בשיתוף אתר המקצוענים
בכל מקצוע יש את המקצועיים ואת הרשלנים. אלו שחשוב להם שתקבלו את התמורה עבור הסכום שאתם משלמים, ואלה שינסו לחסוך על חשבונכם. דיברנו עם בעלי מקצוע מתחום הסורגים, אלו שמגיעים לשטח ויודעים היטב לזהות סורגים שהותקנו שלא בהתאם לתקן, וכאלו שלא ישרדו זמן רב.
מהן השאלות שאתם צריכים לשאול לפני ובזמן ההתקנה? לפניכם העצות שישמרו על בטיחות הילדים בבית (מפני נפילות, חלילה), על הרכוש שלכם (מפני פריצות) ועל הכיס שלכם (בכדי שלא תצטרכו להחליף סורגים, משום שהם החלידו תוך זמן קצר).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אומרים לכם שהברזל מגלוון, אך מסתפקים בצביעה שלו בגוון כסוף

העקיצה: אומרים לכם שהברזל של הסורגים מגלוון, אך בפועל הוא לא מגלוון או מגלוון חלקית. הבעיה: בהיעדר גלוון יסודי שכולל גם גלוון של ריתוכי הסורגים, תיווצר חלודה שתגרום לניתוק הסורג בדיוק במקומות של החיבורים.
איך להימנע: לפני הכל, ידע זה כוח. קל מאוד לזהות ברזל שעבר הליך של גילוון. הליך זה הופך אותו למבריק וכסוף. אמנם יש הבדל בין גלוון קר לבין גלוון חם, אך התקנת סורגים מברזל שכלל לא עבר גלוון תעלה לכם ביוקר.
תוך שנה-שנתיים תתפתח חלודה על הברזל, שכבת הצבע שמעל תיאכל ותתקלף, וסביר להניח שתצטרכו לבצע תיקונים או להחליף לגמרי את הסורגים. מעבר להפסד הכספי, הרי שסורג חלודה מאבד מהיציבות שלו ויכול לגרום חלילה לנפילות מהחלון (או מהמעקה) ולפריצות לבית שלכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם ישנו צבע שמונע חלודה גם ללא גלוון?
ממש לא. אם בעל המקצוע טוען שניתן להסתפק בצביעת הסורג בצבע המרייט (בגימור מתכתי), הרי שהוא מטעה אתכם. אמנם צבע זה משמש לעתים לצביעה מעל חלודה, אך זה בהחלט לא פתרון מומלץ, ובטח שלא פתרון שתרצו שייעשה בשלב הקמת הסורג.
לחלודה, יש נטייה להתפשט. לכן, אם הברזל לא מגלוון, צבע המרייט לא יפתור את הבעיה. נקודה קטנה של חלודה, תתפשט ותגרום להחלשת כל הסורגים. אם בכל זאת, גיליתם חלודה על הסורגים, מוטב לשלוח אותם לגילוון, ולא לצבוע אותם בצבע זה. אלא אם אתם מחפשים פתרון זמני של שנה-שנתיים.

מה ההבדל בין גלוון קר לגלוון חם?

גלוון קר, פחות עמיד, אך הוא עדיין יחזיק מעמד מספר שנים, והוא כמובן עדיף על היעדר גלוון בכלל. הוא לרוב פתרון שמתאים יותר למעקות ברזל בתוך הבית, ולא לסורגים שנמצאים בתנאי אקלים משתנים מחוץ לבית.
הטקסטורה של ברזל שעבר גלוון קר היא חלקה יחסית, והוא אולי יותר מעוצב ונעים למגע, אך פחות עמיד. לעומתו, ברזל שעבר גלוון חם, למעשה הושרה באמבטיית אבץ בטמפרטורה של 460 מעלות.
הציפוי שנוצר בהליך זה הוא עבה יחסית (80 מיקרון, בשונה מ-15 מיקרון של ציפוי בגלוון קר). מעבר לכך, הטמפרטורה הגבוהה הזו גורמת לאבץ לחדור אל תוך הברזל ולהגן עליו (ולא רק לצפות אותו מעל). דבר זה, הופך אותו לעמיד ויציב למשך שנים ארוכות.
אם בחרתם בשיטת גלוון חם, דרשו מראש מבעל המקצוע להציג בפניכם חשבונית שפעולה זו אכן בוצעה בצורה מסודרת (קיימים רק מקומות בודדים בארץ שמבצעים פעולה זו עבור מסגרים).
אם החלטתם לבחור באופציה המעט זולה יותר של גלוון קר, הדגישו שאתם מבקשים לראות את הסורג לפני הצביעה ולוודא שהוא מגלוון גם באזורי החיבור של הריתוכים.
אל תוותרו על שלב בדיקה זה, ולפני הצביעה ודאו שהסורג כסוף ומעט מחוספס, מה שיעיד על הגלוון. גימור כסוף לבד הוא לא הוכחה לגלוון, שכן חאפרים יכולים לצבוע את הסורג בצבע בגוון כסוף, על מנת להטעות. לכן, חשוב שהוא יהיה גם כסוף וגם מחוספס.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא כולל מסגרת

העקיצה: אם קיבלתם הצעת מחיר שלא מתייחס במפורש לסוג המסגרת, לעובי שלה ובכלל לעצם קיומה, אתם יכולים למצוא את עצמכם בבעיה.
סורג בטיחותי, כזה שיגן עליכם ויהיה עמיד הוא סורג שמולחם אל מסגרת. העובי המומלץ למסגרת הוא עובי של 2.5 ס"מ לפחות. זאת, על-פי תו התקן של מכון התקנים הישראלי (ת"י 1635) הוא אמנם לא מחייב, אך בהחלט חשוב.
איך להימנע: גם במקרה זה, ידע הוא כוח. גם אם בעל המקצוע תכנן לרמות אתכם, הרי שידיעת התקן, בקיאות במידות הדרושות, בעובי ובאופן ההתקנה, יהיה בהחלט לטובתכם. בכל מקרה, אל תסכימו בשום מצב על עיגון הסורגים לתוך הקיר ללא מסגרת לסורג. כמו כן, אל תסכימו להתקנה של מסגרת דקה מדי, שאינה בהתאם לדרישות התקן שנקבע בארץ.

צביעה ללא חומר מקשר

לאחר שהברזל מגלוון, מגיע שלב הצביעה שלו. ואולם, היעדר מריחה של שכבת ביניים (חומר מקשר), לא תאפשר היאחזות טובה של הצבע על גבי הברזל המגלוון.
הסיבה: גלוון הוא למעשה ציפוי של ברזל בשכבת אבץ, וחומר זה אינו מתחבר טוב לחומר ממנו עשוי הצבע. החומר המקשר (מכונה גם 'פריימר') יקר במיוחד. אמנם ייקח זמן עד שהצבע יתקלף ותבחינו בכך, אך לא כדאי לזלזל בשלב זה. חאפר, ינסה לחסוך על חשבונכם, ידלג על שלב זה ויוותר על שכבת הביניים הזו.
איך להימנע: גם כאן, אין לכם מה לעשות חוץ מלהדגיש בהצעת המחיר שהעבודה כוללת צביעה של הסורג רק לאחר מריחת חומר מקשר (תוך ציון סוג החומר הספציפי).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ריתוכים לא מלוטשים שגורמים לפציעות

הרשלנות: על מנת לחסוך זמן עבודה, בעל המקצוע יכול לרתך את הסורגים למסגרת, אך לא ללטש אותם היטב. הסכנה: ריתוך חד מאוד מסוכן ויכול לגרום לחתכים במשך הזמן. זה קריטי בבתים בהם לילדים יש גישה לסורגים אלו, וחשוב שתמנעו מהם פציעות אלו.
איך להימנע: מאחר שקל מאוד לזהות ריתוכים לא מלוטשים, אל תשלמו לבעל המקצוע עד שהוא מבצע את העבודה כנדרש. בקשו לראות את הסורגים לפני שלב הצביעה, כדי שאם יידרשו תיקונים וליטושים נוספים, זה לא יהיה כרוך בצביעה חוזרת.
מעבר לליטוש של הריתוכים, דעו כי ברזל שעבר גלוון חם, גם הוא מחוספס יחסית. ניתן ללטש ולהחליק אותו מעט. אמנם לא באותה רמת גימור של גלוון קר, אך בהחלט מדובר בשיפור משמעותי.

הימנעות ממתן אחריות על הסורגים ועל ההתקנה שלהם

אם בעל המקצוע מסרב להעניק לכם אחריות של 3 שנים, אל תסגרו איתו מראש. הסיבה למשך אחריות זה, היא שכעבור שנה-שנתיים, סורגים שנבנו בצורה רשלנית, יחלידו.
חאפרים, יסרבו להעניק אחריות על העבודה, אך לא חסרים בעלי מקצוע מנוסים ומיומנים שלא רק שישמחו להעניק לכם אחריות, אלא גם יעניקו אחריות ארוכה במיוחד – הרבה יותר מ-3 שנים.
איך להימנע: לדרוש אחריות שכוללת אי הופעת חלודה על הסורגים, כתנאי מקדים לפני שאתם חותמים על הזמנת העבודה. מסגר שמסרב לכך, הוא ממילא לא מסגר שתרצו לקבל את שירותיו.