אין יש מאין. הגירעונות הגדולים שנוצרו בתקציב המדינה, בשל הקצבת עשרות מיליארדי שקלים למאבק בקורונה ובעיקר למענקים לעסקים ותשלומי דמי אבטלה, רכישת חיסונים, תרופות ובדיקות לקורונה - חייבו את המדינה ליטול היום (ד') הלוואה גדולה בשווקים הבינלאומיים. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet כי בינואר תבוצע הנפקה גדולה של אגרות חוב מחוץ למדינה - הודיע היום החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, כי השלים בהצלחה הנפקת אג"ח בשווקים הבינלאומיים. יחד עם זאת, בהנפקה נרשמו עלויות המימון הנמוכות ביותר בגיוס חוב ציבורי במט"ח של מדינת ישראל עד כה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החשב הכללי במשרד האוצר השלים בכך הנפקה ראשונה לשנת 2022 של אג"ח במטבע אירו לטווח של 10 שנים בהיקף של 1.5 מיליארד אירו (כ-5.25 מיליארד שקל) בריבית של 0.625%. זהו הקופון הנמוך ביותר שנרשם אי פעם בהנפקה ציבורית של מדינת ישראל בשווקים הבינלאומיים, תוך ניצול העובדה שעלויות הגיוס של ממשלת ישראל בשוק האירו נמוכות במיוחד.
1 צפייה בגלריה
 החשב הכללי יהלי רוטנברג
 החשב הכללי יהלי רוטנברג
החשב הכללי יהלי רוטנברג
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
ההנפקה הציבורית האחרונה במטבע אירו התבצעה עוד טרם משבר הקורונה בשנת 2019, אז הקופון לטווח של 10 שנים עמד על 1.5%. במשרד האוצר אמרו היום כי הצלחת ההנפקה היא על רקע העוצמה היחסית של הפרמטרים הכלכליים של מדינת ישראל ביחס למדינות העולם - צמיחה גבוהה, ירידה מהירה בשיעור האבטלה (טרם האומיקרון) וגביית מיסים גבוהה במיוחד בשל התאוששות המשק והגדלת הצריכה בארץ בשל מיעוט יחסי של הישראלים הטסים לחו"ל.
יצוין כי זאת רק ההנפקה הראשונה בחו"ל וצפויות השנה הנפקות נוספות, בין השאר כנראה בשוק הדולר ויתכן שגם במזרח הרחוק.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג אמר כי "ההנפקה המוצלחת מהווה הבעת אמון מצד המשקיעים בעולם בכלכלה הישראלית במיוחד בעת הזו. אנו נמשיך לקדם את מנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית, אשר היא מהמתקדמות בעולם, תוך שמירה על אחריות פיסקלית".
סגן בכיר לחשב הכללי, גיל כהן, הדגיש כי "נוכח צליחת אתגרי התקופה ולצד אי הוודאות בשוקי ההון, מדינת ישראל הצליחה לרשום הפעם את העלות הנמוכה ביותר שנרשמה אי פעם בהנפקה ציבורית במטבע חוץ. ההנפקה תומכת באסטרטגיית ניהול החוב הממשלתי, ובפרט בגיוון מקורות המימון והרחבת בסיס המשקיעים".
יצוין כי מדינת ישראל נחשבת כלווה טובה מאד ומעולם לא אחרה בהחזר חובות או באי פירעון אגרות חוב, כפי שאירע ליוון, איטליה, ספרד ומדינות אחרות בעשרות השנים האחרונות.