ועדת הכספים אישרה היום (ג') את תקנות הפיצויים בגין מבצע "עלות השחר": לאחר משא ומתן בוועדת הכספים חלו שיפורים במתווה הפיצויים. ניתן להגיש את התביעות החל מ-8 לספטמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
כביש חסום ליד רצועת עזה
כביש חסום ליד רצועת עזה
כביש חסום ליד רצועת עזה
(צילום: מוטי קמחי)
במסגרת התיקונים שהכניסה הוועדה, הפיצוי על יום ההיעדרות מהעבודה עלה בשלושים שקלים, מ-430 שקל ל-460 שקל. סכום זה יועבר למעסיקים עבור העובדים שנעדרו לפי מספר העובדים והימים. ההערכה היא שמדובר בסך הכל בכמה אלפי עובדים בלבד, ולכן הפיצוי יעלה למדינה כמה מיליוני שקלים - סכום יחסית זניח לעומת המבצעים הקודמים.
עוד נקבע כי לגבי חומרי גלם שהתקלקלו, בעסקים כמו אולמות, בתי אוכל, בתי מלון, שעובדים בד"כ גם בסופי שבוע ונגרם להם נזק כתוצאה מהסגירה בשישי אחה"צ, יהיו זכאים עסקים אלה זכאים לפיצוי נוסף עבור חומרי הגלם שהתקלקלו, כאשר גובה הפיצוי יהיה בגובה 20% מהפיצוי שניתן לעסק בגין היעדרות עובדים, (כתוספת לפיצוי בגין שכר העובדים).
לעניין עסקים בישובים שהיו תחת הגבלות תנועה, נקבע כי יהיו זכאים לפיצוי האמור בגין הימים ה-2 עד 9 לאוגוסט, קרי עם תחילת המגבלות ו-48 שעות לאחר סיום המבצע. זאת כאשר הוועדה האריכה את התקופה שנקבע מלכתחילה לישובים אלה.
עוד נקבע כי יינתן פיצוי עבור 2 בני זוג תושבי ישובים במרחק 0 עד 7 קילומטר מהגבול, שנעדרו מעבודתם, בימים שבין ה-5 ל-8 לאוגוסט. בתנאי שהאמור הוא במקרה של הורים לילד עד גיל 14 שלומד בישוב במוסד שנסגר בהוראת פיקוד העורף, גם אם המוסד היה סגור מכורח החופשה.
לגבי תושבי ישובים במרחק של 7 עד 40 קילומטר, הפיצוי יינתן עבור הורה 1 שנעדר מהעבודה, ויש לו ילד מתחת לגיל 14, אשר לומד במוסד שנסגר בהוראת פיקוד העורף, גם אם זה היה סגור מכורח החופשה.
לצד אלה יהיה זכאי לפיצוי גם עובד מוסד חינוך שנסגר בשל המצב, שנעדר עקב איסור התקהלות או אדם עם מוגבלות שהמוגבלות מנעה ממנו להגיע למקום העבודה בשל המצב.
לצד מסלול זה, הנחשב למסלול ירוק, זכאים תושבי ישובים במרחק של 0 עד 7 קילומטר, לפנות לפיצוי במסלול האדום.
בנוסף, הושג גם הסכם בין משרד החקלאות לקרן מס רכוש על מסלול מקל לפיצוי עבור החקלאים בהובלתו של השר עודד פורר.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "ניסינו להגדיר את הישובים בהם התנועה הוגבלה ב-2 עד 5 לאוגוסט, לצערי עוד לא קיבלנו את הרשימה הזו מצה"ל, אשר הוא מוסמך לתת אותה. החלטנו להצביע על התקנות, עם כל התיקונים שהכנסנו, אבל נבקש מצה"ל לשלוח לנו את רשימת הישובים שהתנועה הוגבלה אליהם בתקופה הזו, נגיש רביזיה וברגע שהרשימה תגיע והכנסת תחזור מהחופשה, נפתח את הרביזיה, צריך עוד כמה תיקונים טכניים ונצביע על התקנות".
ח"כ נירה שפק: "אני שמחה שכל הדרישות שהיו לנו, להרחיב לטובת הישובים שנפגעו, התקיימו. הסעיף הכי מהותי נשאר פתוח, כי לא עשינו את כל העבודה בשביל 2 ישובים, לכן אנחנו מגישים את הרביזיה ודורשים ממשרד הביטחון להשלים את זה. אני מבקשת ממשרד הביטחון שכל הישובים שבסמיכות למחסומים, צמודי - סמוכי גדר ב0-4 יוכנסו למסמך ואני מתכוונת לוודא את זה".
יו״ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "התקנות שראינו היום הם השלב הראשון בדרך למתן פיצויים למעסיקים שנפגעו כתוצאה ממבצע עלות השחר. חשוב לזכור שמימוש הפיצויים מול מנגנוני המדינה הוא השלב הקריטי למעסיק. אני מצפה שגם בעניין הזה המדינה תפעל במהירות וביעילות, על מנת לשפות את המעסיקים שנפגעו בשל המבצע האחרון".
פורסם לראשונה: 17:54, 16.08.22