הירידות בשוקי המניות בעולם היכו בקרנות ההשתלמות ביוני. אמצעי החיסכון העיקרי של אזרחי ישראל לטווח הבינוני, קרנות ההשתלמות במסלול הכללי, ירדו בממוצע ב-2% בחודש הקודם בעקבות הירידות במדדי נאסד"ק ו-S&P 500, שנפלו ב-8.7% ו-8.4% בהתאמה. מדובר בהמשך המגמה השלילית בקרנות ההשתלמות מתחילת השנה, כשממוצע הירידות שלהן מינואר הוא 7.2%, והתוצאות במסלול הכללי הן הגרועות מאז משבר 2008.
ואם לא די בכך, הרי שהקרן עם התשואה הגרועה ביותר היא גם זו שמנהלת את היקף הנכסים הגדול ביותר - אלטשולר שחם. הקרן, שמנהלת יותר מ-50 מיליארד שקל, רשמה ביוני ירידות של 4.25%, וזו התשואה הנמוכה ביותר של אלטשולר שחם מסלול כללי ממרץ 2020, אז התפרץ נגיף הקורונה והכלכלות נכנסו לסגר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התשואה השלילית בקרן נובעת בעיקר מחשיפה גבוהה למניות אמריקאיות, ובמיוחד למניות בענפי הטכנולוגיה והשבבים. על פי נתוני הקרן, הנכונים למאי, חשיפתה לשוק המניות עומדת על 51% וחשיפתה לחו"ל היא 61%. שני נתונים הגבוהים לעומת הממוצע בענף. אולם גם החשיפה לאג"ח ממשלתיות עם מח"מ (משך חיים ממוצע) ארוך מחוץ לישראל פגעה בביצועי הקרן, מאחר שהצפי לאינפלציה פגע בשוויין. מתחילת השנה ירדה הקרן של אלטשולר שחם בכ-11% - התשואה הגרועה בענף לתקופה, וזו השנה השנייה ברציפות שבה הקרן מתמקמת בתחתית טבלת התשואות.
בניסיון להרגיע את סוכני הביטוח, שאחראים לגיוס לקוחות חדשים עבור אלטשולר שחם, הסבירה החברה את ההחלטה שלה להותיר חשיפה גבוהה לשוק המניות, שכאמור צלל מתחילת השנה. להשקפתו של גילעד אלטשולר, מנהל ההשקעות של בית ההשקעות, האינפלציה היא הבעיה החמורה ביותר שפוגעת בתשואות שוק ההון וקרנות ההשתלמות, אולם הוא מאמין כי הסביבה הזו תיפתר מהר מכפי שמעריכים - רבעון או שניים - וכפועל יוצא הפדרל ריזרב "יהפוך תקליט" ויעצור את עליית הריבית, כי לא יהיה בכך צורך. על פי בית ההשקעות, האינפלציה תחזור לרדת בשנים הקרובות, והכסף שיצא מהשווקים יחזור לנכסי הסיכון, ועל כן הקרן תשמור על חשיפה גבוהה למניות הטכנולוגיה והשבבים.
הקרן שהציגה ביוני את התשואה השלילית הנמוכה ביותר היא זו של הראל, שירדה ב-1.84%. מתחילת השנה הקרן ירדה ב-6.3%, התשואה השלישית בטיבה ב-2022.
לדברי אורי רבינוביץ', סגן מנהל חטיבת ההשקעות בהראל, השינוי בתמהיל ההשקעות מאפיין גם את המתחרים, ואת התשואה העודפת הוא מייחס לאשראי הלא סחיר (הלוואות ישירות לחברות וללקוחות). "האשראי הלא סחיר סייע לנו החודש בשל הרכבו והמח"מ שלו. צריך לזכור שגם אשראי עלול לעבור שיערוך שלילי, כשאינו איכותי, ולכן אנו מתמקדים בהלוואות לזמן קצר. ככלל, יש לנו בקרן פיזור טוב, עם תיק אג"ח קונצרניות מקומיות וחשיפה נמוכה למניות אנרגיה". רבינוביץ' מאמין שביצועי המניות והאג"ח ישתפרו במחצית השנייה של השנה, שכן התשואות המגולמות בשני השווקים היו מאוזנות וחיוביות יותר: "השוק התאים עצמו להעלאת הריבית ולצפי לגידול מתון יותר ברווחים, אולם עדיין יש תהליכים של העלאת ריבית מהירה וסיכון מהאטה כלכלית, שייצרו תנודתיות בשווקים".
במקום שני בטבלת התשואות מדורגת הקרן של מור, בניהול אור קרן, עם ירידה של 1.87% ביוני וירידה של 6.24% מינואר. מדובר במגייסת העיקרית של ענף הגמל בשנתיים האחרונות, שכבר מנהלת כמעט 9 מיליארד שקל לעומת 2 מיליארד שקל בלבד ב-2020. במקום שלישי נמצאת הקרן של מגדל עם תשואה שלילית של 1.91%. הקרן, בהובלת ארז מגדלי, היא זו שרשמה את התשואה השלילית המינורית ביותר מינואר לאחר שירדה 6.15%.