משרד האוצר הפיץ אמש למשרדי הממשלה טיוטה בת 80 עמודים הכוללת את הצעדים המרסנים לתקציב המעודכן לשנת 2024, הצעדים מחולקים לצעדי הגדלת הכנסות, צעדי התייעלות בהוצאות, ומענים משקיים. עם זאת, כדאי לשים לב שצעדים שנויים במחלוקת לא נכנסו כעת להצעה, כדוגמת מס נטפליקס, ביטול הפטור ממע"מ לתיירים, העלאת המע"מ באחוז לשנת 2025, ומס רעש.
הטלת מס פחמן: כפי שנחשף אמש בכלכליסט, באוצר מתכננים להעלות את הבלו על הפחם, ולהטיל מס גם על הגז הטבעי. צעד זה יוחל בהדרגה בשנים הקרובות, ובהבשלה מלאה בשנת 2028 צפוי להכניס לממשלה 2.8 מיליארד שקל בשנה. באוצר מבקשים להרגיע, וטוענים כי מחיר החשמל לא יעלה כתוצאה מהמס, בגלל "מגמות אחרות שצפויות להביא להוזלת המחיר". בנוסף, יוטל מס על מגוון תחליפי דלק, שמני סיכה ותכשירי סיכה. הצעד צפוי להביא לגידול בהכנסות של 230 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
(צילום: יריב כץ)
החברות הממשלתיות יחלקו דיווידנד: הכוונה היא לגייס 1.5 מיליארד שקל מתשלומי דיבידנד בשנת 2024, ועוד חצי מיליארד שקל מרפאל. בנוסף, מנסים באוצר להאיץ את הפרטת הדואר ולהביא לצמצום מספר החברות הממשלתיות.
מס נסועה: מס שיוטל על בעלי רכבים חשמליים בהתאם למרחק הנסיעה. המס יוטל לפי נוסחה של 15 שקל לכל 100 קילומטר החל משנת 2026 והוא נועד להחליף את מס הבלו על הדלק עקב כניסת רכבים חשמליים. הצעד כולל גם מבנה להטבות מס מסוימות על רכישות רכבים חשמליים.
העברה של נכסי האפוטרופוס הכללי למדינה: בניית מנגנון שיקל על המדינה להעביר אליה נכסים עזובים אחרי 10-15 שנה. בנוסף, מוצע להרחיב את סמכויות הפעולה של אפוטרופוס (פעולות מעל מאה אלף שקל דורשות כיום אישור בית משפט). לדברי האוצר, צעד זה נדרש גם בגלל היתומים שהתווספו למעגל היתמות במלחמת חרבות ברזל.
העברת עודפי מזומן במכון התקנים: מכון התקנים ייאלץ להעביר חלק מרווחיו הצבורים לקופת המדינה. הדבר דורש תיקון חקיקה שיחייב את המכון לשלם מס. מדובר בהכנסה חד פעמית של 200 מיליון שקל.
קבלת מידע ממוסדות פיננסים: מדובר בהצעת חוק שמנסים לקדם מספר שנים, ונועדה לחייב את המוסדות הפיננסים להעביר מידע שוטף בהיקפים גדולים לרשות המסים. האוצר מעריך זאת בגידול בהכנסות ב-250 מיליון שקל משנת 2025.
הגדלת המס על עישון: המס על כלל מוצרי עישון יעלה, על טבק לא מעובד, על טבק מעובד, על יחידות טבק, על סיגריות אלקטרוניות. באוצר מעריכים כי צעד זה יביא למדינה עוד 600 מיליון שקל.
הקטנה של 15% בשורה של החלטות ממשלה: בין ההחלטות שיקוצצו בשיעור זה, ההחלטות הנוגעות לצמצום פערים באוכלוסיה הערבית, וכן להקטנת הפשיעה בחברה הערבית, לעידוד צמיחה דמוגרפית בגולן, לחיזוק העיר בית שמש, שדרוג רחבת הכותל המערבי, התמודדות עם שריפות יער, סיוע לפעילויות יד יצחק בן צבי, סיוע לטבריה, פיתוח תשתיות ירושלים. עם זאת, בנוגע לחברה הערבית יש קיצוץ משמעותי נוסף, והוחלט לקצץ 600 מיליון שקל (200 מיליון בכל אחת מהשנים 24-26) שנועדו לתגבור הרשויות המקומיות הערביות.
הגדלת ההפרשה לקרן הפיצויים: הוחלט שבשנים הקרובות כלל ההכנסות ממס רכישה יופנו לקרן מס רכוש ממנה מפצים בגין נזקי מלחמה, זה מביא לכך שיש אובדן הכנסות לקופת המדינה של 2.5 מיליארד שקל ב-24, ושל עוד 5.25 מיליארד ב-2025.