בירה היא משקה די מבוקש באוסטרליה, ועד לפני כמה זמן גם יחסית זול. אבל האינפלציה במדינה, כמו בכל העולם, עושה את שלה. מחיר ממוצע של פיינט בירה (קצת פחות מחצי ליטר) בפאב זינק ל-15 דולר אוסטרלי (35.5 שקל). לפני שנה היה ניתן לקנות בירה בפאבים באוסטרליה במחירים שנעו בין 6 ל-10 דולר. הסיבה, הממשלה המקומית החליטה להעלות את המס על בירה ב-4% (2.5 דולר אוסטרלי לליטר) - הקפיצה הגדולה ביותר מזה 30 שנה.
אוסטרליה מתאימה את המס על הבירה לפי נוסחה שקשורה לאינפלציה, שבפרסום מדד המחירים לצרכן האחרון טיפסה בקצב המהיר ביותר שלה מזה 21 שנים, ל-6.1%, והצפי הוא שעד סוף 2022 היא כבר תגיע לכמעט 8%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בירה אוסטרליה
בירה אוסטרליה
בירות אוסטרליות
(צילום: AP)
איגוד מבשלות הבירה האוסטרלי מתחנן להקלה מסוימת מהממשלה. "אוסטרלים מחויבים במס על בירה כמעט יותר מכל מדינה אחרת. ראינו כמעט 20 העלאות מס בעשור האחרון", אמר מנכ"ל האיגוד, ג'ון פרסטון.
פרסטון הוסיף שמי שייפגעו מהעלאת המס הם לא רק המבשלות: "עבור פאב קטן, מועדון או מקום אחר בו מגישים בירה, העלאת המס האחרונה תביא להתייקרות של יותר מ-2,700 דולר בשנה בחשבון המס - בתקופה שהם עדיין נאבקים להתמודד עם השפעות מגפת הקורונה.
"זו בעיה ששר האוצר החדש ירש מקודמיו בתפקיד, כחלק מהתקציב השנתי של המדינה. למרות זאת, אנחנו מאמינים שיש סיבה להקלות על מס הבירה, שיינתנו על ידי הממשלה החדשה. החשש הוא שהמס יעלה שוב בפברואר 2023", ציין פרסטון.
שר האוצר, ג'ים צ'אלמרס אמר כי הוא בודק אפשרות להוריד בצורה כלשהי את מחיר הבירה, אבל לא התחייב שיעשה זאת דרך הקטנת המס. דרך אגב, באוסטרליה מאמינים שהרבה מאוד אנשים יעברו מבירה ליין, שכן שיטת המיסוי על יין שונה והוא זול יותר.

הפחתת המס על הדלק לא תוארך

יוקר המחיה באוסטרליה היה מהסיבות הבולטות לכך שהמצביעים החליטו על חילופי שלטון בבחירות ב-21 במאי. אבל גם הממשלה החדשה לא חווה אהדה גדולה מהציבור, וטוענת כי מה שקורה עכשיו הוא תוצאה למדיניות של קודמתה.
לצד זה, הממשלה החדשה מסרבת להאריך את הפיחות במס הבלו על דלק מעבר לחודש ספטמבר במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, שעומד על 22.1 סנט לליטר. שר האוצר צ'אלמרס, אף התייחס לכך: "אני לא רוצה לתת לאנשים תקוות שווא". ההחלטה על ההפחתה עלתה כ-3 מיליארד דולר בתקציב השנתי של המדינה.