"צריך להסתכל היום על משבר התשתיות במדינת ישראל כאסון לאומי ולהפנות תקציבים לשם, אחרת נמצא את עצמנו בלי חשמל וטובעים בתוך אשפה", כך מזהיר עו"ד שלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי. דבריו של הייזלר נאמרו במסגרת פורום Duns100 השנתי של בכירי ענף הבנייה והנדל"ן שהתקיים אתמול (שני) במלון הילטון בתל אביב. הייזלר מכוון בדבריו לעובדה שבעוד רוב השיח הנדל"ני מתמקד לא פעם במחירי הדירות, וחסמים להגדלת היצע הדירות, מדינת ישראל מתמודדת עם משבר תשתיות חריף שרק יגדל ככל שהיקף האוכלוסייה יגדל, מה שצפוי להשפיע על שלל תחומים, לא רק בנדל"ן.
הייזלר התייחס במקביל גם לסוגיות נוספות בעולם ההתחדשות העירונית והבנייה ולפתרונות אפשריים: "הרישוי העצמי הוא חלק מסל פתרונות, שמקדמים מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון שנועד לפתור את משך הזמן להוצאת היתר. מעבר לכך, מקודמות היום שתי רפורמות חשובות, האחת הפחתת הרוב הדרוש בקרקע פרטית ל-50% כדי לשחרר תוכניות באזורים כמו חדרה ופרדס חנה והשנייה היא הפחתת מס שבח לבעלי קרקעות פרטיות שישחררו קרקעות בתוך 4 שנים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
תשתיות
תשתיות
תשתיות
(צילום: אוראל כהן)
דובר נוסף באירוע שהתייחס לפתרונות למצוקות ענף הנדל"ן היה רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון שבמשרד הפנים שהתייחס לצעד שאושר על ידי הממשלה היוצאת וקובע כי תוכנית בניה לא תוכל להשתנות בשלבים מאוחרים על ידי הגשת בקשה להקלות: ״החל מחודש ינואר הקרוב, עם ביטול ההקלות, מוצב בפנינו אתגר שהוא גם הזדמנות להגדיר מחדש מה כוללת תוכנית. בימים אלה מתבצעת הטמעה בוועדות המחוזיות של תכנון חושב רישוי הכוללת הגדרות ברורות מה צריכה לכלול תוכנית. המטרה היא לקצר ולפשט ככל הניתן את התוכנית וזאת בין השאר באמצעות צמצום עשרות נספחים. ביטול ההקלות ושינוי הפורמט של התוכניות יביאו לקיצור של הליך התכנון מתכנון ארצי ועד למתן היתר".
אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט בפורום Duns 100 התייחסה לשוק השכירות הישראלי ואמרה: ״שוק ההשכרה לא מפחית את הבהלה לדירה – השוק בישראל אינו מפוקח, מלווה בעליות חדות ולא מהווה תחליף הולם לרכישת דירה. חצינו את 60 אלף התחלות הבנייה בשנה וצפוי שגם השנה הקצבים יהיו דומים – אך אין ספק שעדיין נדרש שינוי מהותי בצד ההיצע״.

"אין פה פתרון קסם"

שורה ארוכה של יזמים הגיעו לאירוע, רובם ככולם התייחסו למורכבות הענף ולשורה של פתרונות אפשריים כדי להקל על הלחץ: "אני חושב שהממשלה האחרונה עשתה טוב, ראינו את קצב השיווקים אבל זה לא מספיק. אין פה פתרון קסם, זה צריך להיות מכלול שלם", כך אמר מיכה קליין, מנכ״ל אפריקה ישראל מגורים. עוד המשיך קליין ואמר כי: ״ההוצאה לפועל של הפרויקטים, כמו למשל שלב הוצאת ההיתרים וקידום הפרויקטים, חשובה ויש בעיה עם זה ברשויות המקומיות. באזור גוש דן מרבית הקרקעות פרטיות. זו קופת החיסכון הכי טובה שאפשר לשבת על הקרקע בשנים האחרונות. צריך לחזור לעידוד מכירת הקרקעות כמו בתחילת שנות ה-2000״.
תמיר כהן, מנכ״ל שיכון ובינוי התייחס לנושא הדיור להשכרה: ״יש כמה פתרונות למשבר הדיור, בין היתר בדיור להשכרה, שצריך להיות כמוצר פיננסי בניהול ובפיקוח. אני לא חושב שאפשר להוריד את מחירי הדיור כי עלויות הדירה הן גבוהות, אם המדינה רוצה לבצע שינוי בטווח הקרוב היא יכולה לתת הטבות לדיור להשכרה, גם לשוכרים וגם למשכירים ולפתח את השוק״.
יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלריו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלרצילום: לע"מ
ארנון פרידמן, מנכ״ל אשדר מקבוצת אשטרום, התייחס אף הוא לתחום ההשכרה: ״אפשר לקדם מהלך של שינוי ייעוד של דירות בפרויקטים ממכירה להשכרה. הכי חשוב זה להבין שבענף שלנו אין פתרונות קסם לזמן הקצר. הממשלה צריכה לנקוט במדיניות ובדרכים שבהן יטפלו בענף לטווח הארוך״.

"הביקושים קיימים"

רון אבידן, מנכ"ל אזורים, התייחס לנתוני הירידה במכירות ואמר: "הנתון שמצטטים לגבי ירידה במכירות הוא נתון תוצאתי. כדי שיהיה אפשר למכור יותר צריך יותר היצע. כל פרויקט חדש, שהצלחנו אחרי מאמץ גדול להוציא השנה - נמכר. הביקושים קיימים. 2021 הייתה שנה קשה והירידות שהשוק חווה היא פשוט כי המלאים שלנו נגמרו, וכדי לייצר מלאים חדשים צריך לייצר פעולות. אם היו מתייחסים לכך כבעיה לאומית, המסוכנת לציבור הישראלי, כמו הקורונה או איראן, היו עושים פעולות דרסטיות לפתרון הבעיה. ראשית היו פועלים למינוי פרויקטור עם ראייה וסמכויות שכפוף לראש הממשלה״.
דן פרנס, מנכ"ל חברת קרסו הדגים כיצד כל התוכניות של הממשלה והפתרונות שהוצעו עד כה לא מסייעות לקידום התחום: "הבעיות ידועות לכולם, גם למקבלי ההחלטות, ובמקום לטפל בהן מהשורש ממשיכים בגימיקים. אנחנו, למשל, מעורבים בשתי תוכניות של כ- 5,000 יח"ד בהוד השרון שתקועות כבר שנים, והסיבה היא שיש בעיות ברשות המקומית שלא מאפשרות לה לקדם את התוכניות האלו. לזה אני מתכוון, לא פותרים בעיות מהשורש. אני לא מניח שנראה שינוי כלשהו במדיניות בשנים הקרובות, המגמה תימשך והבעיות לא ייפתרו. בטווח הקצר, הפתרון הכי יעיל למצוקת מחירי הדיור היא להסב יותר פרויקטים ממכירה להשכרה, אבל כדי שזה יקרה הפרויקטים של השכרה לטווח ארוך חייבים להיות כלכליים ליזם, זה לא המצב כיום, המדינה צריכה להתערב כדי לגרום לנכסים האלה להיות מניבים ולשפר את הכדאיות של פרויקטים להשכרה".
מדד התחדשות דן פרנסבאדיבות קרסו נדל"ן

"המשך העלאת הריבית יביא להקשחת העמדות של הבנקים"

שאול לוטן, מנכ"ל קבוצת לוינשטין, התייחס לסוגיה בוערת נוספת – העלאות הריבית: "המשך העלאת הריבית יביא להקשחת העמדות של הבנקים כלפי יזמים ובהכרח להקטנת ההיצע, אבל לא לירידת מחירים. במדינת ישראל נולדים בכל שנה 180 אלף תינוקות ונפטרים בכל שנה 50 אלף אנשים ויש גם עולים חדשים בכל שנה, כך שהגידול הדמוגרפי ממשיך וגדל בכל שנה ואיתו גם הביקוש הטבעי לדירות עולה. כל עוד הביקוש יעלה משמעותית על ההיצע לא נראה ירידת מחירים".
חני הורוביץ, בעלים ומנכ״לית קבוצת הורוביץ הוסיפה בנושא הריבית ואמרה: ״מחירי הקרקעות גבוהים, הריביות גבוהות והגיע הזמן שהמדינה תוציא עסקאות קומבינציה בצורה חכמה ומפוקחת. רק כך יהיה אפשר לתת פתרונות איכותיים ולאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה בכל הארץ, כך הפתרון יהיה נגיש, היזמים לא יצטרכו לשלם את הריביות הגבוהות ונראה שינוי משמעותי במשק״.
חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן סיכם: "דיור הוא מוצר בסיסי וחיוני, ולכן הביקוש אליו תמיד קיים ואף גדל. העלאת הריבות מעלה ליזמים את הוצאות המימון וברור שכך לא ירדו מחירי הדירות. הערים הגדולות רוצות לגדול רק בחצי אחוז עד אחוז אחד בשנה, ולכן הן לא רלוונטיות כדי לייצר בתחומן מסה של היצע. חיפה ובאר שבע לא נותנות את המענה לביקושים הרבים, ולכן אין מנוס מלהקים מטרופולין בגליל ומטרופולין בנגב, שבהם תיבנה כמות גדולה של יח"ד שתיתן מענה לביקושים הרבים"