הרחבת הסכם הגג, הקצאת קרקעות במחיר אפס ומיגון מבני ציבור. אלה חלק מההצעות שהגיש שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, למינהלת תקומה במסגרת תוכנית לחיזוק ושיקום העיר שדרות, כך נודע ל-ynet ו"ממון". התוכנית מצריכה את אישור משרדי הממשלה, בראשם האוצר, ומקודמת במסגרת תוכנית ארצית של גולדקנופף לחיזוק יישובי עדיפות לאומית בעקבות מלחמת חרבות ברזל.
שדרות, שמיצבה את עצמה בשנים האחרונות כעיר עם צמיחה ופיתוח מואצים, ובחודשים שלפני המלחמה הובילה במכירת דירות, ספגה בעקבות מתקפת הפתע של חמאס והלחימה בעזה הרס רב, מטחי רקטות כבדים, פינוי תושבים וקיפאון בעסקאות. התוכנית לשיקומה מבקשת לחזק את הכלכלה המקומית, לפתח את המרחב הציבורי, לשמור על האוכלוסייה הקיימת ולעודד הגעת אוכלוסייה חדשה וצעירה לעיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ההרס בשדרות
ההרס בשדרות
ההרס בשדרות
(צילום: Leon Neal/Getty Images)
במכתב ששלח גולדקנופף למנהל מנהלת תקומה, משה אדרי, הוא מתייחס להסכם הגג שחתמה המדינה מול עיריית שדרות ב-2018, הכולל כ-6,000 דירות, ומציע להרחיב אותו ל-7,000 יחידות דיור. לדברי גולדקנופף, המטרה היא להתחיל את שיווק יחידות הדיור הנוספות כבר בשנה הבאה כדי למנוע הגירה שלילית בעקבות המלחמה. נזכיר כי כפי שפורסם ב"ממון" בשבוע שעבר, שדרות ניצבת ברשימת הערים המובילות במאזן הגירה פנימי חיובי מתחילת 2023 ועד סוף אוקטובר, ובמשרד מעוניינים לשמר מגמה זו.
על פי ההצעה של משרד השיכון, יגדל סבסוד הוצאות פיתוח התשתיות במכרזי מגורים מ-50% עד-100%. בחישוב מלוא יחידות הדיור הכלולות בהסכם נאמדת העלות בכ-400 מיליון שקל. בנוסף, כדי לאפשר שיווק מתחמי תעשייה ותעסוקה תומכי דיור, מוצע להחיל סבסוד עלויות פיתוח למגרשים בשיעור של 50%. העלות המשוערת נאמדת כ-150 מיליון שקל. המהלך מותנה באישור החלטת ממשלה. כמו כן, מוצע להגדיל את תעריף המימון של מוסדות ציבור (כגון בתי כנסת ומתנ"סים וכו') ב-40% לטובת המיגון, מהלך המותנה בהסכמה מול משרד האוצר.
עוד מציע גולדקנופף לסייע ליזמים במכירת דירות. על פי נתוני הלמ"ס, היקף הדירות הלא מכורות באוקטובר הגיע לשיא כל הזמנים. ההצעה מבקשת להצמיד את הדירות החדשות של היזמים שטרם נמכרו באזורים הפריפריאליים, ובפרט בעיר שדרות, לתוכניות דירה בהנחה (מחיר למשתכן, מחיר מופחת), כך שימכרו בהנחה של עד 10%. בנוסף, יינתן מענק של כ-150 אלף שקל לזכאי משרד השיכון שהם חסרי דיור וזכו בהגרלות. גם מהלך זה מותנה באישור האוצר.
עוד מוצע שרמ"י תקצה קרקעות לצורך חיזוקה הכלכלי של שדרות בעלות קרקע אפס ליזמים, מהלך שמותנה באישור האוצר. מדובר, בין היתר, בתוכנית אזור תעסוקה מזרחי שמקדמת הרשות המקומית בעיר בהיקף 24 דונם עם זכויות בנייה בהיקף של כ-50 אלף מ"ר; בתוכנית מתחם הרכבת בכניסה לעיר, שכוללת מגדל בן 15 קומות המשלב תעסוקה, חניון ומסחר, מבני מעונות בני 5 קומות ובניין עירייה; ובתוכנית לבניית 70 דירות בשכונת צמרות לקצינים בשירות קבע בשיתוף מנהלת מגורים של משרד הביטחון.
2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
(צילום: יואב דודקביץ')
גולדקנופף מדגיש כי לצורך קידום התוכניות הללו, נדרש שיתוף פעולה ממשרדי ממשלה נוספים, בהם משרד החינוך, שכיום מתקצב כיתות לימוד בהתאם לאילוצי תקציב ורק לקראת אכלוס או לאחריו, לשון המכתב. "בדרך זו, בפרויקטים רבים, מתאכלסות שכונות שלמות ללא מוסדות חינוך שיתנו מענה לאוכלוסייה החדשה. יש לפעול מול משרד החינוך על מנת שיתחייב לעירייה על תקצוב מלא של פרוגרמת מוסדות החינוך מיד עם היציאה לשיווק השכונה", נכתב.
עוד הוא כותב כי שיתוף פעולה נדרש גם ממשרד הפנים. "לרוב, אכלוס הדירות המשווקות מקדים את הקמת אזורי התעסוקה והמסחר. הארנונה הנגבית מהשטחים הסחירים מייצרת הכנסה משמעותית לרשות המקומית ומאזנת את הארנונה למגורים. על מנת לאזן את תקציב העירייה השוטף עד למימוש מלא של אזורי התעשייה, התעסוקה והמסחר, נדרש תקציב גישור/איזון ממשרד הפנים. מוצע כי מנהלת תקומה, יחד עם העירייה ומשרד הפנים, ייצרו מנגנון אשר ייתן מענה תקציבי שמגשר על פער זה לתקופת מימוש מלוא ההסכם".
ממנהלת תקומה נמסר: "מנהלת תקומה עתידה להציג לממשלה בתוך 100 ימים תוכנית מפורטת לשיקום ופיתוח חבל העוטף, וזאת לאחר שביום א' האחרון אושר למנהלת תקומה מתווה התוכנית האסטרטגית ל-5 שנים ובו אישור לתקציב על סך 18 מיליארד שקל. התוכנית כוללת נושאים רבים, כגון חינוך, רווחה, שיכון, תחבורה, חקלאות, כלכלה ועוד. ראש מנהלת תקומה וצוותיו השונים נפגשו עם ראשי הרשויות, בהם ראש העיר שדרות ונציגיו מספר פעמים, על מנת לבנות ולגבש את התוכנית הטובה ביותר עבור המועצות האזוריות והעיר שדרות. מנהלת תקומה תמשיך לעבוד כפי שעשתה מיום הקמתה בשיתוף פעולה ביעילות עם משרדי הממשלה על מנת לעמוד במשימתה הלאומית".
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, התייחס למסמך ושיבח את שר השיכון וצוות המשרד והמחוז על הפעילות הענפה למען העיר ורצונם לחזק אותה ביום שאחרי המלחמה. במקביל, ביקש לדייק מספר פעולות שעלו בפגישות מול הצוות המקצועי אך טרם באו לידי ביטוי מבחינת המשרד.