משבר הדיור החמור בישראל, שהגיע לשיא בשנת 2022 עם עליות במחירי הדירות בשיעור של למעלה מ-20%, נעוץ בין היתר בהיצע לא מספק של דירות חדשות ובירידה בהתחלות הבנייה של דירות חדשות. המחסור בהיצע מורגש היטב בקרב האוכלוסייה הכללית, אך בקרב החברה החרדית, הערבית והדרוזית מדובר במצוקה קשה אף יותר, בין היתר בשל ההתאמות שיש לבצע לאוכלוסיות אלה (בנייה נמוכה לאוכלוסייה החרדית, הסדרת הבנייה בקרקעות ביישובים ערביים ודרוזיים ועוד).
על רקע מצב זה, השבוע החליטה המדינה לקדם קרוב ל-8,000 דירות חדשות המיועדות לחברה החרדית ולחברה הדרוזית בצפון הארץ. שלשום אישר מינהל התכנון בהליך מזורז תוכנית ענק לבנייה של כ-3,500 יחידות דיור בשכונת הר יונה בנוף הגליל (לשעבר נצרת עלית) למגזר החרדי. כמו כן, אושרו שתי תוכניות הכוללות כ-4,200 יחידות דיור חדשות ביישובים הדרוזיים חורפיש וכיסרא שבגליל העליון.
2 צפייה בגלריה
שכונה חרדית הר יונה ג' נוף הגליל
שכונה חרדית הר יונה ג' נוף הגליל
שכונת הר יונה בנוף הגליל. השכונה תורחב ותהיה מיועדת לאוכלוסייה החרדית
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
התוכנית בנוף הגליל אושרה להפקדה להתנגדויות הציבור על ידי הוועדה למתחמים מועדפים לדיור ולפיתוח מוטה תחבורה ציבורית (הותמ"ל). מדובר בשכונת מגורים חדשה המכונה הר יונה ג', שתכלול 3,000 דירות ועוד 500 יחידות דיור מוגן. השכונה החדשה, שתשתרע על שטח של כ-490 דונם, ממוקמת במורדות הצפוניים של נוף הגליל, מדרום ליישוב הערבי עין מאהל וממערב ליער בית קשת.
התוכנית קודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון במסגרת יישום הסכם הגג שנחתם עם העיר בנובמבר 2022 להקמת 7,000 יחידות דיור חדשות, עוד בטרם נכנס שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, לתפקידו. היא מקצה שטח למגורים בצפיפות גבוהה ותמהיל דירות מגוון, באופן שיתאים לאוכלוסייה החרדית, וכן מחלקת את התוכנית לכמה מתחמי מגורים עם כמה כניסות ופחות קומות לצורך התניידות בשבתות.
בנוסף לייעוד המגורים, התוכנית כוללת תוספת של 180 אלף מ"ר לטובת מבני ציבור ושטח ציבורי פתוח מעורב עם מבני ציבור, כאשר בכל שטח כזה יוקצו אזורים לגני משחק לילדים. כמו כן, יוקצה שטח בהיקף של 87 אלף מ"ר לטובת מסחר ותעסוקה. עוד כוללת התוכנית הקמת מסוף אוטובוסים, באופן שיחבר את מערך התחבורה השכונתי אל מערכת התחבורה הציבורית העירונית של נוף הגליל. בותמ"ל מסבירים כי יש צורך לשלב בין הטופוגרפיה המיוחדת של האזור לצרכי התושבים.
התוכנית גובלת, כאמור, ביישוב עין מאהל, ולדברי הותמ"ל בשיתוף פעולה של שני היישובים תוכנן אזור תעסוקה ומסחר. במסגרת זאת מתוכנן חיבור להולכי רגל ולרכב בין שני היישובים הצמודים. במערב, התוכנית גובלת בשכונת הר יונה הקיימת, ובמזרח קיימת אפשרות עתידית להתפתחות השכונה מזרחה, לרבות הכבישים הראשיים של. מדרום משתרעים שטחים פתוחים.

"השטח התלול מבחינה טופוגרפית היה מאתגר"

השר גולדקנופף התייחס לתוכנית בנוף הגליל ומסר: "זוהי החלטה חשובה שתיתן מענה לביקושים לדיור איכותי וראוי עבור החברה החרדית. הקמת השכונה החדשה בנוף הגליל היא המשך להסכם הפיתוח שחתמנו עם העירייה, והוא מצטרף לשורה של פתרונות דיור, כחלק מתוכנית אסטרטגית שמגבש משרד הבינוי והשיכון עבור כלל אזרחי ישראל לדיור בר השגה".
מתכננת הותמ"ל במינהל התכנון, אדריכלית סיגי בארי, הסבירה כי "התכנון בותמ"ל מביא איתו ייעול של השימוש בקרקע וכן תוכנית של אלפי יחידות דיור. התוכנית בנוף הגליל בעלת אתגרים תכנוניים רבים, אשר שמה דגש על פיתוח מרחב ציבורי נגיש, בטוח ומזמין שיהווה מקום מפגש קהילתי לתושבי הר יונה. התוכנית קשובה לצרכי התושבים ומציעה פתרונות לתנאי השטח והקהילה".
"משרד הבינוי והשיכון עובד על התוכנית להקמת השכונה בנוף הגליל מספר שנים, מאחר שהשטח התלול מבחינה טופוגרפית היה מאתגר במיוחד, ודרש פתרונות הנדסיים ותכנוניים"
אדריכלית ראשית במשרד הבינוי והשיכון, ורד סולומון ממן, שקידמה את התוכנית, סיפרה על האתגרים שבתכנון השכונה: "המשרד עובד על התוכנית הזו מספר שנים, מאחר שהשטח התלול מבחינה טופוגרפית היה מאתגר במיוחד, ודרש פתרונות הנדסיים ותכנוניים. במקביל, למדנו בשנים האחרונות לפתח פרוגרמות לטובת הצרכים הציבוריים המיוחדים לאוכלוסייה החרדית, ולכן הושם דגש בשיתוף עם הותמ"ל על ארגון שטחי התעסוקה והרחוב המסחרי, כך שהחנויות ישרתו את צרכי התושבים קרוב לביתם".
סולומון ממן הוסיפה כי "מחשבה רבה ניתנה גם לאספקת שירותים בתחבורה ציבורית, ובהתאמה תקן החניה הופחת כדי לנצל את שטח הבנייה לחללים שישרתו את ילדי השכונה ותושביה. אנחנו גאים מאוד שהגענו לרגע של הפקדת התוכנית הזו, היא בהחלט מביאה בשורה לציבור החרדי הזקוק לפתרונות דיור במקומות שונים בארץ".
ראש העיר נוף גליל, רונן פלוט, מסר: "מדובר בפרויקט בנייה גדול נוסף, שמצטרף לתנופת הבנייה בנוף הגליל, הכוללת למעלה מ-7,000 דירות בהסכם גג, חלקן בבנייה מתקדמת ועוד אלפי יחידות דיור במסגרת של התחדשות עירונית, חלקן שייכות לפרויקט פינוי בינוי ראשון באזור הצפון, שנמצא בשלבי אישור אחרונים למתן תוקף וצפוי לצאת לפועל עוד בשנה זו".
פלוט הוסיף כי "נתוני ההגרלות האחרונות של תוכנית דירה בהנחה שמקדם משרד הבינוי והשיכון מצביעים על ביקוש גבוה לדירות בעיר. על כל בית שמשווק יש עשרות מתמודדים, וזאת לאור ההתחדשות, איכות החיים והרכבת בקלה המוקמת בעיר".

4,200 דירות חדשות למגזר הדרוזי בגליל העליון

במקביל, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה שלשום למתן תוקף (כלומר באופן סופי) את תוכנית המתאר ליישוב הדרוזי כיסרא, וכן אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה ביישוב הדרוזי חורפיש.
היישוב כיסרא שוכן בגליל העליון, בסמוך לפארק תעשייה תפן, ומהווה חלק מהמועצה המקומית כיסרא, ומתגוררים בו כיום כ-6,300 תושבים. תוכנית המתאר כוללת תוספת של כ-3,700 יחידות דיור, שייתנו מענה לאוכלוסייה עתידית של כ-13,300 תושבים. התוכנית, שקודמה על ידי המועצה המקומית ונערכה על ידי משרד יהלום בגליל, כוללת תוספת של כ-1,100 דונם לפיתוח היישוב. היא מאפשרת הקמת מבני מגורים של עד 4 קומות, שניתן לשלב בהם תעסוקה מקומית, מסחר, תיירות מקומית וגני ילדים.
2 צפייה בגלריה
תוכנית בנייה עבור החברה הדרוזית ביישוב כסרא
תוכנית בנייה עבור החברה הדרוזית ביישוב כסרא
מבט מלמעלה על היישוב כסרא
(צילום: המועצה המקומית כסרא)
בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הקמת כביש חדש המקשר בין השכונות והמתחמים החדשים, ויאפשר תנועה לתחבורה ציבורית ותנועה זורמת בין היישוב הקיים להרחבתו. כמו כן, התוכנית מקצה שטח של כ-20 דונם, בבעלות המדינה, לטובת הקמת קריית חינוך שתשרת את כלל היישוב.
ביישוב חורפיש, המונה כיום כ-6,000 תושבים, מדובר בתוכנית מפורטת שקידם משרד הבינוי והשיכון, מכוח תוכנית המתאר הכוללנית של היישוב, הכוללת תוספת של 500 דירות חדשות על שטח כולל של כ-228 דונם. התוכנית, שנערכה על ידי משרד גורדון אדריכלים, מציעה הקמת מבני ציבור, שטחי מסחר והקצאה של שטחים פתוחים במערב חורפיש, כאשר מתוך כלל יחידות הדיור, כ-470 דירות ייבנו על קרקעות מדינה.
"המשאבים שהוקצו להסדרת תחום התכנון ביישובי המיעוטים, ובהם ביישובי הדרוזים, לצד חקיקה אינטנסיבית, מאפשרים לחולל את המהפכה שתאפשר להסדיר את הבנייה ביישובים"
יו"ר הוועדה המחוזית צפון, ערן ניצן, מסר: "קידום תוכניות מפורטת לאלפי יחידות דיור ביישובים הדרוזים הוא הישג שמצביע על מגמות השינוי בתכנון ביישובים אלה. המשאבים הרבים שהוקצו להסדרת תחום התכנון ביישובי המיעוטים, ובהם ביישובי הדרוזים, לצד חקיקה אינטנסיבית ומחויבות של מחוז צפון, כל אלו מאפשרים לחולל את המהפכה שתאפשר בסופו של יום להסדיר את הבנייה ביישובים אלו ואת תכנונם לרווחת כלל התושבים".