מה יקרה למחירים האטרקטיביים בשוק הסלולר? לאחר שאישרה את המיזוג של סלקום וגולן טלקום, מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות טוענת באולפן ynet כי "לסלקום יהיה קשה מאוד להעלות מחירים במצב הנוכחי".
לדבריה, "המיזוג אושר מתוך ביטחון ששוק הסלולר הוא אחד השווקים התחרותיים ביותר שיש בישראל, ושהוא יכול להמשיך להתנהל בצורה תחרותית למרות המיזוג. מה שאנחנו ראינו מהבדיקה שלנו הוא שהתחרות הוטמעה עמוק בתוך מבנה השוק. גם אחרי המיזוג יש חמש מפעילות סלולר ועוד חמש מפעילות וירטואליות שהלכו והתחזקו במהלך השנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
סלקום וגולן טלקום
סלקום וגולן טלקום
סלקום וגולן טלקום
"אני אף פעם לא משחקת בנבואה על מה יקרה למחירים, אבל אני כן יכולה להגיד שהמבנה הוא מבנה תחרותי. יש היום שני מיליון מעברים בין חברות סלולר בכל שנה, זו כמות עצומה של מעברים. זה מראה שלקוחות שלא טוב להם עם חברה אחת יכולים לעבור לחברה אחרת בקלות. הסתכלנו על הדינמיקה בשוק וראינו שכל יום חברות הסלולר במירוץ לגייס לקוחות, ותוך כדי שהן מגייסות הן גם מאבדות לקוחות בצד השני. זה מאבק יומיומי כדי להשיג לקוחות".
3 צפייה בגלריה
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עם זאת, ניתן להניח שבטווח הרחוק נראה עליית מחירים כלשהי, שכן סלקום תצטרך להחזיר את עלות העסקה ומעבר לכך להשקיע בפיתוח תשתיות. ככל הנראה עליית המחירים לא תתבצע באופן בוטה, אלא נראה את התייקרות באופן עקיף, תוך הוספת או הורדת שירות, גבייה על שירותים שניתנו בחינם ועוד. הלפרין אומרת כי "ברגע שסלקום תעלה מחירים היא מייד תיסוג אחורה ותאבד נתחי שוק. לכן מאוד קשה בדינמיקה של השוק כפי שהיא כיום להעלות מחירים, החברות נאבקות על כל לקוח.
"יש לנו חברה חדשה בשוק, קוראים לה אקספון, היא רק נכנסה, היא עדיין צריכה לגבש את נתח השוק שלה והיא רודפת אחרי לקוחות, היא לא נותנת מנוח לאף מתחרה אחר".
ייתכן שאקספון גם תרצה להיכנס למיזוג. תאשרו מיזוגים נוספים?
"כשתגיע עסקה וכשנראה את נסיבותיה נבדוק את זה לגופו של עניין. אבל ברור שככל שיש פחות חברות סלולר, אז הנכונות שלנו לאשר מיזוגים תלך ותקטן".
לסיכום אומרת הלפרין כי "שוק הסלולר נמצא תמיד תחת העין הפקוחה שלנו. חשוב להבין כי הלקוח של שוק הסלולר הישראלי מאוד התבגר. הוא יודע לחפש הצעות תחרותיות, יודע להשוות ויודע להחליף בין מוצר למוצר ולדרוש לעצמו את הצעת הערך הטובה ביותר - אז במובן הזה אני פחות מוטרדת. מעבר לזה, אני מזכירה עוד פעם, יש חברה צעירה שנכנסה לשוק לפני שנה וחצי, קוראים לה אקספון, היא עדיין לא הגיעה לנתח השוק שהיא שואפת אליו. היא תאלץ את כל החברות האחרות להתחרות איתה מכיוון שהיא מציעה הצעות מאוד אטרקטיביות ללקוח".