הפקידים וההנדסאים חוזרים בקצב המהיר ביותר לעבודה. כך עולה מדו"ח ניתוח השבוע האחרון של הסגר שמפרסם היום (חמישי) שירות התעסוקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע שעבר, השבוע השישי והאחרון של הסגר השלישי, על כל 100 עובדים משרדיים ופקידים שיצאו לאבטלה חזרו 68 ועל כל 100 הנדסאים וטכנאים מובטלים חדשים חזרו 60. לעומת זאת, נרשם קצב חזרה נמוך בהרבה של עובדי מכירות ושירותים (44 ל-100). הסיבה כנראה היא שהרבה יותר קל להפעיל משרדים או מפעלים בניגוד לתקנות מאשר מסחר.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בשבוע שעבר הוכפל קצב החזרה לעבודה, מה שמעיד על כך שחלקים גדולים במשק החלו לחזור לפעילות, למרות מגבלות הסגר. נרשם יחס חזרה לעבודה כללי במשק של 0.5 (חוזר אחד על כל שני מובטלים חדשים). זאת לעומת 0.05 בשבוע השלישי, שהוא השבוע הראשון אחרי הידוק הסגר ו-0.25 בשבוע החמישי.
העלייה ביחס החוזרים לעבודה נובעת מהכפלת מספר החוזרים מ-3,400 בשבוע החמישי ל-6,500 בשבוע השישי. לעומת זאת מספר המובטלים החדשים בשני השבועות היה כמעט זהה (סביב ה-13,400).
עוד נתון שמעיד, לדברי שירות התעסוקה, על מגמת ההתעוררות של המשק היא שבקבוצת הגיל העיקרית של שוק העבודה בני 54-35 נרשם יחס חזרה לעבודה של 1.25, כלומר על כל ארבעה מובטלים חדשים חזרו חמישה אנשים מחל"ת לעבודה. לעומת זאת קצב החזרה של צעירים עד גיל 34 נמוך מהממוצע ועומד על 43 ל-100. הסיבה לכך היא שענפי המסחר והחינוך שמתאפיינים בתעסוקת צעירים עדיין סגורים. מבחינה גאוגרפית, קצב חזרה נמוך במיוחד (35 ל-100) נרשם בירושלים, שבה חרדים וערבים רבים.
נתון מדאיג מאוד הוא המשך העלייה בשיעור המובטלים החדשים ללא מעסיק (מפוטרים, מתפטרים וגם צעירים שמעולם אל היתה להם עבודה). אם בשבוע השלישי הם היוו 12% מהמובטלים החדשים הרי בשבוע השישי הם כבר מהוום 49%, כלומר אחד משניים. מספר של דורשי העבודה החדשים שאינם בחל"ת גדל מ-5,100 בשבוע החמישי ל-6,600 בשבוע השישי.
מנהל מחלקת המחקר והמדיניות של שירות התעסוקה, ד"ר גל זוהר, אומר שהעלייה במספר המובטלים ללא מעסיק מדאיגה מאוד כיוון שהם עלולים להיקלע לאבטלה ממושכת.
בסך הכל נרשמו בשירות התעסוקה במהלך 6 שבועות הסגר 176 אלף דורשי עבודה, מהם 60 אלף בשבועיים הראשונים ו-116 אלף לאחר הידוק הסגר. מתוך הנרשמים 40,500, שהם 23%, נותרו ללא מעסיק והיתר הוצאו לחל"ת. בסגר הראשון נרשמו כמיליון מובטלים חדשים.
המספר הנמוך של המובטלים יחסית לסגרים הקודמים מעיד על שתי תופעות מנוגדות. מצד אחד המעסיקים למדו להעסיק חלק מהעובדים מהבית. מצד שני יש עוד 700 אלף מובטלים שכלל לא הוחזרו לעבודה.