תחזוקה של בית היא דבר יקר שגורר הוצאות רבות. חלקן, ניתן למנוע עם התנהלות חסכונית, חכמה וערנית לתקלות. איך להפעיל ביעילות מכשירי חשמל וכיצד בידוד נכון של הבית בשלבי שיפוץ ישאיר לכם יותר כסף בכיס? בתקופה זו, שהיא ממילא מאתגרת מבחינה כלכלית, כדאי להתנהל בצורה חכמה יותר. איך? לפניכם הטיפים – כתבה ראשונה בסדרה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מיזוג הבית: אחד הגורמים העיקריים שמייקרים את חשבון החשמל

זו טעות נפוצה לחשוב שהמעלות שאליהם אתם מכוונים את השלט של המזגן, ישפיעו על הטמפרטורה של האוויר הקר או החם שיוצאת ממנו. המשמעות של כיוון הטמפרטורה היא שהחדר יישמר בטמפרטורה שאליה כיוונתם את השלט.
כלומר, אם הוא מכוון ל-24 או ל-25 מעלות, הרי שכל עוד הטמפרטורה בחדר נשמרת על מספר המעלות הזה, המזגן ייכנס למצב של השהיה. לכן, אין טעם לכוון אותו גבוה או נמוך מדי. למשל, בקיץ, פעמים רבות תרגישו שהחדר מספיק נעים גם כשהשלט מכוון ל-25 מעלות, בעצמה הנמוכה ביותר.
אם הוא מדגם ישן במיוחד, ייתכן שיהיה ריח לא נעים כשהוא מכוון לטמפרטורה זו, ואז נסו להפחית בכל פעם רק מעלה אחת, ולבדוק. אם אינכם בטוחים, ערכו ניסוי קל. כוונו אותו לטמפרטורה זו, והגבירו או הנמיכו, רק במידת הצורך, ולא בצורה אוטומטית. כך תחסכו בהוצאות קירור הבית.
אתם לא בחדר? אל תקרר אותו: מזגן מקרר בצורה מהירה ויעילה יחסית את החדר, בייחוד אם הוא קטן. לכן, אם אתם שוהים מספר שעות בסלון, אין כל סיבה לקרר גם את חדר השינה, ולהפך.
נקו את הפילטרים: דבר נוסף שכדאי מאוד לעשות הוא לעצור לכמה רגעים ולנקות את הפילטרים של המזגן. זה יגרום לו לפעולה ביעילות גבוהה יותר, ימנע מהמנוע להתאמץ, ויחסוך מכם תקלות שיכולות להיגרם לחיישנים ולשאר הרכיבים של המזגן. הפילטרים קלים מאוד לשליפה: פשוט צריך לפתוח בזהירות את המזגן, לנקות אותם תחת מים זורמים, ולהחזיר אותם רק לאחר ייבוש מלא שלהם, כדי למנוע עובש.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מאוורר תקרה: גם אם תשמשו בו במקביל למזגן, הוא יאפשר לכם חיסכון
במדינת ישראל, אשר גורמת לנו להתלונן על חום במשך מרבית חודשי השנה, הרבה יותר הגיוני להשקיע בהתקנת מאוורר תקרה, באופן חד-פעמי, מאשר לשלם סכומים מופקעים על קירור, גם בחודשים שבהם אין צורך אמיתי בהפעלת מיזוג.
היתרון הגדול של מאוורר תקרה, הוא שהוא מסייע לכם בפיזור האוויר בחדר, ומאפשר לכם לכוון את המזגן לטמפרטורה גבוהה יותר, מאשר תידרשו לה בהיעדרו. צריכת החשמל של מאוורר תקרה, נמוכה משמעותית מזו של מזגן, כך שגם הם יפעלו במקביל, מדובר בהוצאה זניחה יחסית. מצד שני, הוא יאפשר לכם להפעיל את המזגן בעצמה נמוכה יותר, ועל טמפרטורה גבוהה יותר. כך שגם אם שניהם יפעלו יחד, בחישוב כולל תחסכו כסף.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המטבח: החלל עם הכמות הגדולה ביותר של מכשירי חשמל בבית

מיקרוגל: אפשר בהחלט להתווכח על הטעם, אבל לגבי יעילות אנרגטית, הרי שחימום במיקרוגל הרבה יותר משתלם. זאת, בייחוד כשמדובר בחימום מזון מוכן בכמות קטנה. חימום במחבת או בתנור, ייקח יותר זמן ויעלה לכם יותר.
מגש ששומר על חום: מבשלים בתנור? העדיפו כלי זכוכית או קרמיקה, אשר שומרים על חום טוב יותר, מאשר מקביליהם העשויים ממתכת.
התאימו את גודל הלהבה והסיר: השתמשו במחבת או בסיר בגודל התואם את כמות המזון שאותה אתם מתכוונים לבשל. כך, לא תבזבזו אנרגיה על חימום של שטח פנים גדול יותר מהנדרש לכם לאותה הארוחה. כמו כן, התאימו את גודל הלהבה לצורך המיידי שלכם – מבער גדול יותר, יצרוך יותר אנרגיה.
מפעילים תנור? הכינו כמות מזון גדולה: אם אתם מפעילים תנור אפייה, העדיפו להכין באותה הפעלה כמות גדולה יותר של מזון, אשר תספיק לכם למספר ימים. הפעלה של תנור מדי יום, לצורך בישול של כמויות קטנות, היא אולי טעימה וטרייה יותר, אך לא חסכונית באנרגיה, ובטח שלא בזמן.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
השאירו את התנור סגור: במהלך אפייה, קחו בחשבון שבכל פעם שאתם פותחים את התנור, הטמפרטורה שבתוכו יורדת, והוא צריך להשתמש באנרגיה רבה יותר, על מנת להחזיר את הטמפרטורה לזו שכיוונתם את התנור אליה.
כבו את התנור לפני סיום הבישול: שימו לב, שאם תכבו את התנור כמה דקות לפני סיום זמן הבישול, האוכל ימשיך להתבשל, רק בשל החום הגבוה שנשמר בחלל התנור.
במקרר ובמקפיא: מקררים ומקפיאים, פועלים בצורה יעילה יותר, כשהם יחסית מלאים. זאת, משום שמוצרי המזון עצמם, אוגרים את הקור ועוזרים לשמור על טמפרטורת חלל המקרר כפי שהיא. ואולם, היזהרו ממילוי יתר של המקרר והמקפיא, שכן במקרה כזה, זה יפחית את זרימת האוויר, ויגרום למכשירים 'להתאמץ' יותר מדי. היזהרו במיוחד מלכסות את פתח יציאת האוויר, הממוקם בקיר האחורי של המקפיא, ומקמו את מוצרי המזון במרחק של כמה סנטימטרים ממנו.
אם המקרר ישן יחסית, בדקו שהדלתות שלו מספיק אטומות, ושלא התבלו ונקרעו. גומיות חדשות, יעלו לכם פחות מאשר המחיר שתשלמו בחשבון חשמל מנופח. הימנעו מלהכניס מזון חם למקרר ולהשאיר את דלת המקרר פתוחה למשך זמן רב.
במקפיא: כדי להבטיח שהמקפיא שלכם יפעל ביעילות, הפשירו אותו לפני שמצטבר קרח בדפנות הפנימיות.
הטמפרטורה: כוונו את טמפרטורת המקרר שלכם, בהתאם להמלצת החברה היצרנית. זאת, על מנת להימנע ממצב של קירור יתר, שלא רק יבזבז אנרגיה, אלא גם יגרום למוצרים שלכם לקפוא.
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מכבסים ומייבשים בגדים? עשו זאת בחכמה

אל תכבסו בטמפרטורה גבוהה מדי: כשאתם מתלבטים על איזו טמפרטורה לכוון את תכנית ההפעלה של מכונת הכביסה, דעו כי יש לכך הבדל משמעותי בחשבון החשמל. עיקר הצריכה מתבזבז על כך שגוף החימום של המכונה מחמם את המים לטמפרטורה שכיוונתם אותו. כך שאתם תסתפקו בתכנית כביסה של 30-40 מעלות, תקטינו את צריכת האנרגיה. הבגדים עדיין יצאו נקיים, שכן החומר הפעיל שבחומרי הניקוי משתחרר בטמפרטורה של 30 מעלות ומעלה. במקרים מיוחדים תוכלו להפעיל מכונה חד-פעמית על טמפרטורה גבוהה מכך, אבל עבור מרבית פרטי הלבוש ביומיום, אינכם זקוקים למעבר לכך. כמו כן, שימו לב, שישנם חומרי כביסה המתאימים למים פושרים, ויאפשרו לכם לבחור בתכנית כביסה עם טמפרטורה נמוכה יחסית.
חברו את המכונה לברז מים חמים: בבתים שבהם מראש הכינו נקודת מים בקרבת מכונת הכביסה, אשר כוללת שני ברזי מים: חמים וקרים, מומלץ לחבר את המכונה לברז מים חמים. זאת, משום שהוא שהמים בו מוזנים מדוד שמש או מדוד חשמל, ומאפשרים חיסכון בהוצאות החשמל המיותרות הכרוכות בחימום המים על-ידי גוף החימום של מכונת הכביסה.
מלאו את התוף: אם אתם רגילים לכבס אחת ליום או יומיים, כמות קטנה יחסית של כביסה, דעו שזה לא חסכוני. מוטב להמתין עד לכמות כביסה שתאפשר את מילוי התוף. אחרת, מדובר בבזבוז מים וחשמל. שימו לב, שניתן מראש לרכוש מגבות וסדינים לבנים, וכך לזרז הפעלה של כביסה לבנה, במקום שהבגדים ימתינו שבועות ארוכים עד שתצליחו למלא מכונה.
העדיפו תכניות הפעלה קצרות: אם אתם לא פועלי בניין, ואם אין לכם כמה ילדים קטנים בבית, סביר להניח שהבגדים שלכם לא עד כדי מלוכלכים, על בסיס יום יומי. לכן, אין צורך להפעיל את המכונה על תכניות ארוכות במיוחד, שכן הבגדים יצאו נקיים גם לאחר תכנית ניקוי קצרה יותר.
צמצמו עם המייבש: אם אתם לא רואים את עצמכם תולים כביסה (למרות השמש הישראלית הקופחת רוב ימות השנה), לפחות ייבשו את הבגדים רק עד שהם לחים. ייבוש מקסימלי יעלה לכם יותר בחשבון החשמל, וגם יגרום לבגדים לצאת מקומטים יותר. אם אתם ממילא מגהצים אותם, גיהוץ שלהם כשהם לא לגמרי יבשים יהיה קל ומהיר יותר, ויחסוך בזמן ובעלויות הגיהוץ.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

משפצים? אל תזלזלו בבידוד הבית

אחת הדרכים הטובות והנכונות ביותר להפחתת צריכת אנרגיה מיותרת בבית היא כבר בשלב השיפוץ או הבנייה. לכן, אם אתם נמצאים בשלב של שיפוץ, דאגו לכך שהבית שלכם יהיה מבודד היטב. גם אם זה יעלה לכם מעט יותר בשלב ההתקנה, לטווח ארוך החיסכון יהיה משמעותי.
הכוונה היא לקירות חיצוניים, דלתות, קירות זכוכית, חלונות זכוכית, איטום של סדקים שנפערו במשך השנים, או בשל התקנות רשלניות של בעלי מקצוע, שהשאירו חורים חשופים בסיום העבודה.
זכוכיות כפולות, יהיו יותר מבודדות של חום, קור ורעשים. כך גם לגבי פרופילים של חלונות. למשל, חלון בלגי מברזל יכול להיות מאוד מעוצב, אבל לעלות לכם הרבה מאוד כסף על חימום וקירור הבית. קיימות כיום מספיק אלטרנטיבות שנראות כמו הדבר האמיתי, אבל עשויות מחומרים יותר מבודדים.
צריכים טכנאי מזגנים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 08:09, 16.05.20