ישנן תקלות שנגרמות כתוצאה מבלאי טבעי וישנן תקלות בשל שימוש לא נכון או תחזוקה לקויה. בכל מקרה, כשהמחשב מקרטע או נכבה, זה יכול מאוד לפגוע בשגרה. מהן התקלות הנפוצות וכמה יעלה התיקון? ברגע שתדעו ותגלו מעורבות, הסיכוי שיעבדו עליכם קטן. שימו לב, שבכתבה זו התייחסנו רק לתקלות במחשב הביתי הנייח, ולא בלפטופ.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלפת מאוורר מעבד

"תפקידו של מאוורר המעבד הוא לקרר את המעבד", מסביר לירן לוסקי, טכנאי מחשבים באתר "המקצוענים". "הוא ממוקם מתחת לצלעות הקירור של המעבד, שנחשב למוח של המחשב".
"לאורך השנים מאוורר המעבד יכול להתקלקל, כשהסיבה הנפוצה ביותר לכך היא צבירת אבק שגורמת לו לרעוד, להרעיש ולהיתקע. לרוב, הבלאי של המאוורר הוא לאחר תקופה של 3-4 שנים שבהם המחשב בשימוש".
לדברי לוסקי, "שימו לב, שחשוב מאוד להימנע מהפעלת המחשב ללא החלפת כשהוא מקולקל. אחרת, המחשב יהיה מאוד איטי או לא יעבוד כראוי ואף ייתקע או יכבה באופן פתאומי".
מה אמור לעורר חשד? לוסקי: "אם המאוורר מרעיש בצורה חריגה או שאינו מסתובב. אם אתם מרגישים שהוא לא מסתובב, כדאי לכבות מיידית את המחשב. זאת, כדי שלא יכבה לכם בפתאומיות.
"אם הוא אכן נכבה בפתאומיות, הימנעו מלהדליק אותו, והזמינו טכנאי. אחרת, אתם יכולים בטעות לגרום לספק הכוח להישרף או למצב שלוח האם נשרף".
לדבריו, "כדי להיות בטוחים שהמחשב שלכם לא מתחמם יותר מדי, תוכלו להתקין תוכנה שבודקת את הטמפרטורה של החומרה שקיימת בו".
כמה זה עולה? "החלפת מאוורר מעבד נעה סביב 250-350 שקל, וכוללת את עלות העבודה ואת עלות המאוורר", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"זהו רכיב זול יחסית ותיקון שנחשב למאוד משתלם, שיכול לאפשר לכם ליהנות מהמחשב למשך תקופה ארוכה. שימו לב, שאם מדובר במחשב מתקדם של גיימרים או גרפיקאים, עלות המאוורר יכולה להגיע גם ל-450 שקל".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלפת דיסק קשיח

הדיסק הקשיח הוא הרכיב שלמעשה מאחסן את כל המידע שיש לכם במחשב. מה למשל? קבצי טקסט, שירים, תמונות ותוכנות שונות שהתקנתם.
מדובר ברכיב בעל חשיבות מכרעת. שימו לב, שכיום הטכנולוגיה מאוד התקדמה, ובמקום דיסק קשיח מכאני מיושן הפועל באמצעות מחט שסורקת את המידע, ורגישה לתקלות במקרה של תזוזה של המחשב, כיום המגמה היא לכיוון של דיסק קשיח מסוג SSD. זהו כרטיס חדיש יותר, אשר פועל בצורה מהירה ובטוחה יותר עבור המידע שלכם.
במקרה של תקלה בדיסק הישן, שימו לב שפעמים רבות ניתן לחלץ ממנו את הקבצים. לכן, אל תמהרו להיפטר ממנו.
אם הוא לא יצא לחלוטין מכלל פעולה, לרוב הטכנאי יוכל לעשות זאת בעצמו. אם הוא כבר ניזוק לגמרי, עדיין ייתכן שבמעבדה תוכלו לשחזר אותם.
כמה זה עולה? עלות החלפת דיסק קשיח מהגרסה הישנה (דיסק מכאני), תהיה בהתאם לנפח שלו. למשל, דיסק קשיח מכאני של 1 טרה, יעלה לכם בין 300 ל-450 שקל.
דיסק חדיש יותר, מסוג SSD יעלה מעט יותר, אך מצדיק את ההשקעה בו. למשל, דיסק SSD בנפח של 240 ג'יג'ה בייט יעלה בין 400 ל-500 שקל, כולל הדיסק וההתקנה.
דיסק SSD בנפח של 480-512 ג'יגה בייט, יעלה בין 600 ל-700 שקל. דיסק SSD של 1 טרה, יעלה לכם בין 800 ל-950 שקל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלפת כרטיס מסך

כרטיס המסך (מכונה גם כרטיס גרפי) הוא האחראי לשדר את התצוגה על המסך שאתם רואים. ברוב המחשבים הנייחים הבסיסיים, יש כרטיס גרפי מובנה שממוקם על לוח האם. למשתמש בסיסי, לרוב הכרטיס המובנה יספיק. זהו רכיב שלא נוטה להתקלקל.
"ניתן לשדרג את המחשב עם כרטיס מסך מתקדם יותר, שמאפשר העברת נתונים מהירה יותר (כולל מאיץ גרפי)", מסביר לוסקי. "לרוב, כרטיס מסך מתקדם יתאים למשתמשים בעלי צרכים מתקדמים, כמו גיימרים, גרפיקאים ועורכי וידאו".
כמה זה עולה? כאן טווח המחירים רחב מאוד, והוא בהתאם לסוג כרטיס המסך שתבחרו. המחירים של כרטיסי מסך מתחילים בין 650 לכמה אלפי שקלים. קחו בחשבון שבנוסף לעלות הכרטיס, תצטרכו לשלם עבור עלות ההתקנה שלו סכום של 250 ל-350.
מומלץ לא לנסות להתקין בעצמכם את כרטיס המסך, שכן יש כרטיסי מסך שצורכים יותר חשמל, וחשוב שהספק של המחשב יתאים. אחרת, תוכלו לשרוף לעצמכם את ספק הכוח של המחשב.
מה כדאי לזכור? לפני שאתם ממהרים להזמין לביתכם טכנאי ולהיפרד מדמי ביקור מיותרים, ציינו בפניו את דגם המחשב שברשותכם, על מנת שיגיע עם כרטיס מסך מתאים.
"כדי למנוע תקלות בכרטיס המסך, זכרו לבצע תחזוקה שוטפת למערכת הקירור של המחשב אחת לחצי שנה, אם הוא בשימוש מאסיבי", ממליץ לוסקי. "אחרת, במקרה של הצטברות אבק בתוך הרכיבים הפנימיים, המחשב יכול לגרום לקצרי חשמל.
"כמו כן, מומלץ מאוד להתקין מכשיר אל-פסק ((UPS שתפקידו למנוע נזקים לספק הכוח במקרה של הפסקת חשמל פתאומית".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלפת לוח אם

תפקידו של לוח האם הוא לקשר בין הרכיבים השונים של המחשב. לוח האם הוא הכרטיס האלקטרוני הכי חשוב במחשב, שכן כל יתר הרכיבים מתלבשים עליו.
למשל, תושבות להתקנת המעבד, רכיבי הזיכרון וכל מיני כרטיסי הרחבה (כמו כרטיס מסך, כרטיס קול וכרטיס זיכרון).
מה אמור לעורר חשד לכך שיש תקלה בלוח האם?
לוסקי: "אם מקבלים הודעות שגיאה מוזרות והמחשב מתחיל לבצע 'הפעלה מחדש' לעתים קרובות, זה צריך בהחלט להדליק נורה אדומה עבורכם. במקרה כזה, אין מה לעשות אלא להזמין טכנאי".
כמה זה עולה? "עלות החלפת לוח אם כולל רכיבים ועבודה אמור לעלות בין 500 ל-850 שקל", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלפת ספק כוח

ספק הכוח הוא למעשה הרכיב שמספק חשמל אל כל חלקי המחשב.
מה גורם לתקלה בו? לוסקי: "לרוב, בשל בלאי טבעי הוא נהרס תוך שנתיים עד 5 שנים. כמו כן, הוא יכול להיהרס גם בשל שימוש לא נכון. למשל, אם מחברים אותו לכרטיס מסך חזק מדי, הוא יקרוס. בנוסף, הפסקות חשמל תכופות או כיבוי והדלקה של המחשב בהפרש של פחות מ-5 דקות, יכול להרוס את ספק הכוח".
כמה זה עולה? מוקד השירות: "החלפת ספק כוח עולה 300-400 שקל. המחיר כולל דגם של ספק כוח סטנדרטי. עבור ספק כוח בעל הספק כוח גבוה יותר, תשלמו בין 450 ל-650 שקל".
עוד כתבות בנושא:

החלפת מסך למחשב נייח

שימו לב, שאלא אם אתם רוצים להתחדש במסך חדש, הרי שלרוב לא מדובר ברכיב שתצטרכו להחליף. לעתים, כל שצריך לעשות הוא להחליף את כבל המסך, שמקשר בין לוח האם למסך. למשל, אם המסך מטושטש או שאינו נדלק.
מתי תצטרכו להחליף מסך? כשהכרטיס האלקטרוני של המסך התקלקל או כשהמסך נסדק או נשבר.
כמה תעלה החלפת מסך? כיום ניתן להשיג מגוון גדול של מסכים בסכום של 350-700 שקל. שימו לב, שמחיר זה מתייחס למסך רגיל בגודל סטנדרטי.
לגבי מסכי 4K או מסך קעור, המחירים הם בטווח של בין 700 ל-2,500.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 16:20, 29.10.20