שבוע לאחר כניסתה לתוקף של אגרת הגודש החדשה במנהטן, נרשמה ירידה של 7.5% בתנועה בעיר - כ-43,000 פחות מכוניות ביום - כך עולה מנתונים ראשוניים של רשות התחבורה של מדינת ניו יורק (MTA). האגרה, שנכנסה לתוקף ב-5 בינואר, מחייבת את רוב כלי הרכב בתשלום של 9 דולרים בכניסה לאזור הדרומי של מנהטן בשעות העומס. משאיות וכלי רכב כבדים משלמים סכום גבוה יותר, ובשעות הלילה התעריף מופחת ל-2.25 דולרים. הנתונים הראשוניים מצביעים על שינוי מהותי, כאשר זמני הנסיעה במעברים מרכזיים כמו מנהרות הולנד ולינקולן צנחו ביותר מ-40% בשעות הבוקר. בגשר וויליאמסבורג חלה ירידה של כ-35% ובגשר ברוקלין ירידה של 21%.
"פשוט תסתכלו. יש פחות תנועה, הרחובות שקטים יותר, וכולם מרגישים את השינוי", אמרה ג'ולייט מייקלסון, סגנית ראש מדיניות ויחסי חוץ ברשות התחבורה. "דפוסי התנועה משתנים וימשיכו להשתנות". המהלך כבר רכש לעצמו תומכים נלהבים: "אני נהנה מכל רגע, אין פקקים בשעת העומס וזה מדהים. בהתחלה התנגדתי מאוד כי זה משפיע עלינו ישירות, אבל אחרי שראיתי שזה דווקא מאוד לטובה - אני מעריץ", אומר עידן גיגי, מייסד של חברה טכנולוגית שגר בסטטן איילנד ונכנס למנהטן בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע.
3 צפייה בגלריה
תמרור המורה על האגרה החדשה במנהטן
תמרור המורה על האגרה החדשה במנהטן
תמרור המורה על האגרה החדשה במנהטן
(צילום: REUTERS/Mike Segar/File Photo)
גם אליעד בנארי (46), סוכן נדל"ן שגר במנהטן מעיד כי הכבישים בעיר מרגישים כעת ריקים: "זה מזכיר קצת את תקופת הקורונה. בעל עסק שחשבתי שיתנגד למהלך אמר לי שהוא דווקא מאוד אוהב אותו כי עכשיו הוא מגיע יותר מהר ללקוחות ואין לו בעיה לשלם את האגרה. שעת עבודה שלו עולה 300 דולר ואגרה עולה 9 דולר".

"מקבלים את המשלוח מהמאפייה בזמן"

לדברי דניאל קול (40) מהנדס תוכנה ישראלי ממנהטן, "לרוב המוחלט של אנשים שגרים בתוך אזור האגרה אין רכב, או שיש להם - אבל הם מתניידים כמונו ב-95% מהזמן בלעדיו. אנחנו משתמשים ברכב אך ורק לצאת מהעיר בסוף השבוע. אותי מעניין אם יעלו את המחיר של משלוחים של דברים לתוך העיר כמו וולמארט ואמזון, כי המשאיות משלמות יותר. אני יכול להעיד שקיבלנו את המשלוח הקבוצתי של הג'חנון, מלאווח ופיתות אנג'ל בלי בעיות ביום שני בבוקר והגיע מוקדם מהרגיל".
למרות הדיווחים על צפיפות גדולה יותר ברכבת התחתית, הנתונים לא מצביעים על עלייה משמעותית במספר הנוסעים ברכבות. ברשות התחבורה מסבירים זאת בכך שהמספר הבסיסי של הנוסעים – מעל 3 מיליון ביום – גבוה מאוד מלכתחילה. לעומת זאת, קווי אוטובוס מסוימים שמקורם בברוקלין ובסטטן איילנד רשמו עלייה בכמות הנוסעים.
3 צפייה בגלריה
Reuters_2025-01-14T004821Z_591875336_RC2D4CAFG0XY_RTRMADP_561210.jpg
Reuters_2025-01-14T004821Z_591875336_RC2D4CAFG0XY_RTRMADP_561210.jpg
מנהטן
(צילום: REUTERS/Mike Segar/File Photo)
בתוך אזור האגרה, ההשפעות נותרו מעורבות. בעוד בחלק מהכבישים נרשמה ירידה בתנועה, באחרים לא חל שינוי מהותי. קו אוטובוס שחוצה את מידטאון ונחשב לאיטי ביותר בעיר, קיצר את זמני הנסיעה בדקה בלבד, אך בשעות הלילה כמעט ולא נרשם שינוי משמעותי. לדברי אנליסטים, פחות אנשים נכנסים למנהטן, אבל עדיין קשה לראות שינוי משמעותי במהירויות בתוך אזור האגרה. הנתונים בשלב זה ראשוניים ורבים מהנהגים עדיין ממתינים לראות כיצד המהלך ישפיע על שגרת חייהם.

הכסף יוקצה לשיפור התחבורה הציבורית

המהלך, הראשון מסוגו בארצות הברית, נועד להתמודד עם עומסי התנועה בעיר הצפופה ביותר במדינה ולייצר מיליארדים של הכנסות לטובת שדרוג תשתיות התחבורה הציבורית. הוא עורר כצפוי מחלוקת עזה בקרב תושבי ניו יורק והאזורים השכנים, לצד הפגנות וחששות מפגיעה בעסקים קטנים. תומכי האגרה, מנגד, מברכים על השינוי ורואים בו רגע מכונן למערכת תחבורה עירונית הנאבקת בעומסים מתמשכים ותשתיות מיושנות הזקוקות לשדרוג דחוף.
אגרת הגודש, שהוצעה לראשונה לפני עשרות שנים, נתקלה בהתנגדויות רבות ודחיות חוזרות. המושלת קת'י הוקול, שתחילה תמכה במהלך, עצרה אותו ברגע האחרון ביוני בשל פניות תושבים מודאגים. לאחר מכן חידשה הוקול את התוכנית, בתעריף מופחת של 9 דולרים במקום 15 שהוצע במקור. לפי הערכות העירייה, האגרה צפויה להכניס חצי מיליארד דולר בשנתה הראשונה, שיוקצו למימון פרויקטים לשדרוג תשתיות התחבורה. 80% מההכנסות יופנו לשיפור מערך הרכבת התחתית והאוטובוסים, ו-20% יושקעו ברשת הרכבות הפרברית של ה-MTA.
3 צפייה בגלריה
מנהטן
מנהטן
מנהטן
(צילום: REUTERS/Adam Gray)
עם זאת, לא כולם שותפים לאופטימיות. לדברי אלכסיי אריאל (39), צלם שעבר לאחרונה מחוץ לעיר אך עדיין נוסע אליה ברכבו מדי שבוע לצורכי עבודה, הטענה שההכנסות מהאגרה יועברו לטובת תחבורה ציבורית מקוממת. "קודם כל למי שמגיע עם אוטו מחוץ לעיר הסאבוויי פחות רלוונטי, אז זה לקחת מהכיס של מישהו אחד ולשים באחר. דבר שני, לעיר יש מיליון דרכים לגייס כספים לתחבורה ציבורית. כל יום משתמשים בסאבוויי 6 מליון אנשים. אפשר לייעל את התקציב במילארדים לפני שמטילים קנסות על כל מי שאין לו כסף לגור בלב מנהטן. זה פוגע בי אישית וכמובן שרק העשירים ביותר מרוויחים מזה".
נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, מתנגד גם הוא לאגרה והצהיר כי יפעל לביטולה עם כניסתו לתפקיד - אם כי אינו מחזיק בסמכויות ישירות למנוע את המהלך. למרות התנגדויות, ניו יורק מצטרפת לערים כמו לונדון, סינגפור ושטוקהולם, שהטמיעו בהצלחה תכניות דומות והפחיתו את עומסי התנועה בצורה ניכרת. "בינתיים זה עושה הבדל משמעותי", אומר גיגי. "האם זה יחזיק בעתיד? אני בספק אם אנשי העיר ימשיכו לתמוך בזה. זה בכל זאת עולה ביוקר למי שגר בתוך האזור של האגרה".