צרכנים רגישים לפול חוששים משמנת צמחית שנעשה בה שימוש במסעדות ומשווקת על-ידי חברת דיפלומט. מדובר באוכלוסייה הסובלת מחוסר באנזים G6PD, כך שאכילת פול היא פעולה מסכנת חיים עבורם. אכילת פול לחסרי אנזים זה עלולה להביא לפירוק כדוריות הדם האדומות, שגורם לאנמיה חריפה, אי ספיקת כליות, אי ספיקת לב ופגיעה נשימתית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למוצר קוראים פלורה קרם לבישול והקצפה 31% שומן והוא תחליף צמחי לשמנת. הוא מכיל מחית פולי פול (מים ו-1% פולי פול), שמנים, סוכרים, חומרים מסמיכים ומתחלבים, מלח וחומרי טעם וריח. הוא מיוצר על-ידי אפפילד סורסינג, חברה גרמנית.
1 צפייה בגלריה
פלורה פול
פלורה פול
מכיל מחית פולי פול. פלורה קרם לבישול והקצפה
( צילום: מתוך פייסבוק)
רחלי פרץ, אמא לבן ובת רגישים לפול מספרת שנתקלה בשמנת אחרי שאחד המשתתפים בקבוצת הפייסבוק "מבוגרים, ילדים ותינוקות עם חוסר ב-G6PD", העלה תמונה של שמנת צמחית שמכילה פול. "אחרי שהוא העיר את תשומת ליבנו, העליתי פוסט בעקבות זה ושלחתי הודעה לגננות של הילדים שלי. ההודעה התפשטה בכל הארץ אחרי שקבוצות הגנים העבירו אותה ביניהן", היא מספרת.
לדבריה, "התחלתי להבין שזה הולך להיות צרה צרורה כי שמנת צמחית יכולה להופיע במרקים, בקינוחים פרווה וטבעוניים. מישהי ממסעדה מסוימת אמרה שהם משתמשים בשמנת הזאת באופן קבוע והם הודיעו שיפסיקו להשתמש בה. בדיפלומט אמרו לנו שיפסיקו לשווק אותה בארץ, אבל משווק אחר יכול לייבא אותה".
פרץ מסבירה, כי "ברגע שאדם רגיש אוכל פול, התסמינים יכולים להופיע עד 24 שעות. הם כוללים דם בשתן, העיניים מצהיבות, כדוריות הדם האדומות מתחילות להתפרק ולהתפוצץ וצריך ללכת בדחיפות לבית חולים לקבל מנות דם. זה מסוכן בטירוף, צריך לחוקק חוק שהמוצרים שמכילים פול יישאו אזהרה. מדובר ברכיב מסכן חיים".

המוצר שווק במסעדות וכבר כמעט שלא קיים בשוק

בהודעה שרצה בקבוצות הוואטסאפ של הגנים נכתב לצד תמונה של המוצר: "זאת שמנת צמחית חדשה שמיובאת לארץ עשויה מפול. יש ילדים עם חוסר באנזים G6PD המתבטא גם באלרגיה לפול. הרגישות לפול מתבטאת בצורה שונה מאלרגיות למזון אחרות ומסוכנת לא פחות (פגיעה בכדוריות דם האדומות). נא לא להשתמש בקצפת הזאת בעוגות ומאכלים הנכנסים לבית הספר".
אמא נוספת אמרה ל-ynet: "לבן שלי חסר האנזים הזה, איך אפשר עכשיו יהיה לדעת מי משתמש בקצפת הזאת, אצל חברים, משפחה, בבית קפה, במסעדה, בבית מלון. מפחיד".
ל-ynet נודע שזה לא מוצר חדש והוא לא משוווק ברשתות השיווק אלא רק במסעדות. החשש מהמוצר התעצם גם בעקבות מותה של אושר דרעי מאלרגיה לחלב, אחרי שאכלה בטעות קינוח חלבי. פה מדבור במוצר שאין אזהרה על גבי אריזתו (החוק לא מחייב אזהרה כזאת) והוא משולב לכאורה במנות במסעדות, כך שהרגישים לפול לא יכולים לדעת מראש שהם אוכלים מנה שמכילה את הרכיב המסוכן להם. כרגע, יש בשוק מלאי שקיים אצל מסעדות, אך היבואן מתכוון לייבא מוצר חלופי - מעדשים.
מחברת דיפלומט נמסר בתגובה: "לאור הפניות הרבות לגבי מוצר פלורה קרם צמחי לבישול והקצפה, על בסיס פול, אנו מבקשים להבהיר, כי מדובר במוצר ששווק למספר מצומצם מאוד של לקוחות, שלא ניתן להשיגו ברשתות המזון הגדולות בישראל. המוצר קיבל את כל האישורים הדרושים ממשרד מהבריאות בישראל ועומד בכל התקנים המחמירים. אנו שמחים לבשר שללא כל קשר בשבוע הבא נשיק את אותו המוצר על בסיס עדשים".
משרד הבריאות מסר, כי "ישנה חובה לציין את רשימת הרכיבים במוצרי מזון ארוזים מראש גם שאינם אלרגנים, כך גם את הרכיב פול. לאחרונה עלו פרסומים על מוצר, שכולל פול ומופיע ברשימת הרכיבים, כמו כל רכיב ברשימה כנדרש. יצוין כי פול איננו נחשב אלרגן במדינות מפותחות, בתקינה הבין-לאומית ובישראל גם, ועל כן יש קונצנזוס עולמי, שאין חובה לסמנו באופן מיוחד בתווית של מוצרים. אך יש לציינו, כמו כל רכיב אחר ברשימת הרכיבים.
"משרד הבריאות בוחן את הנושא, והוקם צוות עבודה לעניין רגישויות למזון כולל לפול, ויישקלו הדרכת הציבור ושינויי רגולציה, אם יימצא צורך".