"אנחנו תמיד עובדים בשיטה אמריקאית על בסיס לילות לבנים, במידת הצורך". כך פותח עורך דין גלעד פינקלשטיין את הריאיון, מסמל את הנחישות והמסירות שמאפיינות את המשרד שלו בתקופות מאתגרות. בריאיון שמתקיים בשעת לילה מאוחרת מאוד במשרדים התל אביביים עם הנוף עוצר הנשימה של העיר הלבנה, חושף עו"ד פינקלשטיין כיצד משרד עורכי הדין שלו ניווט את האתגרים המורכבים של השנה האחרונה, תוך שמירה על יצירתיות, גמישות ומחויבות עמוקה ללקוחות.
הוא נולד וגדל בחיפה, בעל תואר במשפטים (.LL.B) ותואר בחשבונאות (.B.A) מאוניברסיטת תל אביב. לפני שהקים את משרדו, עבד עו"ד פינקלשטיין במשרדי עורכי הדין והייעוץ הפיננסי הבולטים בתל אביב ובמשך מספר שנים שימש כעוזר הוראה בקורסי דיני תאגידים ותורת המשפט.
איך אתה מסכם את השנה האחרונה במישור המקצועי ובאופן כללי?
"גדלתי בחיפה, ומה שהתושבים והמשפחה חוו שם במלחמה היה משהו שהם לא הכירו. החרדה הזו שבכל רגע נתון עלול משהו רע לקרות, הבהלה מהאזעקות ובכלל המצב הכללי במדינה הוא משהו שישפיע עלינו כמה שנים קדימה. כולי תקווה שנתאושש ובמהירות. בצד המקצועי, השנה האחרונה הייתה קוקטייל מורכב של אתגרים ופתרונות.
חלק מהלקוחות פונו מאזורי החזית תוך כדי שהם מתמודדים עם ענייניים משפטיים דחופים. גילינו יצירתיות בהבנות עם ספקים, נושים ועובדים - יכולת לבנות פתרונות תקדימיים. מצד שני, קשיי המילואים והמתיחות הולידו אי ודאות ממשית בייעוץ ללקוחות שהיקף העסקים שלהם נפגע באחת. זאת הייתה שנה שהוכיחה את הגמישות והאכזריות של המשק".
האם שינית את אסטרטגיית הניהול בשנה האחרונה?
"לא שינינו את הליבה שלנו - אנחנו תמיד עובדים בגישה אמריקאית. כמו רבים אנחנו משלבים כלי בינה מלאכותית ומחייבים את עצמנו להתרגל להפעיל אותם בכוח, אבל שומרים על יחס של 80% מהזמן למחשבה, התייעצות ותקיפת רעיונות, ורק 20% לביצוע. בשנה האחרונה זה דרש הרחבה של צוות היועצים - ועשינו מהלימון לימונדה. חדשנות היא חלק משמעותי במשרד ובכלל אני חושב שמי שלא ילמד להתמקצע על המכונות יישאר מאחור".
מה היו האתגרים הבולטים השנה?
"פינוי עסקים מאזורי החזית היה תקדימי וייחודי. הקמנו חמ"ל משברים עם סדר עדיפויות מבוסס על מערך הלידים של היזמים - כדי לא להשאיר ‘כסף על הרצפה’, ורק אז התמקדנו בצמצום סיכונים משפטיים. האתגר היה בעוצמת האירוע, אבל הלקוחות הבינו את המורכבות. אני חושב שזה אחד מהחוזקות הגדולות ביותר של האנשים בישראל - הסולידריות ברגעי משבר. הלוואי ונאמץ את זה גם בזמני שגרה".
הקליניקה לעסקים קטנים
כמשרד שמאמין בערך החברתי והכלכלי של עסקים קטנים, מחויב המשרד של עו"ד פינקלשטיין לתמיכה בקהילה עוד טרם פרוץ המלחמה כחלק בלתי נפרד מהדי.אן.איי של החברה. "שילוב פרויקטים חברתיים הוא חלק מהותי מהתרבות הארגונית שלנו, המשקף את האמונה כי עסקים יכולים להוות כוח חיובי ומשמעותי בחברה", הוא מסביר.
מה היה הפרויקט הבולט שלכם?
"הקליניקה לעסקים קטנים - מיזם פרו בונו ייחודי המעניק תמיכה מקצועית לעסקים בראשית דרכם. מדובר בליווי מקיף החל מסטרטאפים צעירים ועד יזמים עצמאיים, תוך מתן כלים, ייעוץ אסטרטגי וליווי מקצועי. המטרה היא לסייע ביצירת תשתית עסקית איתנה, תומכת ומעצימת יזמים בתחילת המסע העסקי שלהם. תהליך זה מאפשר לחלק מהעסקים להגיע לצמיחה משמעותית ואף למצות את הפוטנציאל העסקי שלהם. על אף ההשקעה הניכרת של זמן וערך מקצועי, אנו רואים בכך זכות גדולה ותרומה משמעותית לקהילה העסקית. זה מודל שבא ואומר שהצלחה עסקית היא לא רק תוצאות כספיות, אלא גם יכולת לייצר כוח אמיתי בקהילה".
מה התיק הכי מעניין ובולט שעסקת בו בתקופה האחרונה?
"נדרשנו ללוות מאבק שליטה על אחד הנכסים הדיגיטליים הבולטים בישראל, שהוא למעשה נכס דיגיטלי בינלאומי. בקרקע יחסית לא חרושה בארץ, נדרשנו לשאלות על שווי בעסק בינלאומי והנחות מוצא משפטיות בקשר לניהול פעילות נדירה בנוף. החלק המרתק היה לנתח את ניהול הפעילות מאחורי הקלעים – מבחינה אופרטיבית ופיננסית. הרמנו טלפונים לחברים מעבר לים כדי ללמוד איך הם ניגשו לסיטואציה ולמדנו לחשוב מחדש על סכסוכי שותפים בקשר לנכסים דיגיטליים, רשתות חברתיות ומערך ה’לידים’ שבא בעקבותיהם".
מה התוכניות להמשך?
"השאיפה היא תמיד להתרחב, לא רק במובן העסקי של המילה אלא גם במישור המקצועי והלימודי. אנחנו נמשיך להגדיל את המרחב העסקי שלנו וגם נהיה מנוע של חדשנות משפטית, תוך יצירת פתרונות יצירתיים וראייה פורצת דרך בתחום המשפט. נמשיך להשקיע בטכנולוגיה, בצוות המקצועי ובתמיכה בעסקים קטנים. אני גם חושב שהמשק ידע להתאושש, זה הטבע הישראלי וה’סופר פאוור’ שלנו - היכולת להפוך אתגרים להזדמנויות ולצמוח דווקא בתקופות של אי-וודאות".
דיברת על חדשנות משפטית, איך הקידמה הטכנולוגית יכולה באמת לייעל תהליכים בענף?
"זו נקודה מעניינת. ב-20 השנים האחרונות צמחה פרקטיקת מגה-משרדים של מאות עורכי דין, שהחזיקו ביתרון מובהק לטפל בכמות גדולה של תיקים. הם גם נהנו מהיתרון לתת פתרון במקום אחד. היום משרד קטן, יכול להיות מהיר, ויודע למשל לעבוד על סט נתונים בקנה מידה חסר תקדים בדיוק גבוה יותר מהצוותים הגדולים של שנות ה-90 וה-2000. כשפועלים מתודית – באמצעות כלי ה-AI המוכוונים למקצוע – משרדי הבוטיק חוזרים לאופנה".
אבל לא הכל ורוד. "אנחנו לומדים שהמכונות חוות הזיות – ואנחנו עדיין בעולם שבו המומחים חייבים לעמוד מאחורי המכונות אחרת השימוש לא אחראי. עם זאת, העולם שבו רק צוותים גדולים יועדו לתיקים מסוימים חלף – עורך דין עם חיבור אינטרנט מהיר ומיומנות יכול פוטנציאלית לנהל ישיבות דירקטוריון של חברה שנסחרת בנאסד"ק; להיות אחראי על דיווחים; ובמקרים מסוימים בתוך שבועות להוציא תשקיף; אפילו מבלי שהפרויקט יכביד על המשרד שלו. זה לא ייעול, זו מהפכה".






