לאזרחים? התייקרות של חומרי הגלם תייקר את הייצור בארץ, ממוצרי מזון ועד לבניית דירות. מוצרים המיובאים לישראל יתייקרו וכמובן הנסיעות לחו"ל יתייקרו, שכן רכישת כרטיסי טיסה, שכירת חדרי מלון ורכב בחו"ל וכמובן קניות מעבר לים - משולמים במטבע זר ובהמרה לשקלים כל אלה יתייקרו.
ומדוע התעשיינים והיצואנים דווקא מרוצים מעליית שערי הדולר, האירו, הלירה שטרלינג ומטבעות עיקריים נוספים? רוב היצוא הישראלי הוא לארה"ב ולארצות האיחוד האירופי, כמו גם לבריטניה. אם היצואן מוכר מוצר ב-100 דולר והוא קיבל תמורתו רק בשבוע האחרון 335 שקל, הרי שכבר בראשית שבוע זה הוא מקבל 347-348 שקל על 100 דולר. כל הוצאותיו בארץ הם בשקלים - תשלום משכורות, מיסים, חשבונות חשמל, גז, מים וכדומה. לכן מצבו של התעשיין דווקא הוטב.
והדולר והאירו ימשיכו להתחזק? ככל שהמצב הביטחוני יחמיר, חלילה, והרפורמה המשפטית תיכנס לשלב החקיקה והביצוע - התחזית היא שהשקל ייחלש. אולם סיבות אחרות יכולות דווקא לחזק את השקל בימים הקרובים, כאשר חברות ישראליות ימכרו מטבע זר ויצטיידו בשקלים כדי לבצע את תשלום המשכורות וחשבונות לספקים בראשית חודש פברואר.
והריבית צפויה שוב לעלות גם בישראל ולחזק את השקל? זאת אכן התחזית. נוכח העלייה באינפלציה והיעדר תוכנית ממשלתית משמעותית לבלימת ההתייקרויות במשק, צפויה כנראה עוד העלאת ריבית על ידי בנק ישראל ב-20 בפברואר. העלאת ריבית תמיד מחזקת את המטבע המקומי, לפחות לטווח הקצר.
כדאי כבר עכשיו להזמין את הטיסות ולשלם עבור ההוצאות הצפויות בעת טיולים מתוכננים לחו"ל בימי חג הפסח והחגים הבאים לפני הקיץ? אין לכך תשובה ברורה, כיוון שלא ברור מה יקרה בעולם ובארץ בשבועות הקרובים בתחום המטבעות השונים. למשל, החרפת המלחמה באוקראינה חלילה יכולה לטלטל שוב את שוק המטבעות. נתוני כלכלה לא טובים מארה"ב או מאירופה, בכיוון של האטה בפעילות הכלכלית, עלולים להחליש את הדולר או את האירו. לעומת זאת, סיום המלחמה באוקראינה וירידה באינפלציה בארה"ב, בשל העלאות הריבית המשמעותיות, עשויים לפעול בכיוון ההפוך.