גולן טלקום מפרסמת מחיר חבילת "הכל כלול", בלי לכלול את העלות החודשית של התא הקולי. כך טוענת לקוחה שהגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה לבית המשפט המחוזי בת"א.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הלקוחה טוענת שגולן טלקום מפרסמת חבילת "הכל כלול" של 200 גיגה ב-29.90 שקל לחודש אך לא מציגה להם את מחיר החבילה הכולל, שכן היא מציגה בנפרד את העלות של תא קולי: 3.90 שקלים לחודש. הצרכנית, שמיוצגת על ידי עו"ד רועי בכר ועו"ד אברהם יהודה ממשרד יהודה בכר ושות', מבקשת מבית המשפט להורות לגולן להפסיק לחייב צרכנים באופן אוטומטי על תא קולי ולזכות אותם אחורה על גבייה כזאת, כשגובה הפיצוי מגיע לטענתה ל-27 מיליון שקל.
מדובר בלקוחה שרכשה חבילת סלולר מגולן טלקום עבור קווים שבבעלותה וגילתה לטענתה שחויבה בתשלום חודשי נוסף ונפרד בגין שירות תא קולי בגובה 3.90 שקלים לחודש, זאת למרות שהחברה מציגה את החבילה באתר האינטרנט שלה, בפרסומיה ואפילו בפרסום בחשבונית עצמה - כחבילה ב-29.90 שקל לחודש.
היא הצטרפה לחברה בדצמבר 2019 וחויבה החל מפברואר 2020 על תא קולי בסך 3.90 שקלים לחודש לכל קו. למרות שלטענתה, מעולם לא הזמינה ולא ביקשה ולא דרשה שירות תא קולי. היא טוענת שחויבה על שירות לא רצוי זה במשך פרק זמן ממושך עד ששמה לב לחיובים. כשפנתה לשירות הלקוחות, נענתה לדבריה כי החבילות כוללות שירות תא קולי בעלות נפרדת. נאמר לה שבעת שהחליפה חבילות, היא לא ביטלה את שירות התא הקולי, לכן נוסף לה התשלום הנ"ל ומדובר בחיוב תקין. לטענתה מדובר בשיטת מצליח.

גם באתר האינטרנט כתוב שהחבילה עולה 29.90 שקל לחודש

הלקוחה לא זכרה שהחליפה חבילות באתר האינטרנט של גולן, אך גם לו הייתה מחליפה, באתר של גולן נכתב לטענתה שהמחיר הוא 29.90 שקל לחודש. כשבנפרד ממחיר החבילה כתוב: "שירות התא קולי בקו שברשותך פעיל. החל מרגע מעבר החבילה תחויב בעלות נוספת של 3.90 שקלים לחודש בעבור שירות זה. באפשרותך לבטל את השירות באם אינך מעוניין בשירות זה".
3 צפייה בגלריה
החבילות של גולן טלקום באתר אינטרנט
החבילות של גולן טלקום באתר אינטרנט
29.90 שקל לחודש? החבילות של גולן טלקום באתר אינטרנט
(צילום מסך)
נטען כי "דרך הצגת גולן טלקום את החבילות באתר האינטרנט עשויה להטעות כל אדם לסבור כי זהו מחיר החבילות הכולל ומצגיה עומדים בהחלט ובניגוד גמור ומוחלט להוראות הדין לרבות החובה להציג מחיר כולל לצרכנים. מעיון קפדני ודקדקני בתקנוני החבילות השונות, ניתן לגלות (בקושי רב...) כי 43 החבילות אשר מציעה המשיבה אינן למעשה 'הכל כלול' כפי שמתיימרת גולן טלקום להציג לצרכניה, אלא שהן למעשה אינן כוללות שירות תא קולי (למחזור חיוב) בסך 3.90 שקלים, שנגבה באופן גורף, אוטומטי ולא רצוני מכלל הצרכנים (גם אלו אשר לא דרשו או ביקשו שירות שכזה), והכל ללא ידיעתם ותוך הטעייתם החמורה".
אחת ממטרות החוק להגנת הצרכן היא שהצרכן יהיה מודע לעלות הסופית והכוללת שבה יחויב. נטען כי גולן טלקום בעצם לא מציגה בפרסומיה או באתר האינטרנט אותו היא מפעילה את מחירם הכולל של החבילות המוצעות לציבור על ידה: "מדובר בחיובים חודשיים כשרוב הצרכנים כלל לא ישימו לב לאותם החיובים העודפים שנגבו מהם, אלא רק לאחר חודשים רבים (במקרה הטוב, כפי שהיה במקרה של המבקשת). האם ייתכן כי רשת סלולרית מובילה בישראל, גובה מחיר גבוה מזה הוצג על ידה בפרסומיה ו/או באתר האינטרנט?", נכתב בבקשה לתביעה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד רועי בכר
עו"ד רועי בכר
עו"ד רועי בכר
(צלם: שגיא אהרון)
כן נטען כי גולן "מציבה עצמה מעל להוראות החוק הברורות, מטעה את צרכניה, שוללת באופן בוטה את האוטונומיה הצרכנית שלהם ואת זכותם להיות מודעים באופן ודאי ומלא למחירה הסופי של החבילה שרכשו או בכוונתם לרכוש (קל וחומר, שוללות את יכולתם להשוות בין חבילות דומות מסוגים שונים, גם אצל עוסקים נוספים דוגמת גולן)".
הגבייה הזאת על תא קולי נולדה בשוק הסלולר בישראל בפברואר 2019, כדרך לגבות בעקיפין סכומי כסף מלקוחות לא ערניים, או לטענת חברות הסלולר: לגבות כסף על שירות שמיועד בשנים האחרונות בעיקר לבעלי עסקים.
חברת פרטנר הייתה הראשונה להתחיל לגבות 4.90 שקלים בחודש על תא קולי באופן אוטומטי, כשקודם לכן השירות ניתן בחינם. HOT מובייל החלה לגבות סכום דומה באפריל 2019. פלאפון וסלקום החלו לגבות 6.90 שקלים לחודש ביוני 2019 וגולן החלה לגבות אז 1.90 שקלים לחודש. מאז גולן ייקרה את השירות. החברות אפשרו אז ניתוק מהשירות באמצעות לינק בהודעת סמס. בתגובה, לקוחות פרטנר, סלקום ו-HOT מובייל הגישו בקשה לייצוגית לאיסור הגבייה.
מחברת גולן טלקום לא נמסרה תגובה.