בשיתוף אתר "המקצוענים"
הן טרנדיות מאוד, מתאימות לתוך הבית ולחצר, לא חייבים להסתפק בצבע הבטון המקורי והן נחשבות לקלות לתחזוקה.
ואולם, למדרגות מבטון, יש גם חסרונות שצריך להכיר מראש ולאהוב. סדקים, למשל. מה עוד? לפניכם פירוט מלא במדריך למתלבטים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם היתרונות והחסרונות של מדרגות בטון מוחלק?

יתרונות: ממש כמו עבודה עם גבס, הרי שבטון מוחלק מאפשר שפע של אפשרויות תכנון ופיסול, ולכן הוא פתרון יצירתי מאוד פופולרי בעולם הבנייה והשיפוצים כיום.
הוא מתאים לסגנונות עיצוב רבים, משתלב עם חומרים רבים ושונים: עץ, שיש, קרמיקה וטרצו והוא מאפשר שליטה מלא בגודל, בצורה ובטקסטורה.
המדרגות שניתן לצקת בעזרתו יכולות להיות צפות חלקית או כמו מרחפות לגמרי עם חיבור נסתר לאחד הקירות או לתשתית נסתרת. הן יכולות להיות ישרות או ספירלה, מחוברות זו לזו או מנותקות. אינסוף אפשרויות לפניכם.
מבחינת תחזוקה, הן נחשבות לעמידות מאוד, שכן הן יכולות לשאת משקל כבד, הן עמידות בפני כתמים ושריטות וניתן לחדש את שכבת הגימור שלהן בקלות יחסית.
חסרונות: בטון מתיישן ונסדק. זו עובדה מוגמרת, והיא לא הולכת להשתנות. זה לא עניין של איכות ההתקנה, אלא פשוט אופי החומר. אם אינכם אוהבים את הסדקים הקטנים, מראש אל תבחרו בבטון מוחלק.
אמנם הסדקים לא ישפיעו על העמידות והבטיחות של המדרגות, אך זהו דבר שלא יהיה ניתן לתקן בקלות, ויחייב אתכם לחפות את המדרגות שוב, אם לא תאהבו את הסדקים.
פתרון נוסף, הוא לבחור בשיטת ה"וואבי-סאבי" ולהפוך את החיסרון ליתרון, תוך מילוי הסדקים בחומר מעניין, והפיכתם למעין 'גידים' מעוצבים של שיש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד חיסרון הוא החומר להשתמש בחומר מונע החלקה בשלב ציפוי הבטון. אחרת, במגע עם מים, הבטון הופך לחומר מחליק ומסוכן. זה חשוב במיוחד בתנאי חוץ, בהם גשמים יהפכו את המדרגות ליותר מסוכנות לטיפוס עליהן.
ויש גם את עניין המחיר. בשונה מריצוף רגיל או מדרגות עץ, הרי שעבודה עם בטון מוחלק מייקרת את עלות הקמת המדרגות.

מהם סוגי המדרגות הנפוצים מבטון מוחלק?

בטון מוטבע: סוג זה מכונה גם 'בומנייט'. למעשה, הוא ריצוף בתבנית, שמאפשר ממש פיסול של מדרגות צפות בכל רוחב ועובי וצורה שתרצו (מרובעות או ספירלות). הוא מאפשר תוספת גוון וטקסטורה בקלות, ולמעשה הוא פתרון יצירתי מאוד למי שרוצה מדרגות ייחודיות.
בטון מוחלק צרוב: בטון צרוב נקרא כך משום שהוא כולל 'חומצות' שמוסיפות לו גוונים מיוחדים. בשונה משכבת בטון חלקה, הוא כולל ממש 'הדפס'. תקראו לזה ה"שיש" של הבטון. צריך לאהוב את המראה הזה, והוא בהחלט מוסיף עניין ומתאים לסגנון עיצוב מודרני-אורבני ולסגנון העיצוב התעשייתי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מיקרוטופינג: זהו חיפוי דק יחסית, שמתאים לחיפוי מדרגות קיימות. קל לפסל איתו, והוא לא מחייב פירוק של הריצוף ויישום של הבטון עליו.
חומר זה כולל חומרים פולימרים גמישים שמסייעים לפסל איתו ולעצב איתו שכבת חיפוי שתסתיר בצורה טובה את הקיים, אך לא תרגיש כמו חיפוי.

מהם שלבי העבודה של התקנת מדרגות מבטון מוחלק?

הקמת הקונסטרוקציה: לצורך הקמת מדרגות צפות, תצטרכו להזמין מסגר שיבנה לכם את בסיס המדרגות. על תשתית הברזל תחברו את פלטות הבטון המוחלק שיהוו את המדרגות הצפות.
ליטוש הריצוף הקיים: בין אם גרם המדרגות עשוי מבטון חשוף או שהוא כבר מרוצף, תחילה יש צורך לבצע את ההכנה ליציקת הבטון. זאת, תוך שימוש בדיסק לצורך ליטוש התשתית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
יציקה של שכבת הבטון: את יציקת הבטון יש למרוח בעזרת מרית החלקה, תוך שימוש ברשת פיברלגס, לצורך קיבוע שכבת הבטון החדשה לשכבה הקיימת.
מריחת הבטון המוחלק: רק לאחר ייבוש מלא של יציקת הבטון, יש לבצע ליטוש נוסף, ולאחר מכן למרוח את השכבה העליונה של הבטון המוחלק, בעזרת מרית החלקה. שכבה זו, היא בהתאם לבחירתכם כאמור (מיקרוטופינג או בומנייט, למשל).
מריחת שלב הגימור הסופי (סילר): השכבה הסופית היא למעשה שכבת הגימור. מטרתה להעניק גימור שישמש לאיטום הבטון ואף יעניק את המראה הסופי הרצוי (מאט או מבריק, לפי טעמכם).
שימו לב, שגם לפני מריחת הסילר חשוב לבצע ליטוש של שכבת הבטון ולהקפיד על ניקוי יסודי לפני מריחת הסילר.

כמה זה אמור לעלות ומה משפיע על המחיר?

שכבת גמור של בטון מוחלק, עולה יותר מאשר ריצוף גרם מדרגות באריחים.
החישוב הוא לפי מספר המדרגות, כך שככל שכמות המדרגות גדולה יותר, כך המחיר לכל מדרגה צפוי להיות נמוך יותר. טווח המחירים הנהוג בשוק זה הוא בין 1,000 ל-2,000 שקל לכל מדרגה.
כאמור, המחיר יושפע לא רק מהכמות, אלא גם מסוג הבטון שתבחרו, במצב התשתית הקיימת.
הסוג הזול יותר של בטון מוטבע יהיה בטווח הנמוך יותר (עד כ-1,300 שקל לכל מדרגה), ואילו החיפוי היקר יותר – מסוג מיקרוטופינג, יעלה בין 1,500 ל-2,000 שקל למדרגה.