257 ראשי הרשויות פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדרישה "לעצור את הצעת התקציב המנותקת והשערורייתית הפוגעת באזרחי המדינה".
ברקע לדברים: קיצוצי התקציב הצפויים וניסיונותיו של נתניהו לדחות את צעדי האוצר לצמצום ההוצאות במשרדי הממשלה. השבוע קיים נתניהו דיון מכריע עם שר האוצר סמוטריץ' וראשי משרד האוצר לקראת הבאת תיקון תקציב 2024 לאישור הממשלה ביום ראשון. זאת לאחר שהוצגו בפניו עיקרי הקיצוצים בתקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 שיסתכמו בכ-20 מיליארד שקל. כך למשל, בתקציב משרד הבריאות יקוצצו 300 מיליון שקל, בחינוך 360 מיליון וברווחה כ-78 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי
(צילום: דנה קופל)
נציין, כי מנתוני האוצר שפורסמו אתמול עולה כי שנת 2023 הסתיימה בגירעון של 4.2% מהתוצר - שיעור גבוה גם מההערכות האוצר רק לפני חודש שעמדו על 4%, וכמובן גבוה מיעד הגירעון המקורי שעמד על כ-1%. כבר עתה ברור שהגירעון ב-2024 יזנק עוד יותר, בוודאי אם לא יתבצעו צעדי קיצוץ משמעותיים - שההכרעה לגביהם תתקבל כאמור בישיבת הממשלה הקרובה.
במכתב ששלחו מרכז השלטון המקומי, האזורי ופורום ה-15 נטען כי תקציב 2024 "מהווה פגיעה אנושה באזרחי מדינת ישראל וביכולת השלטון המקומי לספק שירותים לתושבים ופוגע באופן אנוש במערכת החינוך, ברווחה, בפריפריה ובחיילי המילואים".
עוד נכתב כי "הצעת תקציב 2024 היא ההיפך הגמור ממה שמדינת ישראל צריכה עכשיו – הממשלה מתעלמת לחלוטין מצו השעה ומציגה ניתוק: במקום שהאוצר יציג תקציב שמתמקד בתחומים האזרחיים הקריטיים ביותר בזמן מלחמה, שיקום ופיתוח, הוא בחר לפגוע באוכלוסיות שהכי נזקקות לתמיכה והשקעה.
"בתקופה הכי קשה שידעה המדינה, בזמן שהביטחון האישי והחוסן הלאומי נסדק, ואלפי תושבים ובני נוער מהצפון ומהדרום מנותקים מביתם, נושרים מבתי הספר ומסתובבים ברחובות ללא מעש, הממשלה בוחרת לקצץ בתוכניות חינוכיות קריטיות, לפגוע בתקציבי הרשויות בפריפריה, בערי הפיתוח, ובמגזרים השונים: הערבי, הדרוזי, הצ'רקסי והבדואי, ולצמצם את שירותי הרווחה והיכולת לתת מענה נפשי למשפחות. צריך לעצור את התקציב הגרוע הזה ולהפוך אותו על פיו – לקצץ בכל התחומים שלא נחוצים בעת הזאת כדי שמדינת ישראל תוכל לצלוח כלכלית את התקופה המאתגרת שלפנינו".
המכתב כולל פירוט של הנושאים העיקריים בהם בולטת הפגיעה בשלטון המקומי. כך למשל נטען כי צפויה "פגיעה אנושה בתקציבי החינוך. ילדים שחווים טראומה קשה מהפגזות ועשרות אלפי תלמידים שפונו מביתם, זה הזמן להשקיע בתלמידים, בדור העתיד שלנו. קיצוץ התקציבים יביא לסגירת כיתות שתוביל ללמידה של 40 תלמידים בכיתה ובהכרח לירידה בהישגים, לפיטורי מורים ולהעמקת הפערים. מי שיפגע בראש ובראשונה הם התלמידים ובני נוער בסיכון והתלמידים שזקוקים כל-כך בעת הזו לתוכניות רגשיות, במיוחד נוכח המחסור בכ"א טיפולי".
עוד צוין כי צפויה פגיעה אנושה בתפקוד המחלקות לשירותים חברתיים, בשל קיצוץ בתקציבי הרווחה. "מדובר בהחלטה בלתי נתפסת והזויה", נכתב. "במקום להוסיף מאות תקנים של עובדים סוציאליים שהם נחוצים כל כך בתקופה הזו ולתקצבם בהתאם, מובאת לממשלה החלטה לקצץ בתקציבים אלו".
על הפגיעה במרכזי הצעירים שצפויים להיפגע בשל קיצוץ של 80 מיליון שקלים נכתב כי "זהו 'דור הניצחון' הנמצא בימים אלו בחזית הלחימה. הצעירים האלו הם הראשונים שהתגייסו ונלחמים למען המדינה ונראה שהם הראשונים שנפגעים מהצעת התקציב לשנת 2024".
עוד התייחסו בשלטון במקומי לפגיעה בתקציבי החברה הערבית והבדואית תוך ביטול המענקים השוטפים לרשויות המקומיות הערביות לשנים 2026-2024. "מדובר בקיצוץ בתקציבים שנועדו לטיפול בתושבים בתחומי החינוך, תעסוקה, רווחה, פיתוח תשתיות ולמיגור תופעת הפשיעה והאלימות. אישור התקציב משמעותו קריסה כלכלית של הרשויות", נכתב.
במכתב פירטו גם את הפגיעה בכלל הרשויות המקומיות, קיצוץ בתקציבים לטובת פיתוח תשתיות תחבורה, מה שיביא "לפגיעה אנושה בחיבור הפריפריה למרכז וכן בנגישות למקומות תעסוקה ובפריון העבודה".
לדברי חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, "מדובר בלא פחות מעזות מצח וניתוק מוחלט, זלזול בתרומתם של אלה שעצרו את חייהם ב-7 באוקטובר ומאז נלחמים על חיינו וביטחוננו. התקציב הוא עושק של הציבור ועוד בזמן מלחמה".