למרות שהבנק המרכזי בארצות הברית (הפד) הבטיח על שורה של הורדות ריבית במהלך שנת 2024, זה עדיין לא קורה, וגם לא ברור מתי ואם בכלל זה יקרה. הערב (רביעי) הודיע הפד בפעם השישית ברציפות על כך שהוא אינו משנה את שיעור הריבית - ומותיר אותה על 5.5%.
החלטת הפד הייתה די צפויה נוכח העלייה המאכזבת באינפלציה, שהגיעה במרץ לקצב שנתי של 3.5%, מעל התחזיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: AFP)
כזכור, במסיבת העיתונאים אחרי החלטת הריבית האחרונה של 2023 נמסר מטעם הפד כי הכוונה היא לבצע לפחות שלוש הורדות ריבית בשיעור של 0.25%, כל אחת במהלך השנה הקרובה. אולם, גם בהחלטה הראשונה שלו ב-31 בינואר 2024 הוא השאיר אותה כפי שהיא, גם במרץ וגם כעת. סקר בין אנליסטים שנערך בוול סטריט מגלה כי הרוב המכריע סבור שלא יהיו הורדות ריבית בארה"ב עד יוני לפחות.
החל ממרץ 2022 הבנק המרכזי האמריקני ביצע לא פחות מ-11 העלאות ריבית על מנת להתמודד עם האינפלציה, שהייתה בזמנו גבוהה מאוד.
כאמור, אחת הסיבות המרכזיות להחלטה של הפד שלא להוריד את הריבית היא נתוני האינפלציה המאכזבים בחודשים האחרונים. כבר בדצמבר היה צפי לירידה לקצב שנתי של 3.2%, אולם בפועל נרשמה דווקא עלייה ל-3.4%. האנליסטים חזו כי בינואר הקצב יואט ל-2.9%, אבל בסוף הוא עמד על 3.1%. בפברואר הציפייה הייתה כי הקצב יישאר כפי שהוא, והוא דווקא עלה ל-3.2%. ולפני שלושה שבועות פורס כי הקצב במרץ, בחישוב של 12 החודשים האחרונים, אף עלה ל-3.5%.
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, התייחס להחלטת הריבית של הפד: "הפד חושש מפני סיכוני האינפלציה ומדגיש את הצורך לבסס היטב את מידת הביטחון שאמנם האינפלציה נעה באופן חד משמעי לעבר 2%. בהתחשב בתוואי הצפוי של האינפלציה בתקופה הקרובה, יש בכך רמז לכך שלא תהיה הפחתה של הריבית בעתיד הנראה לעין".

ומה יעשה בנק ישראל?

החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תתקבל ב-27 במאי, כשעוד קודם לכן יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. לאור גל ההתייקרויות הנוכחי שפוקד את המשחק מסתמן כי הוועדה המוניטארית בראשות הנגיד פרופסור אמיר ירון, לא תוריד את הריבית ותשאיר אותה על שיעור של 4.5%.
כזכור, מדד המחירים לצרכן האחרון שפורסם, באמצע אפריל, עמד על 2.7%, מעל התחזיות, ולעומת פברואר, אז הקצב השנתי עמד על 2.5%. העלייה בקצב האינפלציה במרץ עצרה רצף של ירידות שנמשך שישה חודשים, אחרי שבאוגוסט 2023 הקצב השנתי עמד על 4.1%.