מחאת הקוטג' נשכחה: חברת תנובה לא חוששת מהצרכנים ומעלה שוב מחירים של רוב מוצריה, בעד כ-10% בממוצע, כולל גבינת קוטג'. ההתייקרות תחול גם בשוק הקמעונאי וגם בבתי קפה, מסעדות ומלונות. החברה שלחה הודעה לעיתונות על ההתייקרויות לפיה אחרי שתייקר מחר את מוצרי החלב שמחיריהם מפוקחים על ידי המדינה, בכוונתה לייקר ב-16 במאי את שאר מוצרי החלב שלה וכן את מוצרי סנפרוסט, מעדנות, טירת צבי ומאמא עוף.
תנובה סירבה לבקשת ynet למסור את טווח ההתייקרויות: מהו שיעור ההתייקרות הנמוך ביותר ומהו שיעור ההתייקרות הגבוה ביותר. הקמעונאים עדיין לא קיבלו את המחירונים החדשים מהחברה.
1 צפייה בגלריה
תנובה חלב
תנובה חלב
תנובה חלב
(צילום: יריב כץ)
לקמעונאים נמסר כי תנובה תייקר את מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה בממוצע ב-3.5%. בין היתר מדובר ביופלה, קוטג' תנובה, חלב מועשר, גבינת עמק פרוסה ויולו. מוצרי סנפרוסט, הנחשבים ממילא ליקרים בקטגוריית הירקות הקפואים, יתייקרו ב-4.5%, המאפים של מעדנות יתייקרו בממוצע ב-4.2%. המוצרים בהם חלה ההתייקרות הגדולה ביותר, לפי הקמעונאים, הם מוצרי טירת צבי (פסטרמות, נקניקים ונקניקיות) ומאמא עוף - עד 9.8%. ברוקולי קפוא התייקר ב-2%. אפונה קפואה ב-3%. בנוסף, מוצרי החלב המפוקחים של תנובה יתייקרו מחר בבוקר בעד 5.4% . קוטג' ב-3.5% וגם יולו ונפוליאון התייקרו בשיעורים דומים.
כמ כן, שעועית סנפרוסט תתייקר ב-7%, אפונה סנפרוסט - 7%, בורקס גבינה מעדנות - 5%, חטיפי פיצה מעדנות - 7%, בצק עלים מרודד מעדנות - 4%, בצק פילו - 9%, שניצל עוף בציפוי/שניצל דק מאמא עוף - 9.8% ושניצל קונג מאמא עוף - 9.8%.
מספר המוצרים הרב ביותר שהתייקרו הוא בחטיבת החלב, בה יש 450 מק"טים והיא מהווה 77% מקבוצת תנובה שמחזיקה בקרוב ל-50% בשוק החלב בישראל וב-12% נתח שוק בכלל שוק המזון. לעומת זאת מאמא עוף מהווה 6% בלבד מהקבוצה ובטירת צבי תנובה מחזיקה רק במחצית הבעלות. כיוון שבמוצרי חלב ההתייקרות היא בממוצע 3.5% ובמקסימום 5.4% - סך הכל מסתמן שתנובב העלתה מחירים בממוצע בכ-4.5%.
ההתייקרות העמוקה ביותר חלה במוצרי עוף ככל הנראה משום שמחיר העוף בישראל עלה ב-30% בשנתיים האחרונות, בעקבות מחלות שהביאו להשמדת לולים ובשל המלחמה - רוב הלולים ממוקמים בצפון. עקב כך יש מחסור בעופות כשהביקוש לעוף נמצא באופן קבוע בעלייה. תנובה ייקרה תוך שנה את המוצרים בכ-20%.
רק לפני שנה תנובה העלתה מחירים של רוב מוצריה כולל מוצריה אוליביה ואלטרנטיב שלא מתייקרים כעת. מחיר גבינת קוטג' 5% באריזת 250 גרם, שהיתה סמל למחאה הצרכנית היחידה המוצלחת בתולדות המדינה, נע בין 5.5 ל-6.5 שקלים כיום, טרם ההתייקרות הנוכחית. בשיאו הגיע המחיר ל-9-8 שקלים לגביע. יש גם התייקרויות שקורות בתנובה מתחת לרדאר. בין היתר, מוצרי בשר טרי והתייקרות תלולה במוצרי סלמון קפוא מיובא ובמוצרי אמנון קפוא שמיובא מסין והמכס עליו הורד במטרה להוזילו לצרכנים. מאז מחירו נמצא בעיקר במגמת עלייה.
תנובה מסרה כי "תנובה סופגת מזה תקופה, וביתר שאת מאז תחילת המלחמה, את עליות התשומות ובהן חומרי הגלם. למרות הגידול המשמעותי בהוצאות, החברה עשתה כל מאמץ על מנת לעדכן את המחירים באופן מידתי. "כל המחירים לצרכן נקבעים על ידי הקמעונאים על פי שיקול דעתם, וללא התערבות תנובה".