שביתת הרופאים הווטרינרים נכנסה היום (חמישי) ליומה השני. ברקע הטענות למחסור קיצוני בכוח אדם ולתנאי שכר ירודים, החשש המרכזי כרגע הוא מפגיעה בפיקוח על המוצרים מן החי, ואולם יש להדגיש כי עד כה לא נרשם שינוי משמעותי בנושא, אך בהסתדרות הרופאים הווטרינרים בישראל הבהירו כי מדובר על שביתה ללא הגבלת זמן. אם השביתה תימשך עוד כמה ימים, היא עלולה להשפיע על איכות הפיקוח על הבשר והדגים שאנחנו קונים.
השביתה מתרחשת ברקע שורה של אירועים קשים ותקלות שהתרחשו בשירות המזון הארצי שנמצא תחת שירותי בריאות הציבור שבראשם עומדת ד"ר שרון אלרעי פרייס ובהם הסלמונלה במוצרי שטראוס וחלקי חיות במוצרי סנפרוסט. כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, המשבר בשירותים הווטרינרים עמוק יותר ומתרחש רק בקרב הווטרינרים ברשויות המקומיות, לאחר שמשרד הבריאות לא חידש את כתב המינוי שלהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
השלט של הבשר הטחון הזול נעלם
השלט של הבשר הטחון הזול נעלם
איכות הפיקוח על הבשר שאנחנו קונים עלולה להיפגע
(צילום: מירב קריסטל)
על פי נתוני ההסתדרות, כ-20 וטרינרים בלבד עובדים בשירות של משרד הבריאות, ועוד כמאה כפופים למשרד החקלאות. "על היחידה מוטלת אחריות עצומה לפקח על כ-5,000 אתרים בקווי ייצור של מפעלי מזון, משחטות, בתי מטבחיים, בתי אוכל ומסעדות, רכבי קירור ונמלי ישראל, כאשר רק בשנה החולפת התברר לציבור הרחב עד כמה יחידה זו היא חיונית, בעקבות הרעלת המזון הקטלנית במעון החוסים של דנאל, אירועי הסלמונלה בשטראוס, ממצאי בעלי החיים במוצרי סנפרוסט ועוד", מסביר ד"ר מיכאל אטינגר, יו"ר הסתדרות הרופאים הווטרינרים.
יש לציין כי הסכם השכר לרופאים הווטרינרים הממשלתיים נחתם מול האוצר בשנת 2015 ותוקפו היה ארבע שנים. לדברי ההסתדרות, "מאז 2019 לא התקיימו עם האוצר שיחות על שכר הוטרינרים הממשלתיים". שכר בסיס של רופא וטרינר בשירות הממשלתי מתחיל עומד על 7,257 שקלים ברוטו, ומגיע ל- 12,849 שקלים ברוטו אחרי 12 שנה. עוד עולה מנתוני ההסתדרות כי 30% מבעלי המקצוע נוטשים אותו תוך פחות מחמש שנים, וזאת על אף הלימודים המפרכים והארוכים, כמו גם תהליך ההכשרה הארוך.
"איך אפשר להתעלם מכך שכשליש מבוגרי לימודי רפואה וטרינרית, שעמלו בפרך להתקבל ללימודים בארץ, או באוניברסיטאות בחו"ל, בשל רף קבלה גבוה כמעט כמו לימודי רפואה כללית, ולמדו לפחות 7 שנים, נוטשים את המקצוע בחמש השנים הראשונות לאחר קבלת התואר, עקב תנאי עבודה קשים ושכר עלוב. האם יש עוד תופעה דומה של נטישת מקצוע בתחום עיסוק אקדמי אחר בארץ"?, הוסיף אטינגר.
בתוך כך, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע היום על השעייתו לאלתר של יו"ר ועד הרופאים הווטרינרים ד"ר אטינגר. זאת, בעקבות החלטתו של אטינגר לקדם שביתה של הרופאים הווטרינרים ללא אישור רשמי של מוסדות ההסתדרות. בר-דוד אישר בכך את בקשתו של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי להשעות את אטינגר מתפקידו על להחלטה של ועדת המשמעת של האגף לאיגוד מקצועי בעניינו.