נמאס לכם להתקלח ולהרים ראש אל התקרה ולפגוש שם כתמי עובש? הגיע הזמן לצבוע. מעבר לעניין האסתטי, הרי שמדובר במפגע תברואתי. מה גורם לעובש להצטבר כל-כך מהר בחלל זה? כיצד ניתן למנוע ממנו לחזור בהקדם? כמה אמורה לעלות הסרת העובש וצביעה מחדש של הקירות החשופים בחדר הרחצה? לפניכם המדריך.

מדוע צביעת קירות ותקרה בחדר רחצה מורכבת יותר?

מדובר בחדר שבו כמות הלחות היא הגבוהה ביותר בבית, וכן זהו חדר שלא מותקן בו מיזוג. כלומר, בקיץ החדר הזה חם במיוחד, ובחורף הוא קר במיוחד. הפרשי הטמפרטורה הגבוהים, וכמות הלחות הגבוהה בשל האדים מהמקלחת, כל אלו מחייבים הקפדה על כללי צביעה שונים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן הטעויות שגורמות לצביעה רשלנית של חדר האמבטיה?

בדקנו עם צבעים באתר "המקצוענים" מהן הטעויות הנפוצות שדיירים עושים בצביעת חדר התקרה בעצמם, וכיצד ניתן להימנע מכך.
התעלמות מהסיבה לבעיה: אם המקור לרטיבות או לעובש הוא בנזילה מהצנרת או בבעיית איטום, טפלו בשורש הבעיה לפני בצביעה, שכן צביעה בלבד לא תפתור את הבעיה.
אי התאמה של הצבע החדש לשכבת הצבע הקיימת: טעות זו היא טעות נפוצה במיוחד. היא גורמת לקילוף מהיר של הצבע. לכן, חשוב מאוד לבדוק מהי השכבה הנוכחית, כלומר: האם מדובר בצבע סיד או בצבע אקרילי. הבדיקה מאוד פשוטה. מעבירים מטלית על גבי הקירות והתקרה.
אם נשאר צבע על גבי המטלית, הרי שהצבע הנוכחי הוא סיד, ויש לצבוע גם את השכבה החדשה בסיד, או להשתמש בחומר מקשר ביניהם (המכונה 'בונדרול').
אם הצבע הנוכחי הוא אקרילי, גם אז אין טעם לצבוע אותו בסיד, שכן אחרי כמה מקלחות הצבע ירד. יהיה צורך לקלף את שכבת הצבע האקרילי הקיימת, ורק אז לצבוע בסיד.
חוסר הכנה של הקיר לצביעה: אם יש עובש ואם הטיח כבר מתקלף באזורים מסוימים, יש צורך לנקות את העובש ולהסיר את קילופי הטיח לפני שממהרים לצבוע.
מינון לא נכון של צבע: וישנה גם טעות לגבי אופן יישום הצבע. צבעי לא מיומן, יכול למרוח שכבת צבע סמיכה מדי (שאינה מדוללת), או מדוללת מדי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רוצים לצבוע בעצמכם? הנה כמה טיפים

בין אם אתם צובעים בעצמכם, או מזמינים בעל מקצוע, ודאו שהצביעה נעשית על פי כל השלבים האלה.
היפטרו מהעובש: לפני שאתם ממהרים להסיר את העובש, ובעצם רק לגרום לכל נבגי העובש להתפזר בחלל חדר הרחצה, ולהתמקם ברובה שבין אריחי הריצוף והקירות, דאגו להשמיד אותו. כיצד? באמצעות ריסוס של חומר נגד עובש או אקונומיקה. מלאו בקבוק עם לחצן (שפריצר) במים ואקונומיקה, ביחס של 1:5, והתיזו אותו לכיוון התקרה והקירות החשופים, באזורים שבהם אתם מזהים עובש ופטריות (נקודות שחורות וכתמים אחרים יעידו על כך).
השאירו את התקרה ואת הקירות להתייבש מספר שעות, ולאחר מכן נגבו את הקירות ואת התקרה במטלית נקייה. ישנן תמיסות חיטוי נוגדות יובש ייעודיות, הפועלות מיידית, והנמצאות בחנויות לחומרי ניקוי. הקפידו להשתמש בכפפות ובמשקפי מגן, שכן העבודה עם חומרים אלו מסוכנת.
הכינו את הקיר: לאחר שהקיר התייבש, זה הזמן לבצע תיקונים של הקיר והתקרה. יש להסיר את כל חלקי הטיח הרופפים, ולשייף את הקירות ואת התקרה באמצעות נייר שיוף ולבצע תיקוני שפכטל. אם לא תסירו את כל שרירי הצבע והטיח, ולא תסירו היטב את שאריות העובש והפטריות, אלא יחדרו בקלות מעבר לשכבת הצבע החדשה, ותיאלצו לבצע את כל העבודה מחדש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מריחת חומר מקשר וצביעה בשכבות: הקפידו על שימוש בשכבת קישור ('בונדרול'), בכדי לאפשר אחיזת צבע טובה יותר של שכבת הצבע החדשה. כדאי להקפיד על שתי שכבות צבע, ולמרוח כל שכבה רק לאחר שהשכבה הקודמת התייבשה לגמרי.
שימו לב שישנם סוגי צבעים שונים שמתאימים לצביעת חדר האמבטיה. האחד, צבע אקרילי המיועד לצביעה חיצונית של קירות, אשר נחשב לעמיד יותר מאשר צבע אקרילי רגיל. תוכלו לערבב אותו עם חומר נגד פטריות ועובש, או לרכוש צבע שכבר כולל חומר נוגד פטריות ועובש. ברשתות השונות קיים מבחר של צבעים מסוג זה.
אפשרות נוספת, היא להשתמש בצבע המונע עיבוי. זהו צבע עם יכולת נשימה, אשר קולט את אדי המים ופולט אותם במהירות, כך שהקיר והתקרה נותרים יבשים. מעבר ליתרון של צבע זה בכך שהוא ידידותי לסביבה, הרי שיעילות הציפוי שלו עמידה יותר לאורך זמן.
בכל מקרה, לא משנה באיזה צבע בחרתם, הדבר לא פוטר אתכם מהקפדה על אוורור החדר לעתים קרובות, למניעת היווצרות עובש וטחב בו.
אם הזמנתם בעל מקצוע, בקשו ממנו לעשות שימוש בקופסאות צבע חדשות, ודאגו שיפתח אותן לנגד עיניכם. כך, תדעו באיזה חומר נעשה שימוש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה עולה?

אם החלטתם לצבוע בעצמכם, הרי שתצטרכו לשלם רק עבור החומרים והמברשות. אם אתם מזמינים בעל מקצוע, דעו כי ישנם פערי מחיר, בהתאם למורכבות העבודה.
טווח המחירים הנהוג בשוק נע בין 800 שקל עבור צביעה בלבד של חדר רחצה בגודל סטנדרטי (כ-5 מ"ר). אם יש צורך גם בביצוע תיקוני טיח, והסרת עובש, המחיר יכול להגיע גם לכ-1,200 שקל. מחיר זה כולל את צביעת הקירות והתקרה, כך שאם בעל מקצוע גובה תוספת מחיר עבור קירות או עבור תקרה, הרי שזה לא לגיטימי.
בכל מקרה, בדקו את המחירונים הנהוגים בשוק בתחום הצבע, דאגו לציין מראש בכתב מה כוללת העבודה, בכמה שכבות צבע מדובר, האם המחיר כולל את כל החומרים, ומה יכול לגרור תוספת מחיר. כך, תדעו שאין הפתעות במועד התשלום.
פורסם לראשונה: 07:18, 14.02.22