הימים מתחממים ומחזירים את הצורך לעשות שימוש במזגן. רגע לפני שנהיה כאן חם באמת, וטכנאי המיזוג נהיים יותר עסוקים ולחייב אתכם ברף העליון של המחירון, כדאי לבדוק את תקינות המזגנים בבית. מהן התקלות הנפוצות? כיצד תוכלו לזהות אותן ובאילו מקרים לא כדאי להשקיע בתיקון? בדקנו.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה: המזגן לא מקרר

השלט לא מכוון נכון: גם אם תכוונו את השלט לטמפרטורה מאוד נמוכה, כל עוד הוא אינו על מצב (Mode) קירור בשלט, הוא לא יקרר. הסימון הוא עם אייקון של פתית שלג (לא חימום, ולא אוורור).
"פעמים רבות אנשים ממהרים בייחוד בתחילת העונה החמה להזמין טכנאי מזגנים, מתוך מחשבה שהמזגן מקולקל, בעוד שבפועל לחיצת כפתור אחת על השלט, תגרום לו לפעול בצורה תקינה", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים"." לכן, רגע לפני שאתם ממהרים להיפרד מדמי שירות מיותרים של 200-250 שקל, ודאו שלא לחצתם בטעות על המקש הלא נכון בשלט, או שטרם העברתם אותו ממצב החימום של החורף, לעונה הנוכחית".
דליפת גז: המזגן הוא מערכת סגורה, ולפיכך גז לא אמור לדלוף מהצנרת של מערכת זו. עם ואולם, לעתים בשל התקנה לא נכונה או בלאי טבעי, יהיו מקרים בהם תיווצר דליפה קטנה באחד מצינורות הגז, או מרכיבים אחרים כמו סוללת האיוד או המדחס.
לרוב, הגז ידלוף באיטיות, ומבלי שתבחינו בסימנים כלשהם. כשהדליפה תהיה משמעותית, המזגן יפסיק לקרר כמו שצריך. במקרה כזה, גם אם תבחרו באפשרות הזולה יותר של מילוי גז, ודאו שהטכנאי יקזז לכם את עלות המילוי, אם היא לא תהיה אפקטיבית.
כלומר, אם הבעיה תימשך, בביקור הבא כשהוא יגיע לגלות את מקור הנזילה (תיקון יקר יותר), הוא לכל הפחות יקזז לכם את עלות מילוי הגז. שימו לב, כי ישנם מקרים שבהם ניתן להלחים את מקטע הצנרת הסדוק, וישנם מקרים שבהם לא ניתן, ואז ההמלצה היא לא לתקן את מקור הדליפה, אלא להחליף מזגן.
תקלה בכרטיס האלקטרוני של המאייד: תפקידו לקבל את הפקודות מהשלט ולהעביר אותן הלאה, כך שהמעבה יידע מתי להיכנס לפעולה ומתי להיכנס למצב השהיה. אם ישנה תקלה באחד מחיישני הכרטיס, המעבה לא יוכל להיכנס למצב פעולה.
המדחס או הקבל של המדחס מקולקל: תפקידו של הקבל הוא להתניע את המדחס, ולגרום לו להיכנס לפעולה. לרוב, הם ייהרסו בשל בלאי טבעי במשך הזמן. כלומר, גם אם הם הקבל יצליח להפעיל את המדחס, פעילותו לא תהיה יעילה, והמזגן יפעל מבלי לקרר. לעתים, גם החלפת הקבל לא תספיק, וייתכן שהתקלה היא במדחס עצמו. במקרה כזה, גם אם המאייד יעבוד, פעולת הקירור לא תתאפשר.
כמה יעלו תיקונים במזגן? למחירון המלא לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה: המזגן מרעיש תוך כדי עבודה

המזגן יכול להרעיש מהיחידה החיצונית או הפנימית. בשני המקרים, מוטב לא להתעלם מהרעש, כדי למנוע תקלות ברכיבים נוספים של המזגן, דבר שעלול לגרום עלויות תיקון גבוהות יותר.
רעש מכיוון היחידה החיצונית: רעש זה יכול להיגרם בשל התרופפות הרכיבים המקבעים את היחידה הזו, כמו מכסה שלא הותקן בצורה מקצועית. כמו כן, גוף זר, חתיכות ענפים או לכלוכים שעפו ברוח ונתקעו בין כנפי המאורר, יכולים לגרום לרעש. שימו לב שרגליות המזגן לרוב מקובעות עם גומי שאמור למנוע רעש, אך שהוא יכול להישחק עם הזמן, ולהיות מקור הרעש.
רעש מכיוון היחידה הפנימית: אם מכסה המזגן לא נסגר כראוי, או אם חלק ממנו נשבר, זה יכול לגרום לו לרעש חזק בתוך הבית. כמו כן, פילטרים שלא קובעו כמו שצריך בתושבת, יכולים לגרום לרעש מטריד. גם התקנה לא מקצועית, עלולה לגרום למאיץ להיות ממוקם בצורה לא מדויקת על התושבת שלו ולהרעיש. תריסים רופפים, ולעיתים גם דמפרים שמותקנים במערכת מיזוג מיני-מרכזית, עלולים לגרום לרעש. הרעש עלול להיות חזק יותר ככל שמגבירים את עוצמת האוורור של המזגן.
במרבית המקרים, תקלה זו ניתנת לתיקון ואינו מעידה בהכרח על תקלה מאחד הרכיבים. עם זאת, כדאי לוודא את מקור הרעש. מדחס מקולקל משמיע רעשים חזקים במיוחד, שאף ימנעו מהמזגן לתפקד בצורה תקינה ממילא.
"במצב זה, לא בטוח שהתיקון ישתלם, שכן מדחס הוא רכיב יקר, שיכול לעלות כ-50 אחוז משווי של מזגן חדש", מסבירים במוקד השירות. "כמו כן, רעשי שריקה במצב חימום למשל, יעידו על עודף בגז, כך שכדאי להזמין טכנאי מזגנים שימדוד את לחץ הגז במזגן".
עוד כתבות בנושא:

התקלה: נזילת מים מהמזגן

ישנן סיבות שונות לנזילות מים מהיחידה הפנימית של המזגן.
סתימה או סדקים בצינור או בתעלת הניקוז: צינור הניקוז המחובר ליחידה הפנימית, אמור לנקז את המים שנפלטים מהמזגן החוצה. כשהוא נסתם, המים מתנקזים אל תוך הבית. לרוב זה יקרה כשהוא מותקן בשיפוע לא נכון או שהוא מקופל. ניתן לבדוק את מצב הצינור החיצוני עצמית, ולתקן את השיפוע בקלוץ מבלי לקרוא לטכנאי.
לעומת הצינור, תעלת הניקוז היא פנימית, ולכן לא ניתן לתקן עצמאית תקלה בה. לרוב היא תיסתם כתוצאה מהצטברות של לכלוך, ותגרום לנזילת מים בתוך הבית.
פילטרים שנסתמו מלכלוך ואבק: הפילטרים הממוקמים בתוך היחידה הפנימית אמורים לסנן את האויר שנשאב מחלל החדר אל תוך המזגן, לפני שהוא עובר את פעולת הקירור. כשהוא נסתם מאבק ולכלוך, הדבר יגרום לקושי להוציא את האוויר. בהיעדר זרימה חופשית, המאייד (שתפקידו לשאוב את החום מחלל הבית) יתאמץ יותר מהנדרש, ויגרום לנזילת מים. לצורך תיקון, טכנאי יצטרך לפתוח את יחידה הפנימית ולנקות אותה ביסודיות, ולוודא שכל מעברי המים פתוחים.
דליפת גז שגורמת למאייד לקפוא ובעת הפשרה לטפטף: המזגן הוא מערכת סגורה, ולפיכך גז לא אמור לדלוף ממנה. במקרה של דליפת גז, פעמים רבות נראה הצטברות של קרח על המאייד. כשהוא מפשיר, הוא מטפטף וגורם לנזילת מים בתוך הבית. במקרים בהם דליפת הגז היא מהמדחס או מהסוללות במזגן, לרוב לא משתלם להשקיע בתיקון, שכן מדובר בעלות של כמחצית מעלות של מזגן חדש.
בכתבה הבאה נרחיב על תקלות נוספות, ביניהן: קצר חשמלי, ריח רע מהמזגן וחוסר תגובה לשלט של המזגן.
צריכים טכנאי מזגנים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 09:53, 24.04.20