כאשר אתם בוחרים מעקות לביתכם, חשוב לשים דגש על שני פרמטרים: בטיחות ואסתטיקה. בהיבט הבטיחותי, הרי שהאחיזה בהם חייבת להיות יציבה ואדוקה.
השימוש בהם הוא יומיומי, ובהתחשב בסטטיסטיקה המצערת, לפיה מרבית התאונות בקרב ילדים הם דווקא בסביבה הביתית, המעניקה להם תחושת ביטחון, הרי שאין להקל בכך ראש.
אמנם בתוך הבית, בייחוד לאחר קבלת טופס 4, יהיה הרבה יותר קשה לתפוס אתכם על ליקויי בנייה החורגים מהתקן, אך בקרות אסון, הכאב שלכם יהיה כפול, לאור העובדה שניתן היה למנוע זאת בקלות תוך היצמדות לתקני הבטיחות המחייבים.
מבחינה אסתטית, הרי שהחומרים מהם עשוי המעקה משפיעים על עיצוב הבית. ישנם חומרים, שקשה יותר לתחזק, מה שיכול להפוך אותם לאלמנט מאוד מכוער, מלוכלך ובולט בבית. לכן, הבחירה צריכה להיות תוך הסתכלות ארוכת טווח, גם בהיבט של איך הם מתיישנים, כמה קל לנקות אותם (זכוכית, למשל מצריכה הקפדה יתרה על כך) והאם יש להם נטייה להישחק בקלות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מעקה זכוכית: יפה, אך מחייב ניקוי בקביעות

מעקות זכוכית מושכים מאוד את העין ומשווים מראה אלגנטי ויוקרתי לחלל. לרוב, המעקה עשוי מזכוכית חזקה ויציבה, וזאת במטרה לשמור על הבטיחות של יושבי הבית.
חשוב לתחזק את הזכוכית, שכן הקפדה על ניקיון הזכוכית, תסייע במניעה של סדקים ושריטות, באמצעות חומרי ניקיון ייחודים שמתאימים לניקוי מעקה זכוכית.
חשוב גם לבדוק את יציבות המעקה מעת לעת, כך שהוא יישאר יציב ואיתן. אמנם הזכוכית נחשבת לחומר גלם חזק ואינה נסדקת בקלות, אך מיד ברגע שמתגלה פגם, יש צורך בהחלפתה, לצורך הבטחת היכולת שלה לשמש לייעוד לשמה התקנתם אותה.

מעקה ברזל: חזק ועמיד אך מחייב שמירה מפני קורוזיה

מעקה ברזל ישתלב באופן מושלם עם בית שמעוצב בסגנון תעשייתי מודרני. מעקה עשוי מברזל עלול לפתח חלודה, לכן חשוב להקפיד על תחזוקה נכונה שלו. יש לשמור על מגע עם נוזלים וחמצן, על מנת למנוע היווצרות חלודה. מעבר לעובדה שחלודה אינה אסתטית במיוחד, הרי שהיא גם מסוכנת למגע ברגע שהיא הופכת לחדה וגורמת להתפוררות החומר, דבר שפוגע ביציבות המעקה.
כמו כן, תוכלו לצבוע את המעקה בצבעים מונעי קורוזיה, ובכך לשמור על המעקה מהתפתחות של חלודה. בנוסף, יהיה עליכם להקפיד לנקות את המעקה עם חומרי ניקוי ייעודיים, כך תשמרו עליו מפגמים ושריטות.

מעקה עץ: חמים וכפרי, אך מצריך צביעה ושמירה מפני שריטות

מעקה העץ משתלב בצורה מדויקת בבית המעוצב בסגנון כפרי, העץ משרה אווירית ביתית נעימה. העץ נחשב לחומר גלם יציב ובטיחותי מאוד, אך הוא גם עלול להתבלות בעקבות שינויי מזג האוויר, לכן חשוב לתחזק אותו באופן שוטף.
איך? תוכלו לצבוע את המעקה מפעם לפעם ובכך לשמור עליו. גם את מעקה העץ צריך לנקות באמצעות חומרי ניקוי ייעודים, במטרה לשמור עליו מפגמים ושריטות. חשוב מאוד להימנע משפשוף אגרסיבי מדי שלו עם סקוטש או עם מטאטא גס, בכדי למנוע שריטות וקילופי צבע ושכבת הלכה המגנה עליו. בנוסף, חשוב להימנע מניקיון שלו עם כמות גדולה יותר של מים שתהרוס אותו.
בהחלט ניתן להסתפק במטלית לחה ובחומר ניקוי עדין. כדאי להקפיד לצבוע אותו מדי פעם באמצעות לכה וצבע ייעודי לעץ, אשר יהוו שכבת הגנה וישמרו עליו לאורך זמן רב יותר.
4 צפייה בגלריה
אמנם יש פחות מראה של סורגים, אך המעקה מסוכן ומנוגד לתקן
אמנם יש פחות מראה של סורגים, אך המעקה מסוכן ומנוגד לתקן
אמנם יש פחות מראה של סורגים, אך המעקה מסוכן ומנוגד לתקן
(צילום: shutterstock)

מעקה אלומיניום או נירוסטה: טרנדי, מודרני, אך גם רגיש לשריטות

אלו מעקות העשויים ממתכות המאופיינות בחוזק רב ובעמידות גבוהה במיוחד. המשותף להן הוא שהן אינן מצריכות הקפדה על תחזוקה מיוחדת ושהן מתאימות לסגנון עיצוב מודרני.
נירוסטה (שהיא פלדת אל-חלד) יותר עמידה מאלומיניום, שכן אינה מפתחת קורוזיה במשך הזמן. לעומתה, האלומיניום מעט פחות עמיד שכן בדומה לברזל, גם עליו יכולה להיווצר חלודה, מה שמחייב להקפיד על צביעה שלו כשהצבע נפגם או מתקלף (לרוב אחת לשנה-שנתיים מומלץ לצבוע אותו).
הנירוסטה, אינה מחלידה, אך הניקוי שלה אמור להיות עדין יותר. היא רגישה במיוחד לשריטות, ולכן יש לנגב אותה בעדינות, ולעתים קרובות, כדי למנוע צורך בניקוי אגרסיבי יותר, שיהרוס אותה.
לא משנה באיזה חומר אתם בוחרים, הרי שחשוב להשוות מחירים במחירון הנהוג בשוק למעקות מהסוגים השונים (מעקות ברזל, מעקות עץ או מעקות זכוכית).