הרשות להשקעות אישרה משנת 2017 מענקים במסלול להפחתת פליטות גזי חממה בהיקף של כ-328.5 מיליון שקל לחברות ולרשויות מקומיות ברחבי ישראל, כדי לעודדן לעבור לכלכלה דלת פחמן. וכך, חברות הפועלות בתחום הפחתת פליטות והתייעלות אנרגטית, וכאלה שפעלו לצמצום תופעת אי החום העירוני וייצור אנרגיה מתחדשת, נהנו מהמענקים של משרד הכלכלה. אלא שכעת, ברשות המיסים דורשים מהחברות תשלום מע"מ רטרואקטיבי על המענק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי תקנות מס ערך מוסף, מרבית המענקים שניתנים על ידי הרשות להשקעות, בהם מענקים לפי חוק עידוד השקעות הון ובמסלולי תעסוקה שונים, פטורים כיום מתשלום מע"מ. מסלולים נוספים כוללים גם כלכלה ירוקה, שניתנים להפחתת פליטות והתייעלות אנרגטית. המטרה שלהם דומה למסלולים אחרים הפטורים ממע"מ, כמו אלה הניתנים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.
אלא שבחלק מהחברות שקיבלו מענקים במסלול להפחתת פליטות, הופתעו לקבל דרישה לתשלום המע"מ על המענק. במשרד הכלכלה מסבירים כי על פי חוק המע"מ, מענקי המדינה במסלול הירוק אינם פטורים ממע"מ. במשרד מבהירים, כי מדובר בכסף מתקציב המדינה שנועד לתמרץ השקעות במשק כחלק מהתוכנית להפחתת גזי חממה.
"אמרתי להם שזה לא הגיוני", אומר ערן חיות, מנכ"ל חברת פבוס אנרגיה בע"מ, לאחר שקיבל דרישת תשלום של כ-100 אלף שקל. החברה פיתחה מערכת לחימום מים, המשלב אנרגיה סולארית וחשמל, בהתאם לתנאי מזג האוויר. כך אין צורך בחימום מים בסולר או גז. מלונות בישראל ובתי אבות עושות שימוש בטכנולוגיה שלה, מה שמצמצם בצורה דרמטית את פליטות הפחמן הדו חמצני. "לפני חודש פתאום הייתה ביקורת מע"מ. אני לא מתרגש כי הכל מתנהל כשורה. אבל שאלו על המענקים. אמרו: 'תחזיר את המע"מ, זה החוק'. זה לא סביר. זה היה תהליך ארוך ומייגע לקבל את המענקים האלה. קיבלנו את המענקים על פרויקטים שעשינו במהלך השנים, ועכשיו אומרים לי תחזיר 17% מהמענקים משנת 2018. כמובן שאין לי. אלה כספים שהמדינה נתנה כדי לעודד הפחתת פליטות וזיהום אוויר. הכספים האלה הושקעו בפיתוח טכנולוגי, ציוד וכוח אדם. מדובר במערכות שמורידות את זיהום האוויר בכ-90%. זה פשוט חלמאות".
עירן נוי, מנכ"ל החברה לקיימות בע"מ, העוסקת בייעוץ ובהתייעלות אנרגטית, מלווה עסקים בתחום האנרגיה ותחומים נוספים. הוא מסייע, בין היתר, ללקוחות להשיג מענקים מהמדינה. "אחד הלקוחות שלי קיבל דרישת תשלום", סיפר נוי. "אבל אי אפשר להוציא חשבונית על המענקים שיקבל. למי יוציא חשבונית? זה נראה לי כמו גחמה של פקיד במע"מ כדי להגדיל את הכנסות המדינה. המדינה כאילו תוקעת לעצמה מקלות בגלגלים בעמידה ביעדים שלה. היא צריכה לפעול לצמצום פליטות ומסייעת לעסקים לעשות זאת. וכעת היא מערימה עליהם קשיים. ולא רק זה, היא פועלת בניגוד למטרה שלשמו היא חילקה את המענק. התוצאה היא שהמדינה, ובעצם כולנו, מפסידים".
יצוין, כי מדינת ישראל עדיין משתרכת לאחור בכל הקשור לאנרגיות מתחדשות והפחתת פליטות. דרישת התשלום הזו מעסקים שפועלים בתחום, עלולה לרפות את ידיהם של אלה שמנסים לדאוג לעתיד נקי יותר בישראל, ובנוסף גם להניע את גלגלי הכלכלה החורקת.
במשרד הכלכלה והתעשייה הסבירו כי לעמדתם יש לתקן את החוק ולפטור את העסקים הללו מחובת תשלום המע"מ, "זאת לאור החשיבות הרבה של הנושאים בגינם ניתנים המענקים וכן מהסיבה כי ממילא כספי המענק מייצרים פעילות כלכלית במכפלות גדולות, דבר שמעלה באופן ישיר את הכנסות המדינה בשיעורים גבוהים הרבה יותר משיעור המע"מ".
במשרד הכלכלה אמרו כי פנו למשרד האוצר בנושא. "ככל שמשרד האוצר יאשר את הצעת משרד הכלכלה, יקודם תיקון לחוק באופן שמענקים אלה יהיו פטורים ממע"מ. לחילופין מציע משרד הכלכלה שמשרד האוצר יגדיל את תקציב המענקים הניתנים באופן שהתשלום המע"מ יגולם במענק המוגדל".
מרשות המסים נמסר בתגובה: "סעיף 12 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 קובע כי תרומה, תמיכה וסיוע אחר שקיבל עוסק ייחשבו כחלק ממחזור עסקאותיו. עם זאת, תקנה 3 לתקנות מע"מ מונה סוגי מענקים כאמור בסעיף 12 לפיהן, אם המענקים ניתנו לעוסק במישרין מתקציב המדינה לא ייחשבו לחלק ממחיר עסקאותיו. מדובר ברשימה סגורה של מענקים ורק הם לא ייחשבו לחייבים במע"מ. המענקים האמורים אינם נכללים בתקנה האמורה. לאור האמור, המענקים המתקבלים בידי העוסקים בשל ההתייעלות באנרגיה חייבים במס ערך מוסף".