בשיתוף "המקצוענים"
אם תכנון מדויק וחכם של נקודות חשמל ברחבי הבית חשוב, הרי שכשמדובר בחלל המטבח, הוא הופך לחשוב במיוחד. זאת, לא רק לאור ריבוי מכשירי החשמל שבו, ביניהם מכשירי חשמל הנחשבים לצרכני חשמל כבדים, אלא גם לאור העובדה שרובם לא ניתן להזיז בקלות, והמיקומים שלהם בתוך ארונות המטבח קבועים: מקרר, תנור, מדיח, כיריים חשמליים (או מצת חשמלי לכיריים לגז), קולט אדים ומיקרוגל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכדי לדייק את התכנון, חשוב מאוד לבחור את מכשירי החשמל עוד לפני שמתחילים לייצר את המטבח.
כדאי לדאוג לכל הפחות לבחירת הגדלים שלהם. במקרה של ספק, מוטב לתכנן חלל גדול יותר בארונות המטבח, מאשר קטן. תמיד תוכלו לאטום אותו זמנית בתוספת גבס, ולהמיר את המקרר לגדול יותר, בהמשך, בהתאם לצורכי הדיירים וגודל המשפחה.
בנוסף, קחו בחשבון שלאורך השנים, היקף השימוש במכשירי חשמל במטבח רק הולך וגדל: מעבד מזון, מכשיר להכנת שייקים, בר-מים, מסחטת מיצים, טוחן אשפה, מיקסר, מכונת קפה, סוגי טוסטרים שונים (טוסטר לצנימים, טוסטר גדול יותר וטוסטר אובן), קומקום חשמלי (שמקל על מלאכת הבישול) ושאר גאדג'טים המיועדים לבישול ללא שמן וכן הלאה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מספיק שקעי חשמל במיקומים שונים

ההמלצה היא לא להתפשר עם פחות מ-9 נקודות חשמל, ולמקם אותם במיקומים שונים במטבח (על הקירות ומתחת לכיור). כדאי למקם אותם בפיזור, ולא במרוכז, אחרת חלקם יהיו ללא שימוש, בעוד באזורים אחרים במטבח תישארו ללא נקודות חשמל. אם מתוכנן אי במטבח, כדאי לדאוג גם לשקעים בתוכו (העברת צנרת מתחת לריצוף מראש, שמתחברת אל פרטי הנגרות.
מאחר שקשה יחסית לצפות היכן נרצה להשתמש בדיוק במכשירי חשמל קטנים, כדאי לדאוג למספיק שקעים שיהיו מפוזרים באזורים שונים במטבח. גם התכנון המדויק ביותר לא יכול לצפות שימוש עתידי, בייחוד לאור התקדמות הטכנולוגיה בקצב מסחרר. לכן, מוטב יותר מאשר פחות, אם מתלבטים. העברת כבלים מאריכים במטבח, מסוכנת במיוחד, יכולה לגרום למעידות, לפציעות, למגע של מים וחשמל, ואם היא אינה מומלצת כפתרון קבע בכלל חדרי הבית, הרי שהיא מסוכנת במיוחד בחלל רטוב ופעיל כמו חלל המטבח.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תאורה

אחת הבעיות העיקריות במטבח היא מיקום התאורה. ניתן למקם תאורה מרכזית במרכז התקרה, אך זו, לא תבוא במקום תאורת עבודה נוחה על משטחי השיש. הסיבה לכך היא שבמהלך העבודה ליד הכיור ועל השיש, הגוף שלכם יטיל צל ולא יאפשר לכם לעבוד במטבח בנוחות. כשמדובר בעבודה עם כלים חמים ושבירים, סכינים וכיריים – בהחלט לא כדאי לעבוד בתאורה שאינה מספקת.
לשם כך, השקיעו בפס צבירה שיאיר ישירות את משטחי העבודה שלכם (על התקרה או מתחת לארונות מטבח תלויים).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שקעים רגילים או תלת-פאזי?

מרבית שקעי החשמל שלכם במטבח צריכים להיות רגילים, למעט שקע תלת-פאזי שיאפשר לכם התקנה של נקודת חשמל לכיריים חשמליים. גם אם כרגע אתם משוכנעים שתשתמשו כל חייכם בכיריים הפועלים על גז, הרי שייתכנו שינויים בהעדפותיכם בהמשך. תוספת של נקודה כזו בעתיד, יכולה להיות בלתי אפשרית, או לעלות לכם הרבה יותר כסף מאשר אם תכינו תשתית מראש במסגרת פריסת צנרת החשמל בבית.
כמה אמורים לעלות שינויים ותיקונים בתחום החשמל? תוכלו לבדוק את המחירון החשמל המלא הנהוג בתחום.
אם אתם בשלבי בנייה של בית פרטי, דעו כי על פי חוק לא תוכלו למקם בלוני גז בקומת המרתף. לכן, אם תרצו להפוך אותה ליחידת דיור נפרדת, ולמקם בה כיריים, הם ממילא יצטרכו להיות כיריים חשמליים. לכן, כדאי לתכנן זאת מראש במסגרת תכנית החשמל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקשורת וטלוויזיה

העולם הולך לכיוון מציאות מדומה. גם אם זה נשמע לכם כמו מדע בדיוני עדיין, הביטו לאחור. האם לפני כמה שנים חשבתם שתכינו מתכון כשהטאבלט פתוח, ושתצטרכו להטעין 4 מכשירים סלולריים, שני לפטופים ואוזניות במקביל במטבח? ככל הנראה שלא. לכן, כדאי להשקיע במספיק נקודות להטענת מכשירים מסוג זה. מומלץ להטעין שקעים רגילים, ושקעי USB שיהיו יותר נוחים לשימוש מאשר מטענים סלולריים.
אם אינכם בטוחים שתשמשו בטלוויזיה במטבח, כדאי מראש להכין תשתית. זאת, בייחוד אם הסלון מרוחק יחסית מהמטבח. זה ימנע מכם את הצורך להגביר את הטלוויזיה של הסלון, ולגרום לכל הבית להדהד ולהפריע לשאר דיירי הבית.