מדד המחירים לצרכן שיפורסם מחר (שישי) יהיה ככל הנראה נמוך יחסית, בשיעור של 0.2%-0.3%, ויוביל כך להורדה נוספת של האינפלציה השנתית בישראל לשיעור של כ-4.5%, מאחר שמדד חודש יוני 2022 עלה בשיעור גבוה יותר של 0.4%.
העלייה המעטה יחסית של מדד חודש יוני, ותחזית למדד דומה שיעלה בכ-0.3% בחודש יולי, צפויים לגרום לירידה של האינפלציה בישראל בשיעור שנתי תוך חודשיים באחוז שלם, שכן מדד חודש יולי אשתקד עלה בשיעור גבוה במיוחד של 1.1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
סופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
מדדי הקיץ הנמוכים יחסית, גם אם יעלו רק ב-0.3% בחודש, מובילים עדיין את קצב האינפלציה השנתי בישראל שצפוי להיות בשיעור של 3.8%, הרבה מעל ליעד שקבעה הממשלה לשנה כולה - 1% עד 3%.
התחזיות לאינפלציה הנמוכה יחסית נובעות הן מסיבות עונתיות של תקופת הקיץ, והן בשל המשך סבסוד הדלק והוזלה עולמית במחירי חומרי הגלם החודשים האחרונים.
לעומת זאת, ייקור המים ומצרכי מזון שונים, יחד עם העלייה בשערי המטבעות הזרים מול השקל, שגורמים להתייקרות כל הייבוא לארץ, צפויים לקזז את ההוזלות במחירי חומרי הגלם.
משקל מיוחד צפוי להיות בחודשי הקיץ לעלייה הצפויה בחוזים החדשים במחירי שכר הדירה, שעלו לאחרונה בשיעורים גבוהים. בחודשי הקיץ מתחלפים שוכרים רבים יחסית, ולכן שיעור שכר הדירה הממוצע יעלה בשל המספר הגבוה יותר של חוזי הדיירים החדשים מאלה שממשיכים להתגורר באותה הדירה.
מדד חודש יוני יפורסם מחר, וגם מדד חודש יולי שיפורסם ב-15 באוגוסט, ייוודעו לפני החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל ב-4 בספטמבר, ותהיה להם חשיבות רבה בהחלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל אם לשוב ולהעלות בעוד שישה שבועות שוב את הריבית הבסיסית בישראל ברבע אחוז, לשיעור של 5.0%, שתהווה ריבית פריים של 6.5%.
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, אמר השבוע, כאשר לראשונה מזה שנה ורבע לא הועלתה עוד הריבית הבסיסית במשק, כי במידה שהאינפלציה לא תפחת על פי התחזיות ושערי המטבעות הזרים יעלו עוד - העלאות הריבית יתחדשו. זאת, כמובן במקביל למעקב על המתרחש בתחומי המחירים והריבית במדינות העולם המובילות.
יצוין שגם הבנק המרכזי של ארה"ב, וגם הבנק המרכזי של גוש האירו, כבר הצהירו שהעלאות ריבית נוספות, גם אם נמוכות (רבע אחוז כנראה) צפויות עדיין עד לסוף שנת 2023 וכי תחילת הירידות בריבית בעולם צפויות כנראה רק לקראת מחצית שנת 2024.
יצוין שבישראל צפויה בחודש אוגוסט או ספטמבר הוזלה במחירי החשמל, גורם שהשפעתו על מדד המחירים לצרכן גבוהה, במקביל להפחתת סבסוד המס על הדלק. כמו כן, מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות וכך גם חלק ממוצרי המזון שבפיקוח מחירים.