לראשונה מזה חודשים ארוכים, אום אל-פחם אינה מובילה את רשימת הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר, אלא רהט, כך עולה מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום (רביעי) ומוסברים בשירות בפיטורים עונתיים המאפיינים את חודשי הקיץ - בעיקר במקצועות ההוראה.
אולם, גם בחודש יולי, הערים בהן שיעור דורשי העבודה הוא הגבוה ביותר הן ערים ערביות או מעורבות, כאשר ביולי רהט, כאמור, הובילה את הרשימה עם 9.5%, אחריה אום אל-פחם עם 9% ובמקום השלישי והרביעי היו עכו (עיר מעורבת) ונצרת, עם שיעור דורשי עבודה של 6.5% ו- 6.2%, בהתאמה. ביטוי לפיטורי הקיץ ניתן בשיעורי העלייה שנרשמו במספר דורשי העבודה בערים החרדיות: במודיעין עילית נרשמה עלייה של 119%, באלעד של 94.2%, בבני ברק של 66.8% ובביתר עילית של 65.6%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

פיטורי קיץ

במהלך חודש יולי עלה מספר דורשי העבודה בכל הארץ ב-6.6%, והסתכם ב-152.7 אלף. העלייה בשיעור ובמספר תובעי האבטלה מתרחשת במקביל לירידה במספר ובשיעור תובעי הבטחת ההכנסה. הנתונים באים במקביל לדיווח בימים האחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על עלייה מסוימת במספר ובשיעור המובטלים בישראל, ומצד שני נתוני הלמ"ס מעידים כי המשק הישראלי מצוי בצמיחה גבוהה - 6.8% ברבעון השני של השנה.
מהדוח שפרסם היום שירות התעסוקה עולה כי חרף פיטורי הקיץ, היחס בין מספר המשרות הפנויות למספר דורשי העבודה במשק עומד על 0.96, גבוה מזה שנרשם בחודש יוני (0.9), כלומר יש כמעט הלימה ביחס שבין מספר המשרות הפנויות במשק למספר דורשי העבודה, מה שמעיד על הסיכוי הגבוה למצוא עבודה למי שמבקש לשוב למעגל העבודה. למעשה, מי שמבקש לעבוד – יכול למצוא עבודה בימים אלה ללא קושי רב מדי, אף כי לעתים תוך התפשרות על המקום והמקצוע.
נוכח פיטורי הקיץ, שמתאפיינים בשיעור גבוה יותר של צעירים וביותר נשים מגברים, עלה שיעור הצעירים בקרב דורשי העבודה ב-1.8 אחוזים בהשוואה לחודש יוני - ועמד על 27.5% בסך הכל, כמעט זהה לשיעורם קודם למשבר (27.3% ביולי 2019). שיעור הנשים בקרב דורשי העבודה עלה בכ-2.3% בהשוואה לחודש יוני - ועמד ביולי על 56.1%, שיעור כמעט זהה לזה שנרשם ביולי 2019, קודם למשבר, שעמד אז 56%.
פיטורי הקיץ אופיניים יותר גם במגזר החרדי, שם עלה שיעור החרדים בקרב דורשי העבודה ב-2.3% - ובסך הכל מספרם רשם עלייה של 4.8 אלף, שמהווים עלייה של 5.8% בהשוואה לחודש יוני.
2 צפייה בגלריה
חופשה ברהט
חופשה ברהט
רהט
(צילום: אסף קמר)
עוד מדווח שירות התעסוקה כי נשמרה יציבות יחסית בהשוואה לחודשים הקודמים באשר להתפלגות לפי אשכולות, כאשר לבד מעלייה של 0.3% בקרב האשכולות הנמוכים (3-1), עלייה שולית עוד יותר בקרב האשכולות הגבוהים (8-10, עלייה של 0.1 אחוז) וירידה שולית בקרב אשכולות הביניים (3-1, ירידה של 0.5 אחוז).
עוד מתברר כי נרשמה עלייה משמעותית בקרב ענפי ההוראה, התמך להוראה והעבודה הסוציאלית, כל אותם מקצועות שמאופיינים בשיעורים גבוהים של פיטורי קיץ. בנוסף, נמשכה מגמת העלייה במספר דורשי העבודה מענפי ההייטק, שמאפיינת את החודשים האחרונים.
יצוין כי 117.5 אלף מבין 152.7 אלף דורשי העבודה שהיו רשומים בשירות התעסוקה בחודש יולי, הם כאלה שהיו רשומים כדורשי עבודה גם בחודש יוני, כאשר 35.2 אלף הנותרים הם נרשמים חדשים.