לא משנה עד כמה הדלת איכותית ויוצרה בהתאם למידות המדויקות שהעברתם אל ספק הדלתות שלכם, אם בסופו של דבר היא אינה תואמת למידות שבשטח.
הדבר יכול לגרום לאחד מאלו: נזק לפרקטים, מעבר אור מתחת לדלת או פגיעה ביכולת בידוד הרעש של הדלת. כיצד ניתן למנוע זאת? לפניכם המדריך.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תזמון נכון של בעלי המקצוע ימנע את מרבית הטעויות והתיקונים

במהלך שיפוץ עניין התזמון של בעל המקצוע הוא אתגר גם למנהלי פרויקטים מנוסים. קל וחומר, למי שמתנהל לבדו במהלך השיפוץ. אמנם לרוב קבלן השיפוצים הוא שאמור לדאוג לשמירה על לוחות-הזמנים, אבל גם לכם יש חלק בהזמנה של המוצרים להתקנה מול הספקים.
כדאי שתדעו מהם שלבי העבודה ותתחילו את השיפוץ רק לאחר שווידאתם מהם מועדי האספקה, הזמנתם מספיק מראש. בכך, תמנעו מצב שבו העבודה לא מתבצעת לפי הסדר הנכון, מה שיכול לגרור נזק לשאר הדברים שכבר הותקנו, או יאלץ אתכם לעשות פשרות בעיצוב או בהתקנה. דבר זה יכול לעלות לכם לא רק בתוספת כסף, אלא גם בהתקנה פחות מקצועית ובפגיעה בעיצוב המקורי.
שימו לב, שישנם בעלי מקצוע שלא יסכימו להגיע לפני שהשלב שצריך להיות מבוצע לפניהם לא בוצע. לכן, זה יכול לעכב לכם את הליך השיפוץ, לגרור ויכוחים מיותרים והתנערות מאחריות של הספק או של המתקין.
וזאת, בצדק – שכן אם בעל המקצוע נדרש לבצע התקנה בשל מוקדם או מאוחר מדי, הוא לא אמור לקחת אחריות על הנזק שייגרם, שכן זהו לא סדר העבודה הנכון.

מה מתקינים קודם: את הפרקט או את דלתות הפנים?

ההתקנה האידאלית היא כזו שבה קודם מתקינים את הפרקט ורק אז את דלתות הפנים. כמו כן, מומלץ לבצע את מדידת הפתחים רק לאחר התקנת הפרקט. כך, הסיכוי שיהיו טעויות בשלב המדידה הוא אפסי.
ואולם, אם אין לכם ברירה ואתם חייבים לבצע את המדידות עוד לפני הנחת הפרקטים, כדאי לכל הפחות לדאוג לקבל ממתקין הפרקטים את המידות המדויקות של הפרקט (מידות הכוללות את גובה הפרקט לאחר הנחת הספוג.
בכדי להגיע לדיוק מקסימלי, כדאי לקחת דוגמה של הפרקט שעתיד להיות מותקן ודוגמה מהספוג שיונח תחתיו (פיזית, לא בתמונה). ואז, בשלב המדידות, לבצע את המדידה לאחר הנחת הפרקט על הרצפה בשטח.

מהו המרווח שיש להשאיר בין הפרקט לדלת?

כשמחשבים את גובה הנחת הפרקט ביחס לגובה הדלת, חשוב לדעת שממילא הדלת מגיעה במרווח של 5-8 מ"מ מהרצפה. לכן, אין צורך לקחת חשבון כפול, בכדי שהרווח לא יהיה גדול מדי, תחדור כמות גדולה יותר של אור והדלת תבודד רעש בצורה פחות טובה.
ולהיפך, אם הדלת נמוכה מדי, היא תיצור במשך הזמן סימנים על הרצפה (בעקבות חיכוך הדלת בעת הפתיחה והסגירה שלה). במצב כזה, תידרשו לבצע חיתוך מיותר של הדלת, שהוא בבחינת תיקון שבהחלט ניתן למנוע מראש.
אמנם, בלית ברירה, כשיש דלתות קיימות והפרקט מותקן תקופה ארוכה לאחר המגורים בבית, ניתן לבצע חיתוך. אך זו בהחלט לא דרך המלך, למרות שרבים סבורים בטעות שזהו חלק מההליך הנכון.
ישנן דלתות שהאיכות שלהן בהחלט נפגמת בעקבות חיתוך לא מקצועי.
לכן, מוטב להשקיע בשלב המדידה, לייצר אותן בצורה מדויקת ולתלות אותן על צירים בצורה מדויקת, תוך הנחת עבודה שדלתות מתרחבות ומתכווצות בהתאם לשינוי הטמפרטורה (בחורף מתכווצות ובקיץ מתרחבות). על כן, חשוב לשמור על מרווח מספק בין הפרקט לתחתית הדלת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם הפרקט מונח רק בתוך חדרי השינה או גם במסדרון הסמוך?

לעניין זה חשיבות גדולה לגבי התקנת דלתות הפנים. למעשה, יש שלושה מצבים אפשריים. המצב הנפוץ ביותר הוא של חיפוי הרצפה בפרקט רק בחדרי השינה. במצב זה, המסדרונות המובילים אל חדר השינה, מחופים באריחי קרמיקה. במצב זה, יש למקם את סף הפרקט בקו הקיר הפנימי, בהתאם לכיוון פתיחת הדלת. כלומר, יש הבדל אם הדלת נפתחת פנימה או החוצה.
המצב השני, הוא שהפרקט מונח גם במסדרון, בהמשך לחדרי השינה. במצב זה, אין צורך לקצר את הדלת, והיא אמורה להיות מיוצרות ומותקנת כך שהיא באותו הגובה של המשקוף. זאת, משום שלא יהיה צריך להתקין את סף הפרקט מתחת.
המצב השלישי, והפחות נפוץ הוא שחדרי השינה מחופים באריחי קרמיקה בעוד שהמסדרון מחופה בפרקט. במצב זה, הגובה של דלתות הפנים צריך להיות בהתאם לגובה שבו מותקן הפרקט במסדרונות.
כמו כן, יש לדעת מראש איזה סף פרקט צפוי להיות מותקן בכניסה לחדרי השינה (עגול, זוויתי או אחר). ישנם ספי פרקטים בגבהים ובגימורים שונים. בחירה של הסף מראש, תאפשר ייצור מדויק יותר של הדלת, בגובה הנדרש, וימנע חיתוכים מיותרים של הדלת, שרק יהרסו אותה.

האם כדאי להשקיע בדלת עמידה למים?

תלוי. אם רק חדרי השינה מחופים בפרקט, הרי שבמהלך שטיפת הרצפות, מים יכולים להגיע לחלק החיצוני של דלתות הפנים, ולגרום לבלאי מואץ שלהן. במצב זה, שווה להשקיע בדלתות עמידות למים. ואולם, אם ישנו גם פרקט במסדרונות, הרי שניתן להוזיל את מחיר דלתות הפנים, שכן דלתות שאינן עמידות למים עולות פחות, ולרוב לא תרגישו שום הבדל בעיצוב. בהנחה שממילא פרקט רגיש למים, וסביר להניח שלא תשפכו כמויות גדולות של מים בקרבת הדלתות ממילא, אין טעם לשלם יותר על רכיב עמידות למים שלא לצורך.
עוד כתבות בנושא:

איך להתאים את עיצוב הדלתות לפרקטים?

כדאי לבחור את גוון הפרקט ואת גוון הדלתות במקביל, אם אתם בשלב שלפני שיפוץ. זאת, משום שכך תמנעו מעצמכם פשרות עיצוביות או פשרות במחיר.
אם חשוב לכם במיוחד דלתות פנים צבעוניות, מוטב אולי להתחיל את בחירת הגוון בהן, ואז להתאים את הפרקט למכלול העיצוב. ולהיפך, אם הפרקט הוא שיקול עיקרי עבורכם, ואתם בוחרים בפרקט בגוון ייחודי, ובהתקנת פישבון (זיג-זג), למשל, כדאי יהיה להתאים את הדלת לפרקט ולסגנון העיצוב המאפיין אותו.
בחירה שלהם במקביל, תאפשר לכם לשקול את מכלול השיקולים: גוון, סוגים, איכות, רמות מחיר וסגנונות שונים של הדלתות, של הידיות ושל המשקופים. ברגע שסגרתם אחד מהם, לפני שקיבלתם החלטה על האחר – אתם כבולים ומוגבלים יותר באפשרויות.