בית הדין האזורי לעבודה בחיפה אישר לאחרונה הגשת תביעה ייצוגית נגד רשת ויקטורי. זאת, לאחר שנטען כנגדה כי גבתה מקופאיות וקופאים כספים של החוסרים מהקופות מבלי שגבייה זו קיבלה ביטוי בתלושי השכר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"שוכנענו, כי בנסיבות אלו שבהן לא קיים ארגון עובדים שדואג לאינטרס של חברי הקבוצה שהיא כה מוחלשת, משכל אחד מחברי הקבוצה כבודד הוא מוחלש ואין ביכולתו להביא לאכיפת הדין הרי שהתובענה הייצוגית, מהווה מכשיר האפקטיבי היחיד לאכיפת הזכויות של הקופאים והקופאיות המשלמים מכיסם את החוסרים בקופה במזומן לכאורה לפי דרישה של המעסיק ומבלי שנעשה קודם לכן הליך בירור סדור", קבע בית הדין.
1 צפייה בגלריה
סניף ויקטורי בדיזנגוף, תל אביב
סניף ויקטורי בדיזנגוף, תל אביב
סניף ויקטורי
(צילום: קובי קואנקס)
השופט אלכס קוגן קבע דיון בתביעה ליולי הקרוב וקבע כי חברי הקבוצה המיוצגת הם כל הקופאים והקופאיות שעבדו בויקטורי, החל משבע שנים לפני הגשת בקשת האישור (הבקשה הוגשה בשנת 2021) והיא גבתה מהם כספים בגין חוסרים בקופה, בין אם הם עדיין עובדים ובין אם לא.
הבקשה לתביעה הייצוגית, הוגשה על ידי עו"ד איתן פלג מחיפה בשמה של קופאית שעבדה בסניף של הרשת. לטענתה, היא שילמה מכיסה במזומן לגזברית הסניף 15.5 שקלים בגלל חוסר שהתגלה בקופה שלה. לדבריה, עשתה זאת מתוך הבנה שעליה לשלם את הסכום החסר על מנת לשמור על מקום עבודתה. המבקשת הציגה הודעת ווטסאפ ולטענתה באותה הודעת וואטסאפ מתבקשת כל אחת מהקופאיות שבקופתן נמצא חוסר, לשלם חוסר זה.
עו"ד איתן פלגעו"ד איתן פלגצילום: ירון מינץ

מנגד רשת ויקטורי טענה כי אין בתלושי השכר של המבקשת אף ניכוי, לא בגין חוסר בקופה ולא אחר. ממילא, נטען, החוק מאפשר ניכוי שהעובד הסכים לו בכתב. שעה שהמבקשת שילמה את החוסר בקופה מיוזמתה, מרצונה הטוב ומבלי שהופעל עליה לחץ כלשהו, הרי בוודאי מתקיים יסוד ההסכמה. עוד טענה הרשת כי אין מדובר בניכוי שכר בניגוד לחוק הגנת השכר, שהרי אין מחלוקת כי השכר שולם למבקשת במלואו. עוד נטען כי הודעת הווטסאפ עליה מתבססת המבקשת היא חלק מאותו הליך בירור לגיטימי כדי למצוא כספים שהוצאו באופן זה או אחר מהקופה.
בית המשפט קבע כי "טענתה של ויקטורי לפיה המבקשת שילמה את החוסרים בקופה מרצונה מבלי שנדרשה לעשות זאת ע"י הממונות עליה בעבודה מועלית בעלמא ללא כל ביסוס ראייתי".
עוד קבע השופט כי "כפי שהוכח לכאורה ע"י המבקשת, גובה ויקטורי מהקופאיות את כספי החוסרים מהקופות כשהקופאיות נדרשות לכאורה ע"י ויקטורי לשלם במזומן את החוסר בקופה מכיסן. זאת מבלי שגבייה כספית זו מתועדת באופן כלשהו בכתב ותשלום זה אינו מקבל ביטוי בתלוש השכר". בית הדין הוסיף כי "איננו קובעים כאן מסמרות אלא השתכנענו, בשלב הזה, כי קיימת אפשרות סבירה שהשאלות יוכרעו לטובת הקבוצה".
יש להדגיש כי כעת יתנהל הליך באשר לבירור התביעה ובסופו יוחלט אם לקבלה או לדחותה.
מרשת ויקטורי נמסר: "בקשת רשות ערעור, מבוססת מאוד, הוגשה לבית הדין הארצי. הרשת שומרת על ענייניה המשפטים בתוך כותלי בית המשפט".